ارسال پاسخ

۱۹ آذر ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5621

pvc-asso.ir

تاکید عباسعلی متوسلیان بر لزوم همراهی اعضا در رقابت نکردن در خرید پی وی سی S57

متوسليان در مصاحبه اي با دفتر انجمن، ضمن انتقاد شديد به افزايش قيمت پايه پي وي سي S57 ، بر درخواست خود از اعضاي انجمن مبني بر تداوم همراهي و همكاري با انجمن خود در رقابت نكردن بر سر پي وي سي و دامن نزدن به التهاب ايجاد شده در بازار در كنار افزايش ٥٣ درصدي قيمت پايه اين محصول اصرار ورزيد.

قیمت پایه گرید S57؛ به صورت دستوری پنجاه درصد بالاتر از قیمت های پایه در هفته های گذشته تعیین شد. خودداری از رقابت متقاضیان و عرضه تلفیقی گرید S57 به منظور نجات صنایع پایین دست، از جمله راهکارهای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی است.

زنجیره بی‌پایان التهاب مواد اولیه پی‌وی‌سی همچنان بر مدار خود می‌چرخد و هیچ سر باز ایستادن ندارد؛ سالیان مدیدی است که ثبات در بازار به آرزویی دست نیافتنی برای تولیدکنندگان ایران زمین تبدیل شده است؛ آنان که مدال افتخار کارآفرینی دارند اینک در نزاعی فرسایشی برای بقای خود مبارزه می‌کنند؛ چرایی و چیستی این وضعیت رشته‌ای دراز دارد.

مشکل دیرین گرید S57، دیگر بار ، رعشه‌ بر پیکر صنعتی 70 ساله انداخته است؛ شاید باور افزایش قیمت پایه 53.5 درصد این مواد، آن هم تنها طی یک هفته، برای فردی که تجربه زیست در این بوم را نداشته است، دشوار باشد؛ اما برای ما این قصه تکراری و جانسوز است؛ وعده مسئولان هم بماند...

خبر ساده و کوتاه بود؛ قیمت پایه گرید S57 در مقایسه با هفته پیش، 53.5 درصد افزایش یافت. و این آغاز قصه است؛ قرار است همین گرید که چنین افزایش قیمت داشته است با رقابتی غیرقابل پیش بینی در بورس کالا هم روبرو شود!

 

چه باید کرد؟

بی‌مقدمه، آن که خسران می‌بیند زیرساخت‌های کشور، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند.

انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، بر اساس رسالت ذاتی خود با تمام توان پیگیر و درگیر این ماجرا است از مکاتبات با نهادهای ذیربط گرفته تا حضور در نشست‌های مربوطه و کارگروه‌های تخصصی.

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص راهکارهای عملی برای برون رفت از این بحران توضیح داد: تلاش انجمن همواره بر تسهیل شرایط تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی به ویژه در تامین مواد اولیه بوده است. در خصوص افزایش قیمت 53.5 درصدی S57، کلید این ماجرا در وهله نخست در دست تولیدکنندگان قرار دارد.

وی در همین ارتباط افزود: انجمن صریحا تاکید می‌کند با توجه شرایط به وجود آمده، متقاضیان این گرید باید از هر گونه رقابت برای تامین این مواد خودداری کنند؛ تنها در این صورت است که اندکی مواد اولیه می‌تواند با قیمتی منطقی‌تر به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد. در این شرایط باید با اتحاد، پشتیبان یکدیگر باشیم تا از آسیب این افزایش قیمت،  اندکی در امان بمانیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی در پاسخ به دیگر راه‌های عملی برای دست‌یابی تولیدکنندگان به این گرید، گفت: در صورت ادامه روند افزایشی قیمت، درصدد برقراری عرضه تلفیقی و واردات آن هستیم.

این فعال تشکلی درباره شرایط واردات S57، توضیح داد: واردات دارای ضوابط خاص و تعریف شده‌ای است که باید این کار از راه شرکت‌های تعاونی مانند پی‌وی‌سی ایرانیان و مجدجی انجام شود و ارز نیمایی لازم هم از سوی نهادهای ذیربط به آن اختصاص یابد.

متوسلیان بار دیگر با تاکید بر خودداری متقاضیان گرید S57، از رقابت برای تامین مواد، گفت: چنانچه رقابتی بر روی افزایش قیمت  53.5 درصدی، صورت گیرد؛ ما شاهد نابودی یکی از فاکتورهای بسیار مهم رقابتی ،  هم در بازارهای داخلی و هم خارجی خواهیم بود و آن موضوع «قیمت» است؛ چون موضوع رقابت قیمتی نه تنها برای محصولات لوله و اتصالات پی وی‌سی، بلکه برای همه کالاها و خدمات، یک آیتم حیاتی است.

این فعال تشکلی در توضیح این موضوع که چرا قیمت S57، چنین رشد قیمتی داشته است، توضیح داد: تعیین این قیمت با استناد به تبصره 5 ماده 5 کارگروه تنظیم بازار انجام شده است. بر اساس این تبصره، واحدهایی که قیمت تمام شده آنها بالاتر از نرخ جهانی است، مکلفند بهای تمام شده را بر اساس ضوابط عمومی قیمت گذاری هیئت کارگروه مربوطه، تعیین و تصویب کنند. بر اساس همین تبصره حداکثر سود هم می‌تواند 10 درصد باشد.

متوسلیان ادامه داد: بر اساس تبصره فوق، گرید S57، که در انحصار پتروشیمی آبادان است با چنین رشد قیمتی روبرو شده است.

وی افزود: مدت‌های طولانی است که شاهد روبرو بودن این گرید با عدم تولید یا عرضه نشدن هستیم . افزون بر آن در برخی موارد هم از کیفیت لازم هم برخوردار نبوده است.  بنا به دلایلی که عنوان شد، عرضه های صورت گرفته با میزان تقاضا، توازنی نداشته است و همین مسائل موجب التهابی شدید در صنعت لوله و اتصالات پی وی سی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، گفت: در حال حاضر پتروشیمی آبادان S57 را با قیمت‌گذاری جدید عرضه می‌کند. البته انجمن به این شیوه قیمت‌گذاری که موجب افزایش شدید قیمتی آن شده است، انتقاد جدی دارد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد