ارسال پاسخ

۱ تير ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5118

pvc-asso.ir

عدم قطعیت اقتصاد جهانی بر تقاضای PVC در هند سایه افکنده است

در یک تغییر عمده در استراتژی، تولیدکنندگان لوله‌ها و اتصالات پلی‌وینیل کلراید (PVC) در هند، خرید بیش از نیاز مواد خام و موجودی محصولات نهایی را به علت انتظار کاهش بیشتر قیمت PVC و کاهش تقاضا از سوی بخش مسکن و زیرساخت متوقف کردند.

به طور معمول، در طول فصل باران های موسمی بین ژوئن و سپتامبر، فعالیت ساخت و ساز در سراسر هند کاهش می یابد، اما تقاضا برای لوله ها و اتصالات  هر چند کمتر در کارهای پراکنده در بخش مسکن و زیرساخت ها همچنان ادامه دارد. با این حال، در سال جاری، فعالیت های ساخت و ساز در بخش مسکن و زیرساخت ها به ویژه در چند هفته اخیر به دلیل عدم اطمینان اقتصاد جهانی، فشار تورمی رو به افزایش که مردم عادی را تحت فشار قرار داد و افزایش نرخ بهره برای همه وام‌ها، کاهش شدیدی داشته است.

همه این چالش‌ها در کنار هم، علی‌رغم ادعای تولیدکنندگان برای داشتن تقاضای قوی، بر مصرف لوله‌ها و اتصالات PVC در بخش‌های مسکن و زیرساخت تأثیر گذاشته است،

تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی مصرف مواد خام PVC را کاهش داده اند تا از  انبارش موجودی جلوگیری کنند و در نتیجه آن را فقط به میزان مصرف روزانه خریداری کنند. این تولیدکنندگان پایین دستی، موجودی محصولات نهایی را نیز متوقف کرده اند تا هزینه مدیریت سهام را کاهش دهند، که در نهایت در صورت کاهش بیشتر قیمت PVC، سود بیشتری خواهند برد.

تقاضای PVC در چند هفته گذشته ضعیف شده است زیرا بازیگران پایین دستی پی وی سی را فقط برای تامین مصرف روزانه خریداری می کنند. از آنجایی که با وجود اینکه هند کشوری با کمبود عرضه است، کمبود عرضه در بازار وجود ندارد، واردات ارزان از چین باعث کاهش قیمت PVC در بازارهای هند شده است. یک مقام ارشد در یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده PVC اولیه هند گفت: مصرف کنندگان پایین دستی به دلیل انتظارات کاهش بیشتر قیمت PVC، موجودی و خرید بیش از نیاز مواد اولیه را متوقف کرده اند که ممکن است امکان پذیر باشد.

داده های گردآوری شده توسط Polymerupdate نشان می دهد که قیمت PVC در دو ماه گذشته 13 درصد کاهش یافته است و نسبت به پیک اخیر 2050 دلار آمریکا در هر تن در اکتبر 2021، 33 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، قیمت PVC در هند در حدود 1380 دلار در هر تن است که کمترین میزان در یک سال اخیر بوده است. به دنبال روند جهانی، تولیدکنندگان مواد اولیه هند نیز قیمت پی وی سی را به طور متناسب کاهش داده اند. با این حال، ترس از ریسک بالای واردات ارزان از چین ،باعث کاهش بیشتر قیمت PVC شده است.

سورندرا شاردا، مدیر شرکت Accura Polyplast Pvt Ltd، تولیدکننده لوله‌ها و اتصالات BLP در احمدآباد، گفت: ما در اوایل ژوئن منتظر احیای تقاضا بودیم، اما روند ضعیف مصرف همچنان ادامه دارد. به طور معمول، تقاضا برای لوله‌ها و اتصالات PVC در طول فصل باران‌های موسمی ضعیف است، اما نه به اندازه‌ای که امروزه شاهد آن هستیم. به نظر من، مصرف‌کنندگان در مورد پیش‌بینی رکود اقتصاد جهانی که ممکن است تأثیری آبشاری بر هند داشته باشد، بسیار محتاط شده‌اند. ضعیف بودن بازار سهام ممکن است بر اقتصاد هند تأثیر بگذارد که منجر به روند کلی ضعیف تقاضا شود.

انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی و پتروشیمی (CPMA) تولید سالانه پی وی سی هند را حدود 1.5 میلیون تن در مقابل مصرف پیش بینی شده حدود 3.4 میلیون تن تخمین می زند. از این رو، بخش عمده ای در حدود 1.9 میلیون تن معادل 56 درصد از تقاضای PVC هند از طریق واردات تامین می شود.

طبق مطالعه ای که توسط گروه مدیریت استراتژیک تاتا به نمایندگی از FICCI انجام شد، حدود 73 درصد از تقاضای PVC هند به بخش لوله و اتصالات اختصاص می یابد. از این رو، هرگونه تغییر در استراتژی بازیکنان لوله و اتصالات، تولیدکنندگان اولیه PVC را مستقیماً تحت تأثیر قرار می دهد.

جی کی پاتل، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پلاستیک Saurashtra، گفت: "ما قبلاً موجودی PVC را معادل دو تا چهار هفته مصرف داشتیم. اما، امروزه پی وی سی را فقط برای تامین مصرف روزانه خود می خریم. در حال حاضر، بازارها بسیار نامطمئن هستند. از این رو، ایجاد موجودی در این زمان نامشخص تصمیم عاقلانه ای نیست.»

در اینجا لازم به ذکر است که اقتصاددانان جهانی از رکود اقتصادی که ممکن است با ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل جنگ طولانی تر از حد انتظار بین روسیه و اوکراین شروع شود، ترس دارند. کریستین سووینگ، مدیر اجرایی بانک Deutsche در مصاحبه‌ای گفت که اقتصاد اروپا و ایالات متحده با احتمال رکود زیادی روبرو هستند زیرا بانک‌های مرکزی در این دو منطقه توسعه‌یافته مجبور هستند سیاست‌های پولی خود را برای مبارزه با تورم تشدید کنند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، فدرال ایالات متحده، بانک ملی سوئیس، بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا تمرکز خود را از رشد به "محدودیت تورم" تغییر دادند و نرخ های بهره را 50 تا 75 واحد پایه (bps) تا اواخر این ماه افزایش دادند. بانک مرکزی هند (RBI) نیز در نشست کمیته سیاست پولی خود (MPC) که در 8 ژوئن برگزار شد، از همین روند پیروی کرد و نرخ بهره را 50 واحد(bps) افزایش داد.

به گفته تولید کننده اولیه PVC که در بالا ذکر شد، قبل از فصل جشنواره Diwali هیچ بهبودی در تقاضا وجود ندارد. وی افزود: «هیچ کمبودی در عرضه وجود ندارد زیرا مقدار زیادی PVC از چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد هند می شود».

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد