ارسال پاسخ

۹ آذر ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5609

pvc-asso.ir

در جلسه بررسی وضعیت بازار PVC، چه گذشت؟

تنها چند ماهی از عرضه های مناسب ، با رقابت منطقی گریدهای پی وی سی در بورس کالا سپری نشده بود که بار دیگر نوسان عرضه ها، سایه التهاب را بر این صنعت گستراند و غول های سنگین وزن رقابتی، حیات صنعت لوله و اتصالات پی وی سی را با تهدید روبرو کردند.

در این شرایط و به رسم مالوف، مسئولان امر و متولیان صنعت، به عرصه آمده و با بررسی دلایل و مشکلات موجود، به ارائه راهکار پرداختند.

به همین منظور جلسه برررسی بحران بازار پی وی سی با حضور اعضای کمیته روز دوشنبه 7 آذر 1401 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی یکی از حاضران در این نشست بود.

متوسلیان در این جلسه اظهار داشت: برای نخستین بار نرخ مواد اولیه به قیمت های جهانی رسیده است، هر چند در این هفته با وجود آن که ما شاهد افزایش قیمت های جهانی نبودیم اما قیمت های داخلی 6 درصد رشد داشتند.

متوسلیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به این که عرضه های پی وی سی توسط 4 پتروشیمی تولید کننده، بالای 90 درصد بوده است ، در 8 ماه گذشته، تنشی در عرضه ها نداشتیم و همچنین رقابت ها هم از 20 تا 22 درصد فراتر نرفت.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، از نیمه دوم آبان ماه سال جاری و با کاهش عرضه پی وی سی از 9500 تن به 5300 تن و سپس رسیدن آن به 7300 تن، مشکل بار دیگر آغاز شد. وی گفت: با این کاهش و نوسان عرضه ها، ناگهان رقابت از 22 درصد به 60 درصد رسید و در هفته گذشته هم رقابت 63 درصدی ثبت شد.

متوسلیان در این جلسه با طرح این پرسش که چرا در دوره اخیر هیچ گونه سرمایه گذاری در صنایع بالادستی پتروشیمی و همچنین توسعه رزین pvc، انجام نشده است، گفت: این در حالی است که ما شاهد توسعه و سرمایه گذاری در پلی اتیلن هستیم؛ به نوعی یک توسعه نامتوازن در این زمینه وجود دارد در حالی که آمارهای جهانی به ویژه در کشورهای توسعه یافته، نشان دهنده مصرف بالای پی وی سی هستند؛ مثلا در آمریکا افزون بر 76 درصد تاسیسات ساختمانی و شبکه های شهری فاضلاب، از لوله های upvc استفاده می کنند این آمار برای کشوری مانند ژاپن 60 تا 65 درصد است.

متوسلیان در این نشست گفت: متاسفانه در ایران و به دلایل مختلف از جمله روش قیمت گذاری، الگوی مصرف تغییر یافته است، ما همواره اظهار کرده ایم هیچ پلیمری بر دیگری ارجحیت ندارد و تنها موارد فنی، تعیین کننده جایگاه یک پلیمر است.

این مقام تشکلی تصریح کرد: با این روش عرضه و التهابات پدید آمده برای رزین پی وی سی؛ زیرساخت های کشور از جمله صنعت ساختمان دچار آسیب جدی می شوند و با جایگزین شدن دیگر پلیمرها، شاهد حوادث ناگوار از جمله آتش سوزی خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در این جلسه با انتقاد از بورس کالا، اظهار کرد: مکانیزم های  موجود در بورس برای عرضه کنندگان باید به موقع عمل کند، باید سقف عرضه ورودی شرکت ها به بورس مورد کنترل قرار گیرد چراکه نوسان های عرضه موجب افزایش تقاضا و در نهایت رقابت بالا می شود.

به گفته متوسلیان در حالی که دنیا از مدت ها پیش وارد دوره چهارم انقلاب صنعتی همچون اینترنت اشیا شده، اما بورس کالا هنوز بر مدار مکانیزم های قدیمی، می چرخد. نتیجه این عملکرد هم چیزی جز رقابت های بالای 70 درصد نیست و تا هنگامی که یک سیستم رگولاتوری به درستی شکل نگیرد، همچنان شاهد این سیکل خواهیم بود.

این فعال تشکلی درباره راهکارهای ارائه شده برای برون رفت از وضعیت کنونی رزین pvc، گفت: بنده در این جلسه پیشنهاد افزایش عرضه با اعمال مکانیزم سلف برای مدت 2 تا 3 ماه را ارائه دادم. با این روش مصرف کنندگان واقعی پی وی سی، امکان تامین مواد مورد نیاز را داشته و از سویی هم از صادرات مواد نیمه خام جلوگیری می شود.

از جمله موارد مطرح شده در این کارگروه، مشکلات مربوط به گریدهای S65 و S57 بود. متوسلیان در این نشست گفت: درخصوص گرید S65 توافقاتی با شرکت پتروشیمی بندر امام داشتیم و خواستار عرضه آن شدیم. اما پرسشی که وجود دارد این است که چرا پتروشیمی آبادان گرید S57 را عرضه نمی کند؛ پاسخ مسئولان پتروشیمی این بود که تولید این گرید هزینه بالایی داشته و مقرون به صرفه نیست.

متوسلیان در واکنش به موضوع مقرون به صرفه نبودن تولید S57، گفت: ما آمادگی خود را جهت برگزاری نشستی مشترک برای بررسی موضوع هزینه بالای تولید این گرید اعلام کردیم و اگر دلایل این گرانی مبتنی بر موارد فنی و درست باشد، پذیرفتنی خواهد بود، اما اگر عامل آن مشکلات مدیریتی باشد، پذیرفتنی نیست.

به گفته متوسلیان توقف تولید گرید S57 توسط پتروشیمی آبادان، خلاف دستور جلسه ستاد تنظیم بازار است.

متوسلیان برای حل مشکل تامین S57 سه پیشنهاد به این شرح ارائه داد: صدور مجوز واردات، عرضه تلفیقی و تولید S57 توسط یک پتروشیمی دیگر.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد