ارسال پاسخ

۱۵ دى ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n586

مخالف قیمت گذاری محصولا پتروشیمی هستیم/ تعیین قیمت در شرایط بازار و رقابتی

جذابیت در صادارت صنایع پایین دستی با قانون و مکانیسم های موجود، تسری پیدا نمی کند. نظام قیمت گذاری و سازمان حمایت که در تنظیم خوشه های صنعتی اختلال ایجاد می کنند، باید برچیده شوند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه بررسی لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه پتروشیمی و فرآورده های نفتی و مواد خام با حضور پدرام سلطانی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران، صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان پتروشیمی ها و تشکل های صنایع تکمیلی، امروز 15 دی ماه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

پس از بحث و اظهار نظر نمایندگان تشکل ها و پتروشیمی ها در خصوص موضوع فوق، سلطانی در جمعبندی آن پیشنهادهایی ارائه داد.


نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه ملی، گفت: باید در منطقه شرایطی را مهیا کنیم که هر سرمایه گذار خارجی در حوزه پتروشیمی، ایران را ترجیح دهد؛ اما از طرف دیگر نیز باید بتوانیم که زنجیره را هم ایجاد کنیم.


وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز با ایجاد مزیت برای پتروشیمی ها، باید زنجیره خوشه های صنعت را در داخل کشور به وجود بیاوریم. اقتصاد ما به سمت بازار می رود و بنده مخالف ایجاد کارگروه برای توافق در خصوص تعیین قیمت هستم. ما با قیمت گذاری موافق نیسیتم، تعیین قیمت با سایر سیاست ها منافات دارد، قیمت باید در شرایط و بازار رقابتی تعیین شود. مکانیسم هایی مانند سازمان حمایت جواب نمی دهد.


سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جذابیت در صادارت صنایع پایین دستی با قانون و مکانیسم های موجود، تسری پیدا نمی کند. 


وی گفت: اثر قیمتی و هزینه ای را باید در قیمت خوراک ببینیم، نرخ خوراک باید دارای جذابیت باشد. وزات نفت از محل استحصال و میعانات گازی تمام هزینه ها و سود خود را کسب می کند. اتاق بازرگانی و تشکل های مکمل آن و وزارت صنعت و وزارت اقتصاد همه باید هم جهت شوند.


سلطانی بحران آینده ایران را موضوع بیکاری عنوان کرد و این پرسش را مطرح کرد که با توجه به این شرایط، نسبت اشتغال ما به نسبت سرمایه گذاری در یک صنعت مادر با یک صنعت تکمیلی به چه اندازه است؟ 


صالحی نیا در پاسخ به این پرسش گفت: چنانچه اکنون نتوانیم صنایع پایه ای را همراه با جهان پیش ببریم، صنایع کوچک ما نیز موفق نمی شوند.


سلطانی با اشاره به ظرفیت های خالی در صنایع پایین دستی، گفت: اگر نرخ خوراک برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی جذابیت بیشتری دارد می توان آن را اصلاح کنیم ولی در ادامه باید به سمت داخل باشد. 


به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اگر مدل و اجزای این فرمول به نفع صنایع بزرگ، کوچک، متوسط، دولت و به نفع اشتغال باشد، دولت نیز این موضوع را می پذیرد. 


وی ادامه داد: با توجه به این که در افق سازمان جهانی تجارت معافیت مالیات صادارتی حذف می شود، ما یک افق 10 ساله داریم که با مدیریت آن باید در راستای شکل گیری صنایع مکمل حرکت کنیم. به طور طبیعی باید به سمت صنایعی حرکت کنیم که در زمان الحاق برای کشور دارای مزیت هستند.


وی در همین ارتباط ادامه داد: مزیت کشور ما منابع؛ گاز، نفت و معادن هستند و باید روی این موضوع طراحی صورت گیرد و به سمتی برویم که صنایع بزرگ ما بزرگتر شده و تعدد یابند و خوشه آنها نیز به سمت حداکثر ایجاد ارزش افزوده در داخل هدایت شود. 


سلطانی گفت: برای تحقق چنین مواردی باید خوراک مزیت خود را در مقایسه با دیگر کشورها در داخل حفظ کند. همچنین برای این که خوشه ها و صنایع مکمل آنها شکل بگیرند، مزیت فروش مواد اولیه پتروشیمی در داخل نسبت به صادرات باید بیشتر شود تا زمانی که این صنایع از قدرت کافی برخوردار شوند. برای این که این مزیت بیشتر شود ما باید معافیت مالیات صادارتی را حذف کرده و در یک افقی معافیت مالیات ارزش افزوده را نیز کاهش دهیم.


سلطانی در ادامه تحقق موارد فوق را مستلزم شکل گیری یک رگولاتوری در کشور دانست و گفت:  برای این که این تظیمات انجام شود باید رگولاتوری در کشور شکل بگیرد. برای پتروشیمی هایی که خوراک آنها مایع است و همین طور پالایشگاه ها، یا باید نرخ خورک اصلاح و جذاب شود و یا ساز و کاری دیگری اتخاذ شود. 


به گفته این فعال اقتصادی مواردی مانند قیمت گذاری و سازمان حمایت که در تنظیم خوشه های صنعتی اختلال ایجاد می کنند، باید برچیده شوند. 

 

سخنان دیگر حاضران این نشست در بخش های بعدی منتشر می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد