ارسال پاسخ

۱۵ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5305

pvc-asso.ir

بازار ساخت‌و‌ساز به روایت «شامخ»

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی از ۹۱ شرکت بزرگ ساختمانی حکایت از آن دارد که در تیرماه میزان موجودی واحدهای مسکونی تکمیل شده رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از «دنیای اقتصاد»، اتاق تعاون ایران با انتشار گزارش شامخ ساختمان، وضعیت بازار مسکن از نگاه سازنده‌ها در تیر ماه را به تصویر کشید.

بر اساس نظرسنجی از فعالان ساختمانی، شاخص میزان موجودی مسکن تکمیل شده و آماده عرضه که در خرداد ماه ۵۰ واحد بود، با افت قابل توجه همراه شده و به ۳۹ واحد رسیده است. به این ترتیب عده زیادی از فعالان ساختمانی از کاهش تعداد واحدهای آماده عرضه خبر داده‌اند.

این موضوع روایتگر رکود ساختمانی است که سبب شده در پی کاهش فعالیت سازنده‌ها، تعداد واحدهای مسکونی آماده تحویل آنها نیز روند نزولی پیدا کند. نزول شاخص یاد شده همچنین می‌تواند منعکس‌کننده این واقعیت بازار ساخت‌و‌ساز باشد که معدود واحدهای تکمیل شده و متناسب با جنس تقاضای حاضر در بازار مسکن ظرف دو ماه اخیر یعنی خرداد و تیر که معاملات نسبتا پرتعداد بود، به فروش رفته است.

بر اساس این گزارش سرعت انجام و تحویل سفارش توسط شرکت‌های ساختمانی بزرگ کند شده و به همین خاطر شاخص مربوطه از ۵۱ در خرداد به ۴۸ کاهش یافته است. در گزارش شامخ عدد ۵۰ مرز بین وضعیت مطلوب و نامطلوب محسوب می‌شود و به این ترتیب با تنزل شاخص مذکور به زیر ۵۰، در واقع مبتنی بر گزارش سازنده‌ها، روند اجرای سفارش‌های ساختمانی به‌طور محسوس طولانی‌تر شده است. یکی از عوامل موثر بر این موضوع روند تورمی ماه‌های اخیر در بازار مصالح ساختمانی است که به کند شدن سرعت اجرای پروژه‌های جاری سازنده‌ها انجامیده است.

البته شامخ قیمت مصالح ساختمانی در نظرسنجی صورت گرفته از شرکت‌های ساختمانی طی روزهای نخست مرداد برای روایت آنچه در تیرماه گذشت، حکایت از کاهش سرعت تورم در این بخش از بازار بالادست مسکن دارد. شاخص مربوطه از ۸۵ واحد در خرداد به ۷۵ واحد در تیر کاهش یافته است اما با این حال مقدار آن همچنان به میزان قابل توجهی بالای مرز ۵۰ واحد است و این یعنی تورم در بازار مصالح ساختمانی همچنان مساله جدی است.

شامخ کل ساختمان نیز که روایتگر میزان فعالیت‌ انجام شده توسط شرکت‌های ساختمانی در ماهی که گذشت، است، سقوط به محدوده زیر ۵۰ واحد داشته است. در حالی که خرداد ماه امسال میزان فعالیت سازنده‌ها در نظرسنجی شامخ نمره ۵۲ را دریافت کرده بود که به میزان جزئی از مرز رکود فاصله گرفته بود، در تیر ماه وضعیت نامطلوب‌تر گزارش شده و در نتیجه رکود ساخت‌و‌ساز، این شاخص به ۴۶ واحد تنزل کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد