ارسال پاسخ

۲۸ آذر ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n543

pvc-asso.ir

افزایش استفاده از لوله های پی وی سی در جهان

منصور قدیمی رئیس هیئت مدیره شرکت نیک پلیمر بر این باور است با توجه به ویژگی های منحصر به فرد لوله و اتصالات پی وی سی، هیچ محصول مشابهی نمی تواند جایگزین آن شود.

این تولیدکننده بر صادارت محصولات با کیفیت بالا تاکید ویژه ای دارد، چرا که در وهله نخست نام ایران همراه با کالا صادر می شود و در مراحل بعد عنوان برند و غیره. وی همچنین حمایت همه جانبه دولت از تولیدکنندگان برای صادارت را ضروری می داند و در این خصوص با یادآوری وظایف دولت در این زمینه، به مقایسه ایران با کشورهای دیگر می پردازد. گفت و گو با این تولیدکننده را در ادامه می خوانید. 

آقای قدیمی برای پرسش نخست، واحد نیک پلیمر را معرفی کنید.
شرکت نیک پلیمر کردستان با پشتوانه تجربه سهامداران خود در بخش تولید و توزیع و عدم وجود کارخانه تولید لوله واتصالات پی.وی.سی درسطح استان کردستان و همچنین نزدیکی به مرزهای خروجی با کشور عراق، عواملی بوده اند که موسسان نیک پلیمر با وجود مشکلات عدیده ای که در راه صنعت و تولید در این استان محروم وجود داشته و دارد، اقدام به ثبت شرکت و اخذ مجوز تاسیس از صنایع استان در آذرماه سال 1387، کنند.
ساخت وساز وتجهیز کارخانه و با دریافت پروانه بهره برداری و استاندارد در مرداد ماه سال 1389 عملا" به عنوان واحد تولیدی، کار خود را با تولید لوله از سایز 32 تا 500 میلیمتر به صورت چسبی و پوش فیت آغاز و با هدف توسعه صادرات، از بدو شروع اقدام به تولید با کیفیت خوب و استاندارد کرده است.
همین طور شرکت نیک پلیمر با بازار یابی خوب، موفق به صادرات بیش از 80 درصد توان تولیدی خود شده است و ادامه این روند به انتخاب چهار سال پیاپی نیک پلیمر به عنوان صادر کننده نمونه و واحد نمونه استاندارد استانی منجر شده است. نیک پلیمر از بدو شروع با تولید اتصالات جوشی تقویت شده،  - لوله های فاضلابی - تحت فشار - آبرسانی بهداشتی مخصوص آب شرب - لوله های کاورینگ ورق ومخابرات ولوله های شیاردار مخصوص جدار چاه از سایز 200 تا 500 میلیمتر پکیج کامل صنعتی و لوله های ساختمانی تا سایز 160را به بازار مصرف داخل وکشورهای همسایه عرضه کرده است. 
در ادامه فعالیت با تکمیل قالب های اتصالات ساختمانی با طراحی جدید وکاملا" مهندسی شده پکیج چسبی ساختمانی را نیز کامل کرده است. در حال حاضر ساخت قالبهای اتصالات پوش فیت ساختمانی و    تولید لوله های سه لایه پی.وی.سی نیز در دست اقدام است.            
با توجه به محصولات واحد تولیدی نیک پلیمر و همچنین دریافت استانداردهای لازم، آیا تولیدات این شرکت به دیگر کشورها هم صادر شده است و یا برنامه‌ای برای توسعه بازار خود در کشورهای دیگر دارید؟            
شرت نیک پلیمر موفق به دریافت استانداردهای 9118 - 9119 - 13361/2 موسسه استاندارد ایران  و ایزو 9001 - 14001 - 18001از شرکت ITCC  و با تکمیل و تجهیز آزمایشگاه وامکانات و مستندات مورد نیاز، به عنوان آزمایشگاه همکار موسسه استاندارد، انتخاب شده ایم. همیشه در جهت ارتقاء کیفی تولیدات خود تلاش می کنیم و با صادرات تولیدات با کیفیت، توانسته ایم جایگاهی خاص در بازار عراق برای خود کسب کنیم، به طوری که در استعلام های خرید ادارات وشرکتهای بزرگ، نام نیک پلیمر به عنوان برند مورد درخواست ذکر می شود. 
نیک پلیمر به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و ارمنستان صادارت دارد ولی عمده صادرات به کشور عراق است. ذکر این نکته ضروری است که تا اوایل سال 94 حدود 80 درصد تولیدات نیک پلیمر صادر می شده و پس از ایجاد ناآرامی وجنگ در منطقه و به خصوص کشور عراق با توجه به توقف کامل یا کم کاری پروژه های در حال ساخت و عدم اجرای پروژه های برنامه ریزی شده، صادرات به این کشور با کاهش بسیار روبرور بوده است. 
در حال حاضر حدود 15 تا 20 درصد تولیدات این شرکت صادر می شود. در چند ماه اخیر فعالیت هایی برای  بازاریابی، ارسال نمونه و مذاکره با هدف صادرات محصول خود به دو کشور اروپایی و یک کشور آفریقایی انجام شده است که در صورت نهایی شدن و عقد قرارداد، گام موثری در بازگشایی بازارهای هدف جدید برداشته می شود.
چنان چه این حرکت توسط هر یک از تولید کنندگان داخلی انجام شود و در صورت صادرات کالای با کیفیت، می تواند راهگشای سایر تولید کنندگان کشور  باشد؛ چون در بحث صادرات، ما نخست نام کشور را در کنار کالا صادر می کنیم، سپس نام برند کالا را و در صورت غفلت در این خصوص، لطمه جبران ناپذیری به صادرات – حداقل در آن صنعت- وارد می شود. اتفاقی که در سال های نه چندان دور برای صنایع مختلف کشور از جمله مواد غذایی و بهداشتی در کشورهای آسیای میانه و در دو دهه گذشته و حتی لوله واتصالات پی .وی سی در سال های اخیر در کشورهایی مانند عراق و افغانستان، به واسطه صادرات بی کیفیت رخ داده است.
یکی از مهمترین عوامل چنین اتفاقاتی، می تواند عدم نظارت مسئولانه سازمان های نظارتی باشد، که این ضعف در بازار داخل هم به وضوح    دیده می شود. بهترین مثال برای این مورد را می توان ذهنیت مردم ایران نسبت به کالاهای چینی عنوان کرد؛ در صورتی که در کشور چین انواع کالا با کیفیت بسیار بالا تولید و به بازارهای اروپا وآمریکا صادر می شود؛ ندیده گرفتن این سهل انگاری تاوان سنگینی را به تولید کشور تحمیل می کند، که در درجه اول همت ودقت مسئولان نظارتی را می طلبد و سپس تلاش و پشتکار و مسئولیت پذیری تولید کنندگان را؛ چون در صورتی که منطقه آرام شود و ثبات پیدا کند، با وجود ایجاد بازار مصرف بسیار خوب صادرات به کشورهای هدف بسیار مشکل و  بر اساس اصول درست و در نظر گرفتن بسیاری از پارامترها توسط صادر کننده به وقوع خواهد پیوست.
 پارامترهایی از جمله کیفیت قابل رقابت؛ چون دیگر شاید صرف رعایت شاخص های استاندارد، ایران نتواند جوابگو ی کیفیت رقبا باشد. بسته بندی، ترانزیت کالا، گارانتی، تنوع تولید،  نوع آوری و....   و درنهایت قیمت تمام شده قابل قبول و رقابتی در محل خریدار، می تواند معیار بررسی و ارزیابی برای خریداران باشد؛ چون از بیشتر کشورهای صاحب صنعت و تولید، سیل کالا به منطقه وارد می شود.
برای آماده سازی و مقابله با این وضعیت، همکاری  و همیاری تولید کنندگان، بازرگانان، موسسات و ادارات مرتبط با دولت از جمله وزارت صنایع، پتروشیمی ها، بانک مرکزی، گمرک راه و ترابری، صدا وسیما، صندوق ضمانت صادرات، استاندارد و..... نیاز است که با یک کار گروهی و ملی می توان راه توسعه صادرات را هموار کرد، در غیر این صورت همین اندک بازار صادراتی را نیز از دست خواهیم داد.            

شما دلیل اقبال بازار برای مصرف محصولات بی‌کیفیت به ویژه در بخش لوله و اتصالات پی وی سی را در چه چیز می‌دانید؟            
در داخل کشور به دلیل عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح وکافی از طرف دستگاه های نظارتی و بازرسی و انجمن های صنوف مختلف از یک طرف و عدم نظارت صحیح و اصولی توسط سازمان های نظارتی و بازرسی و مشکلات عدیده اقتصادی حاکم در سال های اخیر برای مصرف کنندگان، همگی دست به دست هم داده تا بازار تولیدات بی کیفیت با دارا بودن نشان استاندارد که با قیمت نازلتری عرضه می شود، روز به روز داغتر شود.
با توجه به موارد بالا، تولید کنندگان کالای با کیفیت روز به روز با افت تولید مواجه  شده اند. سال ها تلاش شد تا مردم شعار علامت استاندارد نشانده کیفیت کالا را ملکه ذهن خود کنند و مصرف کنندگان با مشاهده نشان استاندارد کالا را دارای کیفیت استاندارد دانسته و در  بین آنها معمولا" نازلترین قیمت را خریداری می کنند؛ در صورتی که ممکن است کالای خریداری شده هیچ شاخصه ای از استاندارد را نداشته باشد و در صورتی که این مشکل نظارتی حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر نیز برطرف می شود.             
طرح در دست انجمن در خصوص رتبه بندی شرکت‌ها تا چه اندازه می‌تواند به رفع مشکلاتی که شما به آن اشاره کردید، کمک کند؟ ضرورت اهمیت این طرح را بیان کنید.
در چندین جلسه هیئت مدیره انجمن پس از بحث وبررسی های طولانی و دعوت از اعضاء انجمن در جلسات به منظور پیش بینی راهکاری برای مقابله با افزایش تولیدات بی کیفیت و مخدوش شدن اعتبار لوله واتصالات پی.وی.سی، مقرر شر با تشکیل دو کمیسیون تخصصی توسط اعضاء انجمن  و بررسی های دقیق برای پیدا کردن راهکار بهتر یک کمیسیون در مسیر رتبه بندی تولید کنندگان عضو انجمن جهت شرکت     در مناقصات دولتی به بحث و بررسی های تخصصی پرداخت؛ که پس از چندین جلسه به راهکار رتبه بندی با شاخصه های مورد قبول سازمان ها و نهادهای دولتی که توسط مرکز پژوهش های پلیمر انجام شود دست یافت.
در نهایت در مرحله ثبت نام از شرکت های داوطلب، با مخالفت بعضی از اعضاء  عضو انجمن، دوباره به کمیسیون برای بررسی مجدد و رفع نواقص احتمالی  عودت داده شد، که هم اکنون در کمیسیون مربوطه تحت رسیدگی مجدد قرار دارد.  در مسیر دیگر یک کمیسیون تخصصی جهت پیدا کردن راهکاری برای لوله و اتصالات فاضلابی ساختمان در جهت رتبه بندی اعضاء که بنا به تصمیم هیئت مدیره مسئولیت این کمیسیون به اینجانب واگذار شد، تشکیل و پس از چند جلسه با اعضاء کمیسیون که از کارخانه های با تجربه و اعضاء داوطلب انتخاب شده بودند، در نهایت پروپوزال شرایط رتبه بندی اعضاء تکمیل و درهیئت مدیره انجمن تائید و مصوبه اجرایی صادر شد. 
 مبنای این رتبه بندی که بر عکس رتبه بندی مسیر مناقصات، اختیاری نیست و تمامی اعضاء تولید کننده لوله و اتصالات پی.وی.سی را شامل می شود صرفا" بر اساس مطابقت کیفیت تولیدات با استاندارد ایران می باشد و با نمونه برداری از سطح بازار مصرف توسط انجمن و انجام آزمایشات استاندارد تولیدات با کیفیت واقعی استاندارد مشخص واز طریق ماهنامه -سایت وشبکه های اجتماعی انجمن و همچنین از طریق رسانه های جمعی عمومی تولید کنندگان با کیفیت استاندارد معرفی ومشخص می شوند. به تبع آن تولیدکنندگان غیر استاندارد نیز مشخص می شوند که با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی تشویق به خرید کالاهای استاندارد واقعی و خطرات استفاده از کالاهای غیر استاندارد برای مصرف کنندگان توضیح داده می شود.
 از طریق انجمن رسما" این رتبه بندی به ارگان ها وسازمان های ذینفع و ناظر وتصمیم گیر از جمله نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی، شهرداری، انبوه سازان، اتحادیه فروشندگان لوازم ساختمان، استاندارد  و ... اعلام می شود و پیگیری های لازم در جهت لازم الاجراء بودن رعایت این رتبه بندی در ارکان دولتی انجام می شود.
اکنون مرحله نمونه برداری از سطح بازار اجرای این رتبه بندی رو به پایان است و اکثر نمونه ها در مرحله تست و آزمایشات استاندارد هستند.  سعی بر آن است که نتایج اولین رتبه بندی تحت عنوان جدول مقیاس کیفیت تا دو ماه آینده اعلام شود که البته مرحله نمونه برداری و آزمایش، هرسال حداقل یک بار انجام شده و رتبه بندی جدید در چهار ماهه اول هر سال اعلام می شود. شرایط کامل رتبه بندی در پروپوزال نهایی در سایت اعضاء انجمن قابل مشاهده است طبیعتا" شاهد افزایش روز افزون تولیدات با کیفیت خواهیم بود که ضامن بقاء وحیات این صنعت است.        
لوله و اتصالات پی.وی.سی، قدیمی ترین صنعت در صنایع لوله و اتصالات پلیمری است که فراز ونشیب های مختلفی را تجربه کرده، ولی هیچگاه  جایگاه خود را در صنایع مورد استفاده از دست نداده است در صورتی که با کیفیت خوب و استاندارد تولید شود، پلیمر دیگری توان جایگزینی آن را با توجه به خصوصیات منحصر بفردش ندارد؛ همان طور که در حال حاضر بالاترین مصرف را در پروژه های فاضلاب شهری، صنعتی، ساختمانی و طیف گسترده ای از کاربردها در امور مختلف را در جهان دارد و قطعا" برای حفظ این جایگاه میبایستی پا به پای دیگرصنایع دارای نوع آوری، تنوع  وتطبیق پذیری با دیگر تکنولوژی های روز دنیا را داشته باشد؛ به طوری که کاربرد پی .وی .سی در صنایع مختلف رو به افزایش است و این به دلیل خواص ویژه این پلیمر است.            
برای بهبود و تقویت وضعیت صادرات، نهادها و ارگان های دولتی چه اقداماتی باید انجام دهند تا تولیدکنندگان ایرانی با پشتوانه بهتری بتوانند وارد حوزه رقابت در کشورهای هدف شوند؟ 
در خصوص صادرات، درخواست تولید کنندگان از دولت و دولتمردان همراهی و همیاری به معنی واقعی است و سعی شود موانع مختلفی را که بر سر راه قرار گرفته تا حد امکان مرتفع کنند که به ذکر چند مورد بسنده میکنم        
ترانزیت کالا در حالی که خیلی مشهود نیست، ولی جایگاه مهمی برای خریدار دارد؛ به عنوان مثال خریدار عراقی کالایی را که از ترکیه خریداری می کند از انبار تولید کننده بارگیری و در انبار خریدار تخلیه می شود که قطعا" کالا سالمتر و با هزینه کمتری به مقصد می رسد؛ در صورتی که همان خریدار عراقی وقتی کالایی را از ایران خریداری می کند کالا از انبار تولید کننده بارگیری شده و در مرز خروجی در شرایط بسیار نامطلوبی و بدون امکانات مناسب تخلیه شده و سپس در کامیون عراقی بارگیری شده و به انبار خریدار وارد می شود و طبیعتا" کالا ناسالمتر و با هزینه بیشتری به دست خریدار می رسد در شرایط نزدیک به هم اگر شما باشید کدام فروشنده را انتخاب می کنید؟!        
در برگزاری نمایشگاه های برون مرزی به منظور کمک به افزایش صادرات برای شرکتهایی که در زمینه صادرات فعالیت داشته اند، امتیازاتی مانند تخصیص غرفه ارزانتر و  پیش بینی اسکان وخوردوخوراک مناسبتر همان کاری که کشور چین برای شهروندان شرکت کنندگان خود درنمایشگاه ها در هر کشوری پیش بینی می کند، قطعا" شرکتهای بیشتری در این زمینه فعال می شوند.            
عودت مابه التفاوت ارزش افزوده صادرکنندگان در مهلت قانونی یک ماه از زمان صادرات نه پرداخت آن پس از سه الی چهار سال، آن هم با گذشتن از هفتاد خان بخصوص در این شرایط اقتصادی که اکثر تولید کنندگان با مشکلات نقدینگی دست وپنجه نرم می کنند .            
فراهم کردن امکانات قابل قبول در سفارتخانه های کشورهای هدف صادرات به منظور راهنمایی وجوابگویی به سوالات و مشکلات صادرکنندگان و حمایت حقوقی در جهت حفظ و احقاق حقوق صادرکنندگانی که دچار مشکل شده اند، به طوریکه کشور مقصد اطمینان حاصل کند که صادرکننده دارای یک حامی قوی در آن کشور است و تنها نیست که حق وحقوقش پایمال شود، از این موارد زیاد شنیده ایم .        
امیدوارم بزودی شاهد آن باشیم که تولید کنندگان این کشور به جای اینکه دغدغه تهیه مواد اولیه، پرداخت هزینه های جاری،  برنامه ریزی برای تعدیل نیرو و یا  پیدا کردن راهکار مناسب برا ی تعطیلی واحد خود را داشته باشند بدنبال اجرای طرح های توسعه،  بهینه سازی خطوط تولید، افزایش تولید، پیش بینی امکانات رفاهی برای پرسنل خود،  افزایش صادرات و راهیابی به بازارهای جدید صادراتی باشند.
این گفت و گو در ماهنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و استاندارد پی وی سی منتشر شده است.

 

برای مطالعه اخبار نیک پلیمر کردستان اینجا را کلیک را کلیک کنید.        
            

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد