ارسال پاسخ

۱۰ آبان ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5536

pvc-asso.ir

نگاهی به بازارهای مواد پلیمری در آسیا و اروپا

تولیدکنندگان مواد پتروشیمی با افزایش شدید هزینه های انرژی و کاهش شدید تقاضا روبرو شده اند. بیشتر قیمت‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافته‌اند و به مقدار قبل از همه‌گیری کووید بازگشته‌اند - به جز هزینه‌های انرژی و PVC در اروپا. در شرایط متعادل بازار، با توجه به هزینه های فعلی تولید و خدمات انرژی، باید قیمت ها افزایش یابد. با این حال، تقاضا به قدری وخیم است که بازارها در نهایت با بهبودی مختصری مواجه می شوند، البته اگر ثابت باقی نمانند یا بیشتر سقوط نکنند.

کاهش یا توقف تولید سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای مقابله با کاهش شدید تقاضا در بحبوحه رکود اقتصادی است. با این حال،  توقف یا کاهش تولید هزینه زیادی دارد، زیرا نرخ تولید پایین‌تر را نمی‌توان برای مدت طولانی حفظ کرد و تعطیلی یک کارخانه کراکر یا مشتقات برای مدت کوتاهی امکان‌پذیر نیست.

نگاه کوتاهی به بازارهای بالا دستی

بازار نفت خام با تصمیم اوپک پلاس با عمیق ترین کاهش تولید در دو سال گذشته، یعنی 2 میلیون بشکه در روز، متلاطم شد. هدف از این اقدام، توقف کاهش قیمت نفت در بحبوحه تضعیف اقتصاد جهانی، علیرغم فشار آمریکا برای پمپاژ بیشتر نفت در تلاش برای کاهش قیمت انرژی و مقابله با تورم افسارگسیخته بود.

اگرچه این خبر به افزایش 10 درصدی قیمت ها و شکستن/نزدیک شدن قیمت نفت به آستانه 90 دلار در هر بشکه در هفته اول اکتبر کمک کرد.

در مورد الفین ها، تولیدکنندگان از مارس 2022 به منظور مدیریت عرضه، نرخ تولید را کاهش داده اند. قیمت پروپیلن تا همین اواخر هم در آسیا و هم در اروپا در حال کاهش شدید بود. در همین حال، قیمت اتیلن بهبودهایی را داشته است، اما نتوانسته این افزایش را حفظ کند.

تولیدکنندگان پروپیلن در آسیا تا حدودی توانسته‌اند از طریق کاهش نرخ‌ها، رکود را مهار کنند، زیرا قیمت‌های نقدی از ماه اوت در محدوده محدود باقی مانده است. در همین حال، قیمت اتیلن آسیایی در همان بازه زمانی بهبود یافت اما نتوانست آن را حفظ کند زیرا کمبود تقاضا از کاهش عرضه پیشی گرفته است.

نگاهی کوتاه به بازارهای پلیمری آسیا

امیدها در مورد سهولت در محدودیت ها در چین بازگشته و قرنطینه ها تا حد زیادی کمرنگ شده است. در چین، بازارهای PP و PE پس از تعطیلات یک هفته ای در اوایل اکتبر در شرایطی قوی بازگشتند اما تنها در عرض چند روز ضعیف شدند. این جو از آن زمان تا کنون نزولی باقی مانده است زیرا فشار ناشی از تقاضای محدود همراه با کاهش قیمت‌های آتی دالیان ادامه داشته است.

آسیای جنوب شرقی هیچ تفاوتی با چین ندارد زیرا هر دو بازار PP و PE کاهش یافتند و نتوانستند بازگشتی را که در اواسط سپتامبر شاهد بودیم  پس از یک رکود 6 ماهه حفظ کنند. بازار آسیای جنوب شرقی نیز تحت فشار شدید پیشنهادات ایالات متحده است.

بهبودی در بازارهای PP و PE هند نیز با وجود انتظارات صعودی مبنی بر افزایش تقاضا در فصل جشنواره دیوالی در ماه اکتبر و سال پیش رو، دست نیافتنی باقی مانده است.

بازارهای پی وی سی آسیایی نیز به دلیل آخرین کاهش قیمت یک شرکت بزرگ تایوانی متلاطم شدند، اگرچه این رکود در اوایل اکتبر تا حدودی کاهش یافته بود. تصمیم چین برای پایبندی به سیاست صفر کووید ظاهرا نقشی در این کاهش بزرگ داشته است، در حالی که کاهش ارزهای محلی تقاضا را بیشتر کاهش می دهد و محموله های ایالات متحده فشار رقابتی را بر قیمت های منطقه ای اعمال می کند.

نگاهی کوتاه به بازارهای پلیمری اروپا

اروپا بیشترین آسیب را از افزایش شدید و سریع هزینه های انرژی در جنگ روسیه با اوکراین متحمل شده است. با پشت سر گذاشتن نمایشگاه K-Fair که هفته گذشته در آلمان برگزار شد، به نظر می رسد معامله گران اروپایی به شدت نگران بحران انرژی در سال 2023 هستند.

تولیدکنندگان پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن که تحت فشار هزینه‌ها قرار داشتند، در ماه اکتبر پس از رکود 5 ماهه درخواست افزایش قیمت کردند، اما مجبور شدند از درخواست‌های افزایش اولیه عقب‌نشینی کنند با این حال رکود تقاضا به قدری مشهود است که تامین کنندگان نتوانستند به‌طور کامل هزینه‌های اضافی انرژی را که اعلام کردند، در معاملات منعکس کنند. انتظار می رود که وضعیت در ماه آینده نیز مشابه باشد.

 قیمت نقدی پی وی سی در ماه اکتبر برای ششمین ماه سقوط کرد زیرا قیمت ها همگام با افت اتیلن کاهش یافت.همچنین روند نزولی قیمت پی وی سی ادامه دارد زیرا هنوز بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری کووید است. با توجه به رکود اکثر بخش‌های پایین دستی و نزدیکی به فصل زمستان، به نظر می‌رسد ضعف تقاضا در اینجا باقی می‌ماند و بر هزینه‌های بالای انرژی غلبه می‌کند.

نگاهی کوتاه به بازارهای پلیمر ترکیه

بازارهای PP و PE پس از افت شدید بیش از 5 ماه، در ماه سپتامبر و اوایل اکتبر شاهد بهبودی بودند. با این وجود، نگرانی های تقاضا در بازار PP دوباره مورد توجه قرار گرفته است که منجر به انتظارات نزولی در ماه نوامبر می شود. جو بازار برای PE نیز در نیمه دوم اکتبر شتاب خود را از دست داد و به کاهش تقاضا در پایان فصل منجر شد.

به همین ترتیب، بازارهای PVC ترکیه، که در اواسط آگوست به دنبال سقوط شدید حدود 5 ماهه بهبود یافت، اما از آنجایی که تلاش‌های صعودی جزئی در سپتامبر تحقق نیافتند، بازار نتوانست به رویه بهبود خود ادامه دهد.

قیمت‌های پی‌وی‌سی در ماه اکتبر کاهشی آغاز شد. زیرا تقاضای راکد در سراسر بازارهای نهایی داخلی و صادراتی میل به خرید را ضعیف نگاه داشت، و محدودیت‌های عرضه در اولین روزهای ماه را تحت‌الشعاع قرار داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد