ارسال پاسخ

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4957

pvc-asso.ir

مزایا و کارکردهای عرضه تلفیقی در بورس‌کالا چیست؟

بعد از اینکه عرضه تلفیقی فولاد در آذرماه ۱۴۰۰ براساس الگوی جدید وزارت صمت به منظور مدیریت هوشمند بازار داخل فولاد آغاز شد و برای اولین بار ورق فولاد وارداتی از چین با هدف پوشش نیاز بازار داخل مورد پذیرش قرار گرفت، قرار است این مدل در بازار محصولاتی که با کمبود عرضه مواجه هستند، همچون برخی محصولات پتروشیمی صورت بگیرد.

 به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از «کالاخبر»، وزارت‌صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی مصوبه‌‌‌های بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در بند «۳» به واردات و عرضه تلفیقی محصول‌‌‌های پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس‌کالا تاکید شده است. در بند «۳» این مصوبه‌‌‌ که از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌های فولادی در بورس‌کالا موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی، جلسه‌ای با حضور مدیران دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود.

عرضه تلفیقی چیست؟

در تعریف عرضه تلفیقی باید گفت عرضه تلفیقی الگوی جدیدی است که از سوی وزارت صمت تعریف شده تا در زمان نیاز بازار داخلی به ماده اولیه و شرایط عدم‌تامین آن از محل تولید، از طریق واردات تامین نیاز شود و قیمت آن نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول باشد. برای مثال، فرض کنید نیاز کشور به کالایی، هفت واحد است؛ اما فقط پنج‌واحد را می‌توانیم در داخل تولید کنیم؛ یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این مفهوم که می‌‌‌توانیم یک سبد کالایی شامل پنج‌واحد تولید داخل و دو واحد محصول وارداتی ایجاد کنیم که این سبد کالایی تلفیق‌شده در بورس‌کالا عرضه می‌شود. بنابراین در شرایطی که تولیدکننده داخلی نمی‌‌‌تواند نیاز بازار را تامین کند، می‌‌‌تواند نسبت به واردات کالای تولیدی خود اقدام و کالای وارداتی را با کالای داخلی تلفیق و با هم عرضه کند. این امر ساده‌‌‌ترین تعریف از عرضه تلفیقی است؛ آن هم در شرایطی که وقتی کالای داخلی و وارداتی توامان عرضه شوند، قیمت بالاتر کالای وارداتی سرشکن می‌شود و مصرف‌کننده می‌‌‌تواند ماده اولیه موردنیاز خود را با حجم کافی و قیمت عادلانه‌‌‌تری خریداری کند. این رویکرد مدتی است که در بورس‌‌‌کالا تجربه شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

 

در این خصوص، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو می‌گوید: با عرضه‌های تلفیقی کل نیاز بازار تامین می‌شود؛ یعنی صنایع پایین‌دست نیازی به خرید مواد اولیه از بازار آزاد ندارند و سفته‌بازی و سهمیه‌بندی در کار نیست و به عبارت بهتر، صنعت در کل می‌‌‌تواند مواد اولیه خود را به میزان نیاز خریداری کند. امیر صباغ، با اشاره به تجربه موفق‌‌‌ عرضه تلفیقی در گروه پتروشیمی، تاکید کرد: نمونه عرضه تلفیقی در گروه پتروشیمی چند سال است اجرا می‌شود. به طوری که برخی از شرکت‌های پتروشیمی همین روش را برای کالاهایی که کسری عرضه داشتند، انجام داده و در این زمینه نیز که در حال حاضر کشور ما با کمبود سنگ‌آهن و کنسانتره مواجه است، می‌تواند رویکرد موثری به شمار رود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد