ارسال پاسخ

۲۶ فروردین ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5876

pvc-asso.ir

مواد دامپینگ چینی بر بازارهای PVC هند فشار وارد می کند

بازار پلی وینیل کلراید (PVC) در هند در حال حاضر به دلیل افزایش شدید واردات از چین، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده مواد در جهان، تحت فشار هستند. چین با ظرفیت تولید سالانه 20 میلیون تن، پی وی سی با گرید ضعیف (فیلر بالا) را با قیمت های بسیار رقابتی وارد بازار هند می کند.

 هند سالانه حدود 1.6 میلیون تن PVC تولید می کند و بیش از 2.1 میلیون تن را وارد می کند تا مصرف سالانه 3.6 تا 3.7 میلیون تن را تامین کند.

تقاضای PVC در هند در سال مالی 2022-23 در مقایسه با 2021-2022 شاهد رشد تاریخی 15 درصدی بوده است. در طول پاندمی کرونا (کووید) در اوایل سال 2020 و چند ماه پس از آن،  رشد تقاضا در این صنعت کاهش یافت. اما صنعت پی وی سی بازده فوق العاده ای در تقاضا از سوی صنایع مختلف مصرف کننده به ثبت رساند که عمدتاً توسط «نال سه جال» دولت هند و سایر طرح های تامین آب مشابه انجام شد. دولت در حال برنامه ریزی برای تکمیل این طرح ها تا سال 2024 است .

واردات پاسخگوی مصرف داخلی است

در سه ماه گذشته بین ژانویه تا مارس 2023، هند به طور کلی بیش از 300000 تن واردات داشته است که معادل تقاضای ماهانه این کشور است. علاوه بر این، مجموع تولید ماهانه پی وی سی هند در حدود 140000 تا 150000 تن تخمین زده می شود، بنابراین در مجموع عرضه در بازار حدود 450000 تن است. به طور کلی، بازار پی وی سی در سه ماه گذشته، یعنی بین ژانویه تا مارس 2023، مجموعاً حدود 1.35 میلیون تن عرضه داشته است. به این ترتیب، دسترس پذیری PVC هند حدودا 50 درصد بیشتر از تقاضای ماهانه است.

با توجه به اینکه هند حدود 60 درصد از مصرف خود را از طریق واردات، عمدتاً از چین تامین می کند، مازاد عرضه کلی، جو بازار PVC را بدتر کرده است. از سوی دیگر، چین عمدتا پی وی سی با فیلر بالا را به هند عرضه می کند که در مقایسه با مواد تولید شده توسط تولیدکنندگان هندی، سطح کیفی پایین تری دارد. از آنجایی که این گرید PVC به طور گسترده در کشورهایی با استانداردهای کیفی سخت‌گیرانه‌تر مصرف نمی‌شود، هند به یک هدف نرم برای تولیدکنندگان چینی تبدیل می‌شود زیرا دولت هند هیچ هنجار کیفیتی را اجرا نکرده است.

در هند، اداره استانداردهای هند یا BIS مجاز به تنظیم و اجرای استانداردهای کیفیت برای PVC و سایر مواد خام صنعتی و محصولات نهایی شده است. در حالی که این استاندارد کیفی اجرا نمی شود.

قیمت ثابت پی وی سی

قیمت پی وی سی در هند در دو ماه گذشته با نوسانات کوچک تقریبا ثابت بوده است. قیمت پی وی سی گرید سوسپانسیون از اوایل فوریه امسال به طور گسترده در محدوده بسیار کوچکی حرکت کرد. تولیدکنندگان داخلی به طور پیوسته قیمت مواد خود را به بالاترین حد تاریخی 161.84 روپیه در هر کیلوگرم در 14 اکتبر 2021 از پایین ترین سطح 62.99 روپیه در کیلوگرم در 1 می 2020، زمانی که موج اول پاندمی در اوج خود بود، افزایش دادند.

بعد از این پیک قیمتی، قیمت‌های پی وی سی گرید سوسپانسیون به طور متناوب تا 76.89 روپیه در 24 نوامبر 2022 افت کرد، اما بعداً بهبود یافت و تا 5 ژانویه 2023 به 91.89 روپیه در هر کیلوگرم داد و ستد شد. به دلیل عرضه مازاد، قیمت‌های PVC گرید سوسپانسیون در اوایل آوریل دوباره به 84.91 روپیه در هر کیلوگرم کاهش یافت. اکنون، تولیدکنندگان و سهامداران منتظر هستند تا دولت اقداماتی را برای محدود کردن دامپینگ از چین انجام دهد و در نتیجه از منافع تولیدکنندگان هندی محافظت کند.

به گفته منابع صنعتی، فروش PVC و محصولات وابسته علیرغم دامپینگ چین فوق العاده بوده است. فروش سایر محصولات در زنجیره ارزش شامل کلسیم، سود سوزآور و تثبیت کننده ها نیز در سه ماه گذشته رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. بخش لوله در سال جاری تاکنون بسیار خوب عمل کرده است و از این رو تقاضا در حال رشد است.  به گفته یک مقام با سابقه صنعت، چین هنوز بازار خود را به طور کامل باز نکرده است. بنابراین، تولیدکنندگان چینی مازاد زیادی دارند که می‌خواهند به هند وارد کنند.

با توجه به فراوانی پی وی سی بی کیفیت موجود در چین که به دلیل مسائل کیفی قابل صادرات به سایر بازارها نیست، واردکنندگان هندی قیمت مواد را رقابتی می دانند. به همین دلیل، تولیدکنندگان در سراسر هند و آسیای جنوب شرقی با فشار بر قیمت ها مواجه هستند. این مقام افزود: قیمت های پی وی سی در بازار خارج از کشور صرفاً ناشی از وضعیت عرضه در چین در پنج تا شش ماه گذشته است که ممکن است روند صحیحی نباشد.

در زنجیره ارزش، زمانی که قیمت سود سوزآور در حدود 600 دلار در تن بود، کلر تقریبا به صفر رسید. بنابراین، روند ضعیف در سراسر زنجیره ارزش، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا قیمت PVC را کاهش دهند. اکنون قیمت سود سوزآور به 400 دلار در هر تن کاهش یافته است. یکی دیگر از مقامات گفت: "تا زمانی که قیمت کلر به 100 دلار در تن افزایش پیدا نکند، صنعت نمی تواند این هزینه را جبران کند. همچنین، قیمت‌های EDC شروع به افزایش کرده‌اند تا در حال حاضر بین 400-410 دلار آمریکا در هر تن معامله شوند. بنابراین، قیمت فعلی PVC در حدود 900 دلار آمریکا در هر تن مشکلی ندارد. هر گونه کاهش قیمت آن از این سطح به تولیدکنندگان اولیه فشار وارد می کند.

امیدواریم بازار چین در هفته های آینده به طور کامل باز شود، که به نوبه خود از افزایش تقاضای PVC محلی حمایت می کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان هندی به دنبال این هستند که دولت را ترغیب کنند تا برای محافظت از منافع تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن واردات، عوارض بیشتری بر واردات PVC از چین اعمال کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد