ارسال پاسخ

۶ تير ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5136

pvc-asso.ir

بازارهای پی‌وی‌سی ترکیه به کمترین میزان خود در یک سال گذشته افت کردند؛ چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد؟

تورم بالا همراه با افت ارزش لیر در برابر دلار آمریکا، فعالیت‌ها را معطوف به نیازهای اساسی نگاه داشت. همزمان با افت قیمت‌ها به زیر مرز 1500 دلار با زمان تحویل طولانی‌تر، فروش استقراضی k67 آمریکایی سرعت گرفته است. محموله‌های تعرفه‌ای در مقیاس هفتگی 35 تا 50 دلار در هر تن افت کرده و در میزان 1475 تا 1560 دلار در هر تن قرار گرفتند.

 به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از پتروتحلیل، قیمت‌های پی‌وی‌سی از اواسط آوریل روند نزولی بی‌وقفه‌ای در ترکیه سپری کرده، در حالی که افت انباشتی قیمت‌ها از آن موقع تا کنون به 20 تا 21 درصد رسیده است. بازار به وضوح از بهبود کم دوام بازارهای داخلی و صادراتی چین در اوایل ماه به دنبال برداشتن قرنطینه‌ها، تاثیری نپذیرفت.

دلیل این امر عمدتاً کاهش مصرف در بازارهای نهایی داخلی همزمان با فشارهای تورمی و نیاز فروشندگان به پول بود.

قیمت k67 وارداتی در نیمه اول ژوئن 10 درصد دیگر افت کرد

روند نزولی قیمت‌ها تا ژوئن ادامه پیدا کرد، و فروشندگان مجبور شده تا در برابر تقاضای ضعیف تسلیم شوند. تورم بالا همراه با افت ارزش لیر در برابر دلار آمریکا، فعالیت‌ها را معطوف به نیازهای اساسی نگاه داشت. فاکتور دیگری که باید به آن اشاره کرد، کسادی بازارهای نهایی داخلی بود.

براساس میانگین داده‌ها، تداوم روند نزولی بازارهای وارداتی پی‌وی‌سی را به کمترین سطوح خود از ژوئیه 2021 رساند.

در هفته‌های گذشته قیمت‌های k67 غیرتعرفه‌ای 30 تا 50 دلار در هر تن افت کرد و در میزان 1600 تا 1650 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، نقدی) قرار گرفت، و همزمان قیمت محموله‌های مصری به روند نزولی خود ادامه داده و محموله‌های k67 مصری به میزان میانگین واقعی خود نزدیک شدند. معاملات محدودی در حدود 1600 دلار در هر تن صورت گرفت. به نقل از معامله‌کنندگان، ممکن است قیمت‌های زیر 1600 دلار در هر تن برای خریدهای حجم بالا در دسترس باشد.

علیرغم حجم نسبتاً کم محموله در منطقه، تلاش‌ها برای قیمت 1650 دلار و بالای آن از عرضه‌کنندگان اروپایی با شکست مواجه شد. در واقع، تقاضای پی‌وی‌سی در بازارهای نقدی منطقه پیش از تعطیلات تابستان ضعیف بوده، در حالی که تورم بالا علیرغم مشکلاتی در تولیدات، مصرف رزین را تحت تاثیر قرار داد.

پی‌وی‌سی چینی همچنان در بازه پایینی رقابت می‌کند

اگرچه عده‌ای از تاجران اشاره داشتند که قیمت‌های صادراتی از چین در مقایسه با اوایل ژوئن تا حدودی افزایش یافتند، اما قیمت‌های پی‌وی‌سی k67چینی به روند کاهشی ادامه داده و در هفته گذشته در میزان 1475 تا 1520 دلار در هر تن ایستادند. قیمت‌های 1400 تا 1430 دلار در هر تن برای محموله‌های دیگری در اواخر هفته گذشته نیز شنیده شد.

این اتفاق علیرغم بهبود محتاطانه جو درست بعد از برداشتن قرنطینه‌ها در اوایل ژوئن صورت گرفت. در حقیقت، موارد ابتلای جدید منجر به آزمایش‌های جمعی و اقدامات کنترلی در بخش‌هایی از کشور شده و روند بهبود را تحت‌الشعاع قرار داده است. انتظار می‌رود قیمت‌های ژوئیه تولیدکننده تایوانی در همین ایام ارائه شود.

قیمت‌های آمریکایی همزمان با فروش استقراضی شاهد افت قابل توجهی بودند

بگفته تعدادی از معامله‌کنندگان، همزمان با افت قیمت‌ها به زیر مرز 1500 دلار با زمان تحویل طولانی‌تر، فروش استقراضی k67 آمریکایی سرعت گرفته است.

محموله‌های تعرفه‌ای در مقیاس هفتگی 35 تا 50 دلار در هر تن افت کرده و در میزان 1475 تا 1560 دلار در هر تن قرار گرفتند. قیمت‌های محموله‌های جدید k67 روسی در میزان 1525 تا 1550 دلار در هر تن گزارش شد، در حالی که محموله‌های تحویل فوری به 1590 تا 1600 دلار در هر تن (اف‌سی‌ای) افت کردند.

خرید محدود به نیازهای اساسی

خریداران ترجیح دادند همزمان با تقاضای ضعیف پایین‌دستی داخلی، نیازهای اندک خود را در بازه پایینی از محموله‌های تحویل فوری فراهم کنند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان تقاضای بهتر از بازارهای صادراتی را تایید کردند.

در این میان، عده‌ای از تبدیل‌کنندگان برنامه دارند تا در طی ایام عید قربان از 9 تا 12 ژوئیه فعالیت‌های خود را تعطیل کنند.

قیمت k67 داخلی در طی دو ماه بیش از 500 دلار در هر تن افت کرد

روند کاهشی وارداتی همزمان با تلاش فروشندگان برای تقویت فروش، بر بازارهای پی‌وی‌سی داخلی منعکس شد. قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 همراه با قراردادهایی برای محموله‌های داخلی به زیر 2000 دلار در هر تن (شامل مالیات ارزش افزوده) افت کرد. گستره کلی در مقیاس هفتگی 30 تا 40 دلار در هر تن افت کرد و در میزان 1980 تا 2080 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، شامل مالیات ارزش افزوده) برآورد شد.

شرکت پتکیم، توزیع‌کننده و تولیدکننده داخلی به سیاست قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر خود ادامه داد. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «شرایط عرضه k70 مناسب بوده، در حالی که تقاضا ضعیف باقی ماند.»

جو کوتاه‌مدت ضعیف باقی ماند

بازار در رابطه با دورنمای تقاضای کوتاه‌مدت با عدم اطمینان مواجه بوده، در حالی که دورنمای میان‌مدت نامشخص به نظر می‌رسد. این شرایط نامشخص از تردیدهایی حول ثبات‌پذیری بهبود در چین و قیمت‌های جدید تولیدکننده تایوانی همزمان با فصل باران موسمی در هند نشئت می‌گیرد.

فعالیت‌های ضعیف در ترکیه همراه با تقاضای اندک جهانی برای محموله‌های آمریکایی همزمان با مشکلات لجستیک خریداران را بر آن داشت تا به این باور برسند که افت قیمت‌ها در ترکیه همچنان ادامه خواهد داشت. نوسانات اقتصادی و نزدیکی ایام عید قربان را نیز باید به این وضعیت اضافه کرد.

یکی از تولیدکنندگان پروفیل گفت: «سال گذشته، بازار بعد از تعطیلات صعود کرد، اما سطوح مصرف در حال حاضر حامی بازگشت بازار نیستند. عرضه جهانی را زیر نظر داریم.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد