ارسال پاسخ

۱۹ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5312

pvc-asso.ir

آیا کد آیسیک پایان نا به سامانی توزیع‌کنندگان مواد پلیمر است؟

دلالی یا فروشندگی مواد پلیمری موضوع امروز و دیروز نیست، شاید عمرش اندکی کمتر از آغاز به کار صنعت عظیم پلیمر باشد اما به موازات آنکه پلیمر رونق گرفت، دلالان هم جان گرفتند و پایشان به ماجرا باز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دلالی یا فروشندگی مواد پلیمری موضوع امروز و دیروز نیست، شاید عمرش اندکی کمتر از آغاز به کار صنعت عظیم پلیمر باشد اما به موازات آنکه پلیمر رونق گرفت، دلالان هم جان گرفتند و پایشان به ماجرا باز شد. با قطعیت نمی‌توان گفت دلالی مواد پلیمری پدیده‌ای مثبت یا منفی است، بلکه این موضوع هم مانند بسیاری از موارد دیگر یک وجه مثبت و وجوه منفی دارد اما آنچه مشاهده می‌شود، فعالیت فروشندگان مواد پلیمری به عنوان یکی از واقعیت‌های موجود در صنعت پلیمر است. از همین رو آنچه از سوی دلالان یا فروشندگان مواد پلیمری از سه سال گذشته تا امروز دنبال می‌شود، دریافت کد آیسیک مشخص بوده تا به واسطه آن به نوعی فعالیتشان سر و سامان یافته و قابل رصد و نظارت باشد. این موضوع در هشتاد و دومین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی  که در تاریخ 18 تیرماه امسال برگزار شد، با حضور ذینفعان مورد بررسی قرار گرفت، با این حال با وجود موافقت اعضای حاضر در این جلسه با اختصاص یک کد آیسیک کمیسیون بری برای فروش مواد پلیمری، آنطور که یکی از فروشندگان مواد پلیمری می‌گوید، همچنان موضوع به نتیجه نرسیده و نامه مربوطه بین دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی و دفتر نظارت وزارت صمت در تبادل است. عباس یاوری، در گفت و گو با اینپیا، درباره این موضوع گفت:  صنف دلالان پلیمری از پنجاه سال پیش تا حالا سابقه فعالیت دارد و اتحادیه پلاستیک هم از همان زمان برای این افراد جواز صادر کرده است اما جواز صادر شده برای اعضای اتحادیه با عناوین مختلفی بود و هیچ وقت یک کد مشخص برای فروشندگام محسولات پلیمری وجود نداشته است، به عنوان مثال کد آیسیک شماره 56 در جواز زده‌ می‌شد درحالی ک این کد مربوط به مصنوعات پلاستیک است و مصنوعات اصلا جزء صنف ما نیست. کد آیسیک مربوط به ما کد آیسیک دلالی هست و ما برای امور مالیاتی به این کد نیاز داریم که بر اساس آن برای اعضای ما شناسنامه‌ای صادر شده و مشخص شود که ما دلال هستیم.

او افزود: در شرایط فعلی ما کد آیسیکی نداریم که شناسنامه ای برای ما باشد. اکنون روند فعالیت ما به این صورت است که در مجوز صادر شده از سوی اتحادیه یک کد زده میشود در حالی که فعالیت ما کد دیگری دارد. اسمی که برای ما مشخص شده در بردارنده شغل ما نیست و ما به یک شناسنامه نیاز داریم به همین دلیل هم از سه سال پیش برای دریافت کد آیسیک اقدام کردیم و امور مالیاتی را مجاب کردیم که کار ما دلالی است تا ضریبی که برای ما در نظر میگیرند هم بر اساس همین شغل باشد. این یکی از ملزماتی است که حتما باید در سازمان امور مالیاتی اعمال شود و ما به دنبال این هستیم که شناسنامه دارد شویم.

 

کد ایسیک؛ پایان حساب‌های اجاره‌ای

یاوری با تاکید بر اینکه نداشتن کد آیسیک سبب شده آمار دقیقی از فروشندگان واقعی مواد پلیمری وجود نداشته باشد بیان کرد: اکنون بالای 3هزار نفر عضو داریم و اما از این تعداد 160 تا 170 نفر در اتحادیه جواز دارند که این جواز هم مرتبط با کار ما نیست. صدور کد آیسیک سبب می شود حساب‌های اجاره‌ای حذف شود. بیشتر افرادی که اکنون در این شغل هستند و به صورت زیرزمینی و مخفی کار می‌کنند با تعریف کد آیسیک فعالیتشان شفاف خواهد شد و این گروه تحت نظر اتحادیه مربوطه فعالیت خواهند کرد و در این صورت می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

او درباره نتیجه هشتاد و دومین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی  که در تاریخ 18 تیرماه امسال برگزار شد گفت: پیگیری‌های ما تا امروز از دفتر صنایع پایین‌دست حاکی از آن بوده است که رونوشت نامه برای دفتر نظارت نوشته شده اما متاسفانه نامه‌ای که از سوی این دفتر ارسال شده، مشخص نیست به دست چه کسی رسیده است. دفتر صنایع پایین‌دست می گوید ما نامه را زدیم و دفتر نظارت می گوید این شماره نامه برای ما ثبت نشده است.

یاوری درباره روند فعالیت دلالان مواد پلیمری هم افزود: دلالان به عنوان حلقه واسطه زنجیره خرید و فروش مواد پلیمری، جنس را از تاجر خریده و به صاحبان صنایع می‌فروشد یا اینکه صاحبان صنایعی که زیر 10 تن خرید می کنند برای موادی که سهمیه غیربهین یاب دارد به فعالیت ما نیاز دارند به این صورت که ما به عنوان شخص کالا را از بورس می‌خریم و در اختیار این گروه قرار می‌دهیم. از سوی دیگر فرادی هم هستند که مقدار پایین مثلا 5 تن یا 10 تن مواد می خواهند یا نقدینگی ندارند یا به دنبال انجام خرید به صورت مدت‌دار هستند، در این شرایط ما تامین کننده نیاز این گروه از صاحبان صنایع هستیم.

این دلال مواد پلیمری با تاکید بر لزوم تخصیص کد آیسیک برای دلالان مواد پلیمری گفت: بر همه محصولات نظارت هست بر پلاستیک هم باید نظارت وجود داشته باشد. اگر بخواهیم کار درست انجام دهیم که برای آینده هم کاربرد داشته باشد به صورتی که تمام کسبه بازار بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند، حساب های اجاره ای حذف شود و مبدا و مقصد پولی که رد و بدل می شود مشخص باشد باید یک کد آیسیک برای ما درست شود که تمام فروشندگان زیر نظر اتحادیه عمل کنند و اتحادیه ناظر بر عملکرد آن‌ها باشد. در این صورت امکان شکایت و ثبت تخلف هم برای افراد وجود دارد و از طریق اتحادیه ممکن خواهد بود. اما اکنون انقدر فعالیت دلالی به صورت زیرزمینی در حال انجام است که هیچ نظارتی نمی توان بر عملکرد داشت. اگر کد آیسیک عملی شود، کلاهبرداری ها، فعالیت خارج از بورس و خارج از سیستم مالیاتی هم حذف می‌شود.

صورت‌جلسه هشتاد و دومین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد