ارسال پاسخ

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4961

pvc-asso.ir

مارپیچ های بهینه بهره وری را افزایش می دهند

اکسترودرهایی که از طراحی بهینه مارپیچ بهره می برند، اغلب افزایش قابل توجهی در تولید ارائه می دهند. به عنوان مثال اگر برای یک اکسترودر، مارپیچ ها برای تولید 4.5 تن در هر شیفت طراحی شده باشند، با گذشت زمان میزان تولید به 3.5 تن کاهش می یابد.

با مارپیچ های جایگزین جدید، تولید بلافاصله دو برابر شده و به 8.5 تن می رسد  . برای یک اکسترودر در تورنتو تجهیزاتی از یک شرکت در فلوریدا خریداری شد. با توجه به اینکه تورنتو به میزان قابل توجهی رطوبت کمتری دارد، وقتی سیلندر و مارپیچ تعویض شد، یک پورت هواکش حدف شد . با استفاده از یک پورت ونت به جای دو پورت، سازندگان توانستند خروجی تولید را تا 35% افزایش دهند.

مواد خام معمولاً از یک بچ به بچ دیگر متفاوت است.یک مارپیچ بهینه شده می تواند طیف وسیع تری از فرمولاسیون ها را پردازش کند و به اکسترودرها اجازه می دهد تا خروجی روزانه را به حداکثر برسانند و کیفیت محصول را بالا ببرند.

طراحی بهینه مارپیچ به معنای انعطاف پذیری بیشتر در استفاده از مواد با شاخص های مذاب مختلف و همچنین توانایی استفاده از طیف وسیع تری از افزودنی ها و استابلایزرها است. انعطاف پذیری مارپیچ همچنین می تواند برای تغییر ویژگی های محصول برای افزایش سودآوری مانند فوم پی وی سی استفاده شود.

کاهش چگالی فوم پی وی سی مهم است زیرا بر اساس طول فروخته می شود نه براساس وزن. هنگامی که چگالی فوم کمتر است، همچنان می توان آن را با همان قیمت فروخت و در عین حال از مواد کمتری استفاده کرد - که سود بیشتری دارد .  هدف تولید کننده فوم، کاهش چگالی از بالای 50 به 48 gr/dm³ بدون تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی محصول نهایی است.

برای کاهش چگالی فوم باید چندین مرحله در طراحی مارپیچ در نظر گرفته شود. اول اینکه پی وی سی فقط با حرارت ذوب نمی شود. در دماهای 150-130 درجه سانتیگراد باید از طریق برش، ژلی شود. هر چه کیفیت برش و ژل شدن بهتر باشد، کیفیت محصول شکل پذیر بالاتر است. دوم، داشتن مخلوطی همگن از رزین، پرکننده‌ها، افزودنی‌ها و عوامل فوم ساز مهم است. در غیر این صورت ممکن است حباب های بزرگی ایجاد شود که بر خواص مکانیکی محصول نهایی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، عوامل فوم ساز در دما و فشار معینی فعال می شوند. محاسبه و در نظر گرفتن این امر در طراحی مارپیچ ضروری است. مذاب باید کاملاً ژل شده و تا نقطه ای که عامل فوم ساز فعال می شود، میکس شود. پس از این نقطه نیز نباید ونت وجود داشته باشد - در غیر این صورت گاز از دریچه خارج می شود و چگالی افزایش می یابد.

اگرچه اکسترودرهای پلاستیک میتوانند با استفاده از افزودنی های بیشتر برای کنترل فرآیند خود سازگار شوند، اما بهینه سازی طراحی مارپیچ های جایگزین می تواند راه مقرون به صرفه تری برای دستیابی به اهداف عملکردی اکسترودر باشد. در این راستا، کار با یک متخصص مارپیچ برای تطبیق طرح با کاربرد می تواند به طور قابل توجهی موثر باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد