ارسال پاسخ

۱۶ اسفند ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4830

pvc-asso.ir

درختان توس میکروپلاستیک ها را از خاک جذب می کنند

با کمک درختان می توان خاک های آلوده به میکروپلاستیک ها را پاکسازی کرد. برای اولین بار محققان IGB نشان دادند که درختان توس در مرحله رشد، میکروپلاستیک ها را از طریق ریشه خود جذب می کنند. این می تواند خبر خوبی برای محیط زیست باشد زیرا خاک ها چندین برابر اقیانوس ها آلوده به میکرو پلاستیک ها هستند.

تیم تحقیقاتی IGB و مرکز تحقیقات آلمانی علوم زمین (GFZ) اکنون برای اولین بار نشان داده‌اند که گیاهان چوبی با عمر طولانی‌تر، میکروپلاستیک ها را در بافت خود جذب و ذخیره می کنند.

درختان توس قبلا برای اصلاح زمین های آلوده استفاده می شدند زیرا آلاینده های صنعتی و فلزات سنگین را در بافت خود ذخیره می کنند و متعاقبا امکان مهاجرت جوامع میکروبی را برای تجزیه هیدروکربن های پلی آروماتیک فراهم می کنند. ریشه‌های این گونه درختی نزدیک به سطح خاک رشد می‌کنند، جایی که آلودگی میکروپلاستیک وجود دارد و بالاترین میزان آلودگی را دارد و آنها را به انتخاب خوبی برای این مطالعه تبدیل می‌کند.

محققان ذرات میکروپلاستیک (5-50 میکرومتر) را با رنگ فلورسنت برچسب گذاری کردند و این میکروپلاستیک ها را به خاک درختان اضافه کردند. پس از پنج ماه، آنها نمونه های ریشه را با استفاده از میکروسکوپ اسکن لیزری فلورسانس و کانفوکال بررسی کردند و میکروپلاستیک فلورسنت را در بخش ها و لایه های مختلف ریشه پیدا کردند. درصد جذب ذرات میکروپلاستیک در مقاطع ریشه از 5 تا 17 درصد در درختان آزمایشی متغیر بود.

میزان جذب میکروپلاستیک ها و اثرات آن بر سلامت کوتاه مدت و بلندمدت درختان هنوز نیاز به مطالعه دارد. اما این مطالعه آزمایشی نشان می‌دهد که توس دارای پتانسیل واقعی برای راه‌حل‌های طولانی‌مدت اصلاح خاک - از جمله کاهش میزان میکروپلاستیک‌ها در خاک و احتمالاً آب است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد