ارسال پاسخ

۱۴ تير ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5179

pvc-asso.ir

آیا روند نزولی قیمت PVC همچنان ادامه دارد؟

قیمت های جهانی pvc از اواسط آوریل در مسیر نزولی قرار گرفته اند و جدیدا جو بازار پی وی سی تحت تاثیر تحولات اخیر، به ویژه در آسیا نزولی تر شده است.

عوامل مهمی از جمله تقاضای ضعیف‌تر کالاها ناشی از تورم شدید، افزایش عرضه در بازارهای اصلی، نگرانی‌های جدید ناشی از کووید 19 در چین و در بحبوحه اقتصاد ضعیف و شکننده این کشور، فصل باران‌های موسمی در هند و سقوط قیمت‌های آتی انرژی، نشانه کاهش بیشتر قیمت‌ها است.
رویکرد تهاجمی و افزایشی صادرات از سوی تامین کنندگان چینی به کشورهای هند و آسیای جنوب شرقی، مصر و ترکیه باعث ایجاد رقابت قیمتی بین تامین کنندگان اصلی pvc شده است. علاوه بر فشارهای حاکم از سوی چین، برخی از پیشنهادات بسیار وسوسه بر انگیز pvc k67 از ایالات متحده در این هفته در آسیا ظاهر شد و این سوال را ایجاد کرده است که آیا این بازار آماده  تنزل شدیدتر قیمتی در کوتاه مدت خواهد بود؟ 


قیمت ها از بالاترین رکورد کاهش یافته است اما هنوز بسیار بالاتر از سطح قبل از پاندمی است.
آیا pvc دوباره سطح قبل از پاندمی را خواهد دید؟ هنگامی که  قیمت ها در اکتبر 2021 به طور بی سابقه  به اوج رسید، این سوال بزرگ در ذهن به وجود آمد. در مقایسه با آن زمان، قیمت های وارداتی pvc k67 در بازارهای اصلی از جمله هند، چین، اسیای جنوب شرقی و ترکیه حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.
با این حال، همانطور که داده ها نشان می دهد، هنوز راه زیادی برای بازگشت PVC به سطوح قبل از همه گیری وجود دارد.
شاخص قیمت ChemOrbis نشان می دهد که میانگین هفتگی قیمت واردات k67 در هند 350 دلار در هر تن ، در چین 265 دلار در هر تن ، در آسیای جنوب شرقی 295 دلار در هر تن و در ترکیه  610دلار در هر تن  بالاتر از سطح قبل از پاندمی است.
 
این سری نوبت چین نیست. قیمت‌های نزولی آمریکایی سرآمد سقوط در آسیا
در 21 ژوئن تولیدکننده بزرگ تایوانی، پیشنهادات خود را به آسیا در ماه جولای با کاهش 90 دلاری در هر تن به 1120 دلار/تن CIF چین و 1320 دلار/تن CIF هند اعلام کرد. پس از اطلاعیه قیمتی این تولید کننده، پیشنهادات بسیار کمتری از مبداهای مختلف در بازارها ظاهر شد. 
به گفته چند تاجر در هند، درست پس از اعلامیه ماه جولای شرکت بزرگ تایوانی ، آنها پیشنهادات رقابتی پی وی سی k67 بر پایه استیلن از چین  را با قیمت 1200 دلار در هر تن CFR دریافت کردند.  به گفته این تاجران،پی وی سی چین با قیمت رقابتی در هند به خوبی عرضه می شود. با پیشروی هفته، پیشنهادات تهاجمی تری از ایالات متحده ظاهر شد. بازیکنان گزارش دادند که K67آمریکا با قیمت 1050 دلار/تن CIF چین و 1020-1080 دلار/تن CIF ویتنام عرضه شد. یک  مبدل ویتنامی گفت: K67 ایالات متحده برای تحویل در ماه اوت این هفته با قیمت 1020 دلار / تن CIF عرضه شد.


ترکیه در ماه ژوئن شاهد کاهش شدیدتر قیمتی بود
جدای از تقاضای ضعیف ، عوامل متعددی راه را برای کاهش شدیدتر قیمت ژوئن در ترکیه از میزان پیش بینی شده هموار کرده است. با ورود محموله های وارداتی از مبداهای مختلف که فشار فروش را تشدید کرد؛ عرضه ها محسوس بود.
محموله های پی وی سی روسیه از زمانی که سهم بازار خود را در ترکیه افزایش دادند و با کنار زدن اروپا، نقطه فشار اصلی بوده است. این کشور در چهار ماهه اول سال 2022 به برترین عرضه کننده پی وی سی تبدیل شد.
67-68K روسیه با 6.5 درصد مالیات در اواخر هفته گذشته به زیر سطح CIF 1450 دلار در هر تن رسید.
در بحبوحه رقابت شدید، با هجوم PVC روسیه، سایر مبداها عمدتاً چین، کره جنوبی، مصر و ایالات متحده قیمت های خود را یکی پس از دیگری در ترکیه در چند ماه گذشته کاهش دادند. حتی قیمت‌های وارداتی از اروپا، در سه ماه گذشته حداقل 20 درصد کاهش داشته است.


نشانه هایی از بهبود عرضه از اروپا
تقریباً دو سال است که خریداران ترکیه ای به دلیل نابسامانی  طولانی مدت تولید در سراسر منطقه اروپا، عرضه PVC کمتری را از تامین کنندگان اروپایی دریافت می کنند. با توجه به برتری قیمتی که اروپا نسبت به باقی جهان داشته و کاهش مورد انتظار قراردادهای بعدی مونومر، برخی از معامله گران بازار در ترکیه معتقدند که تامین کنندگان اروپایی تمایل بیشتری به تمرکز بر صادرات در ماه جولای دارند، به ویژه زمانی که قرار است رکود در بقیه جهان شتاب بیشتری بگیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد