ارسال پاسخ

۳۱ فروردین ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4918

pvc-asso.ir

بررسی استفاده از مواد بازیافتی در تولید لوله

محققان اتریشی و جمهوری چک از مدل سازی المان محدود برای ارزیابی مواد بازیافتی که ممکن است در لوله های تحت فشار چند لایه استفاده شود، بهره بردند.

لوکاس تراونیچک، از موسسه فیزیک مواد (IPM) در آکادمی علوم جمهوری چک، گفت که لوله های چند لایه اغلب از یک لایه میانی استفاده می کنند که خواص مکانیکی پایین تری نسبت به مواد موجود در لایه های بیرونی آن دارد. این نوع لوله های تحت فشار هنوز در بازار موجود نیست، بنابراین فقط می توان خواص آن را تخمین زد.

او جزئیات پروژه ای را برای ارزیابی تأثیر تنش پسماند بر طول عمر لوله ارائه داد. در این مطالعه، محققان یک لوله سه لایه با لایه داخلی «ضعیف‌تر» را در نظر گرفتند.

هدف این بود که در مورد رفتار کلی لوله های چند لایه از نظر تنش پسماند و طول عمر ایده بگیریم. یکی از دلایل پرداختن به لوله‌های تحت فشار چند لایه، استفاده بالقوه از مواد بازیافتی در آینده است.

محققان علاوه بر انجام آزمون فیزیکی، از روش المان محدود برای مدل‌سازی لوله ی دارای ترک استفاده کردند.

روش تخمین طول عمر بر این اساس است که میدان تنش در اطراف سر ترک در یک لوله چند لایه با شدت تنش مرتبط است.

در این مدل یک ترک نیمه بیضوی ایجاد شد. لوله تحت فشار داخلی قرار گرفت و تنش پسماند در این مدل گنجانده شد.

انتشار ترک با استفاده از مدل سازی عددی شبیه سازی شد. برای محاسبه ضریب شدت تنش از روش المان محدود استفاده شد. طول عمر این لوله با نتایج لوله ی همگن( با فرمولاسیون یکنواخت) مقایسه شد تا اثر مواد ضعیف تر در لایه میانی نشان داده شود.

محققان دریافتند که خواص مکانیکی پایین لایه میانی به طور قابل توجهی بر عملکرد کلی لوله از نظر طول عمر تخمینی تأثیر می گذارد. این یک فاکتور مهم در مورد استفاده از مواد بازیافتی برای لایه میانی است، که باید در نظر گرفته شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد