ارسال پاسخ

۱۴ شهریور ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5394

pvc-asso.ir

حمایت تولیدکنندگان پایین دستی هند از واردات رزین پی وی سی ارزان از چین

به گفته برخی منابع، دولت هند در حال آغاز تحقیقاتی علیه واردات در مقیاس بزرگ پلی وینیل کلرید مبتنی بر کاربید (PVC) با کیفیت پایین از چین است تا از دامپینگ آن و در نهایت از آسیب به تولیدکنندگان پی وی سی داخلی جلوگیری کند.

انتظار می‌رود تحقیقات در مورد امکان اعمال عوارض حفاظتی بر واردات PVC مبتنی بر کاربید به زودی آغاز شود. علیرغم ترس از محدودسازی احتمالی، واردات گسترده PVC مبتنی بر کاربید در هند ادامه دارد که ماه هاست به تولیدکنندگان داخلی آسیب رسانده است.

چند هفته پیش، دو تولیدکننده اصلی PVC هند - Chemplast Cuddalore Vinyls و DCW Ltd - شکایتی کتبی به وزارت بازرگانی و صنعت تسلیم و ادعا کردند که واردات PVC مبتنی بر کاربید در هند افزایش غیرعادی دارد. دو تولید کننده فوق گفته بودند: واردکنندگان هندی مقدار زیادی PVC را عمدتاً مبتنی بر کاربید از چین خریداری می‌کنند که در مقایسه با PVC مبتنی بر اتیلن، ماده‌ای نامرغوب است. بدیهی است که قیمت PVC مبتنی بر کاربید بسیار کمتر از قیمت رایج در بازار PVC مبتنی بر اتیلن است. این قیمت پایین‌تر از مواد غیر‌استاندارد چینی، قیمت PVC مبتنی بر اتیلن با کیفیت بالا را از تولیدکنندگان هندی نیز پایین آورده است.

داده‌های گردآوری‌شده توسط Polymerupdate Research نشان می‌دهد که قیمت‌های PVC با گرید سوسپانسیون منشاء داخلی در بازار احمدآباد سقوط کرده و در چهار ماه گذشته نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است. قیمت پی وی سی تولید داخل با قیمت 148.38 روپیه در هر کیلوگرم در 1 آوریل امسال، در حال حاضر با قیمت 92.39 روپیه در هر کیلوگرم به فروش می رسد. با این حال، در همان دوره، PVC گرید سوسپانسیون منشاء کره جنوبی نیز 40 درصد در بازارهای هند کاهش یافت و در حال حاضر از 1650 دلار آمریکا در 1 آوریل ، 980 دلار در هر تن معامله شد.

قیمت PVC در چین نیز کاهش یافت درحالی که میزان کاهش در آنجا کمتر از هند بود. داده های تحقیقاتی Polymerupdate نشان داد که قیمت پی وی سی در بازارهای شرق چین 30 درصد کاهش یافت و  از6700 یوان در هر تن در روز 1 آوریل، امروز به 6750 یوان در هر تن داد و ستد شد. این بدان معناست که شدت کاهش قیمت PVC در هند بسیار بیشتر از کشور اصلی تولید کننده آن یعنی چین است. به گفته منابع صنعتی، بازیگران هندی تنها در ماه اوت بیش از 100000 تن پی وی سی عمدتا مبتنی بر کاربید را به هند وارد کردند که نشان دهنده افزایش چندین برابری نسبت به واردات ماهانه آن است. منابع تجاری واردات معمول هند را چند هزار تن تخمین می زنند که در فصل اوج تقاضا به 15000 تا 20000 تن می رسد. افزایش چشمگیر واردات به بیش از 100000، نشان دهنده  افزایش پنج تا شش برابری نسبت به فصل اوج تقاضاست.

هند به دلیل تولید ناکافی داخلی، حدود 55 درصد از تقاضای سالانه خود را از طریق واردات از کشورهای مختلف از جمله چین، کره جنوبی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه تامین می کند. تولید سالانه رزین PVC داخلی هند 1.5 میلیون تن و مصرف آن 3.4 میلیون تن برآورد شده است.

واردات پی وی سی ارزان چینی، موجودی را در کارخانه تولیدکنندگان پایین دستی در هند انباشته کرده است. در نتیجه، تقاضا برای PVC تولید محلی کاهش یافته است. اگر فورا بررسی نشود، موجودی به سطح هشداردهنده افزایش می یابد و از این رو، برای تولیدکنندگان داخلی ویرانی به بار می آورد.

در همین حال، تولیدکنندگان پایین دستی هند از واردات ارزان قیمت رزین PVC حمایت کردند. یکی از مقامات ارشد یک شرکت تولید لوله‌های PVC در گفتگو با Polymerupdate گفت: «تولیدکنندگان داخلی به واردات PVC مبتنی بر کاربید از چین هشدار «خطر سلامتی» داده‌اند. همین تولیدکنندگان چینی، پی وی سی مبتنی بر کاربید را به کشورهای دیگر از جمله کشورهای توسعه یافته صادر کرده اند. اما چنین مسائلی از سوی مصرف کنندگان در کشورهای توسعه یافته مطرح نشده است. وی در ادامه افزود: زمانی که قیمت رزین پی وی سی در دو سال گذشته سر به فلک کشیده بود، همان تولیدکنندگان هندی هرگز به ارزش اقتصادی رزین پی وی سی و قیمت بالای این رزین برای مصرف کنندگان فکر نکردند. اما اکنون که مواد اولیه ارزان قیمت به عنوان جایگزینی برای پیشنهاد بالای تولیدکنندگان داخلی در دسترس است، تحت فشار قرار گرفته اند. بازار پس از دو سال درگیری با کووید در حال تثبیت است و از این رو نباید هیچ گونه مالیاتی بر واردات رزین PVC اعمال شود.

پروژه های املاک و مستغلات بزرگی که مقدار زیادی لوله و اتصالات پی وی سی مصرف می کنند با تأخیر بیش از حد روبرو هستند زیرا پیمانکاران به دلیل ترس از عدم قطعیت قیمت از شرکت در مناقصه جلوگیری می کنند و در نهایت حاشیه سود را کاهش می دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد