ارسال پاسخ

۱۵ فروردین ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5847

pvc-asso.ir

چشم‌انداز بازار نفت در سال ۱۴۰۲/ افزایش قیمت نفت پایدار است؟

به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار نفت در آینده تحت تاثیر عواملی همچون توقف صادرات و تولید نفت در اقلیم کردستان عراق، افزایش تقاضای از سوی چین و کاهش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس صعودی پیش‌بینی‌ می‌شود. حال باید دید آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟

به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار نفت در آینده تحت تاثیر عواملی همچون توقف صادرات و تولید نفت در اقلیم کردستان عراق، افزایش تقاضای از سوی چین و کاهش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس صعودی پیش‌بینی‌ می‌شود. حال باید دید آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از تجارت نیوز، نفت برنت در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت بیش از ۷۹ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت طلای سیاه با جهش بیش از پنج درصد نسبت به روز گذشته روندی صعودی را دنبال می‌کند. به نظر می‌رسد این روند تحت تاثیر عواملی همچون تصمیم جدید اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه و توقف صادرات، تولید نفت در اقلیم کردستان عراق و افزایش تقاضا از سوی چین شکل گرفته باشد.

اعضای اوپک‌پلاس چندی پیش به‌طور غیرمنتظره تصمیم گرفتند عرضه نفت کشورهایی همچون عربستان، روسیه، عراق، کویت، امارات، عمان، الجزایر و قزاقستان به میزان یک میلیون و ۱۶ هزار بشکه در روز کاهش دهند. اجرای این تصمیم از ماه آینده میلادی دنبال می‌شود.

بر اساس محاسبات رویترز، تعهدهای جداگانه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، مجموع کاهش تولید روزانه این ائتلاف را به ۳ میلیون و ۱۶ هزار بشکه می‌رساند که معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی است. بنابراین تحلیلگران، افزایش فوری قیمت‌های جهانی را برای نفت‌خام پیش‌بینی کردند.

رئیس شرکت سرمایه‌گذاری Pickering Energy Partners، با توجه به این موضوع درباره آینده بازار نفت می‌گوید: با توجه به تصمیم اوپک پلاس به نظر می‌رسد قیمت جهانی نفت تا 10 دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند. دن پیکرینگ، یکی از بنیانگذاران این شرکت مستقر در هیوستون، نیز تاکید کرد: قیمت‌ها در آینده تقویت می‌شود.

شرکت بین‌المللی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا پنج دلار افزایش داد. بر این اساس قیمت طلای سیاه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۹۵ دلار و ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد می‌شود.

این شرکت اعلام کرد که قیمت نفت تا هفت درصد بالا می‌رود و درآمدهای نفتی عربستان سعودی و سایر کشورهای نفتی افزایش پیدا می‌کند. همچنین تحلیلگران بانک ملی استرالیا پیش‌بینی کردند که قیمت نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

قیمت نفت صعودی می‌ماند؟

به نظر می‌رسد عوامل بنیادی در بازار نفت تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌ است. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت‌ها از حالت افزایشی قبلی حمایت کنند.

شرکت مشاوره وود مکنزی در گزارشی پیش‌بینی کرد چین حدود 40 درصد از رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2023 میلادی را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا اقتصاد این کشور از قرنطینه شدید خارج شده است. بنابراین افزایش تقاضا به قوت خود باقی می‌ماند. همچنین با توجه به توقف صادرات و تولید نفت در اقلیم کردستان عراق، فرضیه روند افزایشی قیمت نفت تشدید می‌شود.

 

بیانیه‌های مختلف شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق نشان می‌دهد که پس از توقف خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان که نفت خام برداشت‌شده از میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال عراق را با خط لوله به پایانه جیهان ترکیه انتقال می‌دهد، شرکت‌های خارجی فعال در این منطقه تولید خود را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند و چشم‌اندازها از روند افزایشی این شرایط حکایت دارد.

عراق روز شنبه (پنجم فروردین‌ماه) مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک – جیهان به پایانه جیهان ترکیه شد. کاهش و توقف تولید نفت در میدان‌های استان کرکوک در شمال عراق سبب افزایش قیمت نفت شده است.

واکنش آمریکا به اتفاقات اخیر بازار نفت

رویترز در گزارشی نوشت که دولت آمریکا، در واکنش به افزایش قیمت نفت اعلام کرد: تصمیم کاهش عرضه اوپک پلاس در جهش فعلی قیمت‌ نفت تاثیرگذار بوده است. تصمیمی که در بازه زمانی فعلی توصیه نمی‌شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: به نظر می‌رسد کاهش عرضه فعلی با هدف حمایت از ثبات بازار انجام شد. چراکه قیمت نفت پیش از این به پایین‌ترین سطح در 15 ماه اخیر رسیده بود.

همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به افزایش قیمت نفت گفت: با توجه به فقدان اطمینان اقتصادی حاکم بر آمریکا افزایش قیمت نفت اتفاق خوبی تلقی نمی‌شود.

او افزود: آمریکا به همکاری با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت برای تضمین رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها برای ادامه می‌دهد، اما وابستگی‌ها به اوپک پلاس و تولیدکنندگان خارجی نفت باید کاهش پیدا کند.

کربی درباره تصمیم کاهش عرضه اوپک پلاس ادامه داد: کاهش تولید فعلی به معنای این است که اوپک پلاس پس از افزایش تولید در تابستان، اندکی ارقام (تولید خود را) کاهش می‌دهد. در حقیقت سازمان کشورهای صادرکننده نفت با این تصمیم به جهان می‌گوید که ۳.۵ میلیون بشکه نفت بیشتر از میزان واقعی، تولید داشته است. بنابراین این موضوع فقط آنها را به همسویی بیشتر با تولید واقعی بازمی‌گرداند.

آمریکا چندی پیش از تصمیم کاهش عرضه نفت به وسیله اوپک پلاس از وجود گزینه‌ای تحریمی تحت عنوان نوپک پرده‌برداری کرده بود، اما تاکنون به اجرای قطعی آن جامه عمل نپوشانده بود. حال باید دید با این اقدام اوپک پلاس آیا قانون نوپک دوباره مطرح می‌شود؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد