عرضه تلفیقی چیست؟
در تعریف عرضه تلفیقی باید گفت عرضه تلفیقی الگوی جدیدی است که از سوی وزارت صمت تعریف شده تا در زمان نیاز بازار داخلی به ماده اولیه و شرایط عدمتامین آن از محل تولید، از طریق واردات تامین نیاز شود و قیمت آن نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول باشد. برای مثال، فرض کنید نیاز کشور به کالایی، هفت واحد است؛ اما فقط پنجواحد را میتوانیم در داخل تولید کنیم؛ یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این مفهوم که میتوانیم یک سبد کالایی شامل پنجواحد تولید داخل و دو واحد محصول وارداتی ایجاد کنیم که این سبد کالایی تلفیقشده در بورسکالا عرضه میشود. بنابراین در شرایطی که تولیدکننده داخلی نمیتواند نیاز بازار را تامین کند، میتواند نسبت به واردات کالای تولیدی خود اقدام و کالای وارداتی را با کالای داخلی تلفیق و با هم عرضه کند. این امر سادهترین تعریف از عرضه تلفیقی است؛ آن هم در شرایطی که وقتی کالای داخلی و وارداتی توامان عرضه شوند، قیمت بالاتر کالای وارداتی سرشکن میشود و مصرفکننده میتواند ماده اولیه موردنیاز خود را با حجم کافی و قیمت عادلانهتری خریداری کند. این رویکرد مدتی است که در بورسکالا تجربه شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.
در این خصوص، مدیر توسعه سرمایهگذاری و اقتصادی ایمیدرو میگوید: با عرضههای تلفیقی کل نیاز بازار تامین میشود؛ یعنی صنایع پاییندست نیازی به خرید مواد اولیه از بازار آزاد ندارند و سفتهبازی و سهمیهبندی در کار نیست و به عبارت بهتر، صنعت در کل میتواند مواد اولیه خود را به میزان نیاز خریداری کند. امیر صباغ، با اشاره به تجربه موفق عرضه تلفیقی در گروه پتروشیمی، تاکید کرد: نمونه عرضه تلفیقی در گروه پتروشیمی چند سال است اجرا میشود. به طوری که برخی از شرکتهای پتروشیمی همین روش را برای کالاهایی که کسری عرضه داشتند، انجام داده و در این زمینه نیز که در حال حاضر کشور ما با کمبود سنگآهن و کنسانتره مواجه است، میتواند رویکرد موثری به شمار رود.
نظرات