ارسال پاسخ

۹ اسفند ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4818

pvc-asso.ir

تولیدکنندگان پی وی سی در هند تولیدات خود را برای تامین تقاضای رو به رشد محلی افزایش می دهند

به گفته کارشناسان با توجه به اینکه حدود 3.5 میلیون تن در سال ظرفیت جدید در سه تا پنج سال آینده برنامه ریزی شده است، هرگونه کاهش در تعرفه واردات نتیجه زیانبخش خواهد داشت و سرمایه گذاران داخلی را دلسرد می کند.

همه تولیدکنندگان پی وی سی در سراسر این کشور تصمیم گرفته‌اند به دلیل تمرکز بالای دولت هند بر توسعه زیرساخت‌ها و بخش مسکن، جایی که محصولات پایین‌دستی PVC به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند،  ظرفیت تولید PVC خود را با توجه به افزایش تقاضا گسترش دهند.

از آنجایی که تقاضای پی وی سی هند به طور پیوسته در حال افزایش است و ظرفیت تولید داخلی نتوانسته با افزایش مصرف همگام شود، اتکای هند به واردات پی وی سی بی وقفه افزایش یافته است. در حال حاضر، هند سالانه حدود 2 میلیون تن پی وی سی وارد می کند که اتکا به واردات این کشور در حدود 55 درصد است.

 تعرفه 10 درصدی واردات با رایزنی با همه ذینفعان از جمله تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی تعیین شد. این سطح تعرفه به سرمایه گذاران داخلی کمک می کند تا ظرفیت جدیدی را ایجاد کنند که هند در تولید PVC  خودکفا شود و افزایش ظرفیت های پیشنهادی در سه تا پنج سال آینده راه اندازی شود. بنابراین هرگونه کاهش در تعرفه واردات، هدف ایجاد ظرفیت جدید در کشور را شکست خواهد داد.

تولید PVC در هند در دهه 1960 با چند واحد کوچک با ظرفیت بسیار کم آغاز شد. پس از آن، با رشد تقاضا، ظرفیت های PVC در هند توسط تولید کنندگان موجود و همچنین بازیگران جدید افزایش یافت. این وضعیت تا اواسط دهه 1990 ادامه یافت و تنها بخش ناچیزی از تقاضا از طریق واردات تامین می شد. تا آن زمان، پنج تولیدکننده باسابقه رزین PVC واحدهای تولیدی خود را در هند تاسیس کرده بودند.

پس از آن دولت تعرفه واردات را تا حد 5% کاهش داد که باعث شد  افزایش ظرفیت جدید تولید رزین  PVC غیر عملی باشد. بنابراین از اواسط دهه 1990 تا کنون ظرفیت جدید  PVC در هند توسعه پیدا نکرد درحالی که ظرفیت های جهانی همچنان در حال رشد بودند. با وجود اینکه سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیش از سه دهه مجاز بود شرکت های جهانی علاقه ای به راه اندازی مرکز تولید PVCدر هند نشان ندادند.

بنابراین، هند شاهد رشد سریع تقاضای پی وی سی بود، اما تعداد تولیدکنندگان رزین پی وی سی در حد 5 واحد ثابت ماند. هیچ تمایلی از سوی شرکت های چند ملیتی برای سرمایه گذاری و ایجاد ظرفیت در هند وجود نداشت و پنج تولیدکننده هندی موجود تا حد زیادی از افزایش ظرفیت خودداری کردند.

با توجه به افزایش واردات رزین پی وی سی و با درک این واقعیت که رشد بی رویه واردات چنین پلیمری بنیادی به نفع تولیدکنندگان نیست ، دولت عوامل عدم علاقه به سرمایه گذاری برای ظرفیت رزین پی وی سی جدید را تحلیل کرد. یک مقام ارشد صنعت گفت: در نتیجه چنین مطالعه ای، دولت تصمیم گرفت تا با افزایش تعرفه واردات PVC در دو مرحله به 10 درصد، سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت PVC  را عملی کند.

این حرکت، سیگنال مناسبی را به صنعت  PVC فرستاد. با بهبود قابلیت سرمایه گذاری، هم تولیدکنندگان موجود و هم نهادهای جدید علاقه زیادی به ایجاد ظرفیت های تازه نشان دادند. موفقیت این اقدام دولت را می توان با این واقعیت سنجید که ظرفیت رزین پی وی سی هند طی 6 دهه 1.45 میلیون تن در سال بود که با توجه به تلاش های دولت، برای ظرفیت جدید اضافی علاقه ایجاد شد. این ظرفیت برنامه ریزی شده 3.5 میلیون تنی در مدت چند سال، ظرفیت تولید پی وی سی هند را بیش از سه برابر خواهد کرد. افزایش ظرفیت ها در پاسخ به افزایش تعرفه برنامه ریزی شده بود و اگر دولت آن را کاهش دهد، افزایش ظرفیت جدید را به خطر می اندازد.

جو سرمایه گذاری مطلوب ایجاد شده توسط دولت باید توسط تولیدکنندگان بالادستی رزین پی وی سی و پردازنده گان پایین دستی آن تحسین شود زیرا ایجاد چنین ظرفیت های تازه ای به نفع هر دو است. این کارشناس صنعت، گفت: امیدواریم دولت به اقدامات سیاستی که سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرده است، ادامه دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد