ارسال پاسخ

۳ بهمن ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5715

pvc-asso.ir

عرضه محدود، قیمت ها را در بازار PVC ترکیه افزایش می دهد

بازارهای PVC ترکیه از زمانی که قیمت‌ها در اواخر نوامبر 2022به پایین‌ترین حد خود رسید، روند صعودی داشتند. به دلیل کاهش عرضه تا نیمه دوم ژانویه افزایش قیمت ادامه داشته است، در حالی که پیش‌بینی‌های اوایل فوریه حکایت از افزایش بیشتر قیمت ها دارد البته تا زمانی که محدودیت عرضه در بازارها وجود داشته باشد.

 

 افزایش 28 تا 30 درصدی قیمت پی وی سی وارداتی در یک ماه و نیم

بازار در اواسط سه ماهه چهارم سال گذشته و پس از یک دوره نزولی 7 ماهه از رکود خارج شد. قیمت‌ها به کاهش عرضه از سوی اروپا و ایالات متحده واکنش نشان دادند، هرچند که جهش قوی در بازار فروش PVC آسیایی ناشی ازافزایش قابل‌توجه قیمت پی وی سی یک شرکت بزرگ تایوانی و احیای تقاضای هند ، قیمت‌ها را  به سمت صعودی سوق داد.

میانگین هفتگی داده‌های ChemObis نشان می‌دهد که قیمت‌های وارداتی PVC K67 بر اساس CIF ترکیه از آن زمان به‌طور میانگین هفتگی 220-230 دلار در هر تن (28-30%) افزایش یافته است. به عبارت دیگر، بازار به سطوح مشاهده شده در آگوست 2022 بازگشته است.

این روند صعودی نیز تحت تأثیر تقاضا قرار گرفت، زیرا افزایش نگرانی‌های مربوط به کاهش دسترس پذیری، هراس تولیدکنندگان ترکیه را به ویژه در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه برانگیخت.

مقصر اصلی افزایش سریع قیمت : کاهش عرضه واردات

جشن های سال نو، همراه با تأثیر آب و هوای سخت در منطقه خلیج آمریکا، باعث شد تا تولیدکنندگان پی وی سی اروپایی و آمریکایی پیشنهادات جدید خود را دیرتر از حد معمول در این ماه اعلام کنند. قیمت ها در بیشتر موارد بیش از 100 دلار در هر تن به صورت ماهانه جهش کردند، در حالی که کمبود آفر واردات همچنان این بازار را هدایت می کند.

برخی از محموله‌های اروپایی k67با قیمت 1050-1060 دلار/تن CIF ترکیه، بدون تعرفه معامله می‌شدند، در حالی که یک تولیدکننده به دنبال افزایش بیشتر با قیمت‌های 1100 دلار در هر تن با همین شرایط بود.

معامله گران اظهار داشتند: "علاوه بر نبود تامین کنندگان همیشگی، کمبود مداوم PVC روسی از اواخر تابستان سال گذشته  از علل افرایش قیمت ها بود. زیرا هند با توجه به تقاضا ی سالم و حاشیه سود بهتر در مقایسه با ترکیه، بازار وسوسه انگیزتری برای روس ها بوده است."

در این بین، چندین معامله گر گزارش دادند که اشتهای خرید برای گرید k70 در میان بازارهای مشتقه پایین و سهام کافی، نسبت به PVCK67ناامیدکننده بوده است. قیمت PVC K70 اروپا در این ماه به 1130-1150 دلار در هر تن CIF افزایش یافت.اما فروشندگان مدت کوتاهی بعد از آن در تلاشی برای تحریک خریداران قیمت‌ها را تا 1100 دلار در هر تن کاهش دادند.

همزمان با ضعف تقاضا، پی‌وی‌سی k70 برتری قیمتی خود را نسبت به پی‌وی‌سی k67 از دست داد

ممکن است قیمت ها تا فوریه افزایش یابد

به گفته برخی معامله گران، انتظارات اولیه قبلاً با روند صعودی برای ماه آینده ابراز شده است، زیرا دسترس پذیری پایین همچنان ادامه دارد . فقدان ذخایر کافی تولیدکننده داخلی پتکیم یکی از عوامل موثر در قیمت های بالا بوده است.

 تا زمانی که دسترس پذیری مواد یک نگرانی باقی بماند، قیمت‌های K67 بدون تعرفه ممکن است در ماه آینده حدود 1100 تا 1150 دلار در هر تن باشد .احتمال می‌رود بازار تا اواخر سه ماهه اول عوامل حمایتی فصلی را احساس کند، اگر چه این حمایت‌ها همزمان با چالش‌های اقتصادی و دورنمای تیره و تار ناشی از انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن، محتاطانه خواهند بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد