ارسال پاسخ

۲۳ اسفند ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5832

pvc-asso.ir

هشدار احتمال وقفه در تولید پتروشیمی‌ها و التهاب بازار/ تعلل وزارت نفت برای صدور دستور تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی خارج از بورس

عضو هییت رییسه کمیسیون انرژی گفت: اگر محصول نهایی پتروشیمی بصورت آزاد فروخته می‌شد طبیعی بود که مواد اولیه‌اش نیز به قیمت آزاد تهیه شود که در شرایط فعلی چنین نیست.

به گزارش انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از روزپلاس، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نامه‌ای به وزارت نفت، پیرو نامه وزیر صمت و رییس کارگروه تنظیم بازار برای جلوگیری از هرگونه وقفه و یا کاهش تولید و ممانعت از افزایش قیمت درخواست تامین خوراک پتروشیمی‌های اصلی خارج از بورس را مطرح و عنوان شده درحال حاضر، پتروشیمی‌ها برای تامین بخشی از نفتای خود مجبور به خرید از بورس با قیمتی غیر رقابتی هستند موضوعی که موجب کاهش و حتی توقف تولید می شود. 

توسعه و افزایش تولید پتروشیمی‌ها باعث کاهش خام‌فروشی و باعث ارزآوری است، بر همین اساس طبق دستورالعمل تنظیم بازار تمامی عرضه کنندگان خوراک که با هدف تولید محصول نهایی پتروشیمی مبادله می‌شوند مکلف هستند که خوراک پتروشیمی ها را جهت جلوگیری از ظرفیت تولید و ممانعت از افزایش قیمت خارج از بورس تامین کنند.

با وجود دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار و نامه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت نفت به وزیر جهت تامین خوراک پتروشیمی خارج از بورس،اما وزارت نفت جهت حمایت از این موضوع تعلل کرده و شرکت ها برای تامین نفتای مورد نیاز خود مجبور به خرید از بورس با قیمتی بالاتر هستند که این موضوع موجب کاهش تولید پتروشیمی و در میان مدت باعث اثرات اقتصادی منفی خواهد شد.

طبق گفته ی کارشناسان، باید شرایطی فراهم شود تا محصولات با قیمت واقعی در بازار سرمایه عرضه شود، نه اینکه افراد خاصی منتفع شوند و تولیدکنندگان در بخش های مختلف دچار خسران شوند، زیرا در شرایط فعلی و با تداوم بی‌اعتنایی وزارت نفت به دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد خواهدشد.

در واقع در حال حاضر برخی از پالایشگاه‌ها این میعانات را با تخفیف قابل توجهی گرفته و با قیمتی بالاتر در بازارهای صادراتی می‌فروشند که این کار منافع ملی را به خطر انداخته است؛ در‌حالی که پتروشیمی‌های اصلی کشور برای حفظ تولید به ناچار باید خوراک خود را از بورس و با قیمتی بالاتر تهیه کنند.

هادی بیگی نژاد عضو هییت رییسه کمیسیون انرژی در گفتگو با روزپلاس تاکید کرد: اگر محصول نهایی پتروشیمی بصورت آزاد فروخته می‌شد طبیعی بود که مواد اولیه‌اش نیز به قیمت آزاد تهیه شود که در شرایط فعلی چنین نیست.

بیگی نژاد گفت: پتروشیمی ماده اولیه به عنوان خوراک می‌گیرید و تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بالاتر می‌کند، مثلا اگر جنسی را ۵۰۰ دلار بگیرد باید بتواند محصولی ۹۰۰ دلاری دربیاورد تا از لحاظ اقتصادی برایش بصرفد. اگر مجموعه ای که کار پتروشیمی انجام میدهد و جنسی را تولید می کند اجازه فروش با قیمت آزاد ندارد، بنابراین باید خوراکش را هم باقیمت دولتی خریداری کند و نه از طریق بورس. وقتی اجازه آزاد فروشی محصول نهایی داده نمی‌شود، نباید توقع داشت که مواد اولیه آزاد خریداری شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون انرژی تاکید کرد: باید خوراک و مواد اولیه پتروشیمی‌ها خارج از بورس تامین شود. هرزمان که محصول نهایی پتروشیمی بصورت آزاد فروخته شد آن زمان باید مواد اولیه‌اش نیز خارج از بورس خریداری شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد