ارسال پاسخ

۸ اسفند ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4815

pvc-asso.ir

تاثیر بحران اوکراین بر قیمت رزین های پلیمری

به گفته تحلیلگران بازار، بحران اوکراین می تواند منجر به افزایش قیمت رزین در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان شود.

روسیه در 23 فوریه حمله نظامی به کشور همسایه اوکراین را آغاز کرد و قیمت جهانی کالاها همراه با سقوط بازارهای مالی، افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی می تواند تأثیر زیادی بر قیمت رزین داشته باشد. قیمت‌های رزین پلیمری که از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال 2020 روندی صعودی داشتند، سرانجام در اواخر سال 2021 شروع به کاهش کردند. بحران اوکراین می‌تواند این روند را تغییر دهد.

وضعیت فعلی اوکراین با ایجاد عدم قطعیت شدید در بازارهای جهانی نفت، بر افزایش قیمت رزین با توجه به روند صعودی قیمت‌های انرژی، تأثیر گذار است.

البته بعید است که این شرایط اوکراین برای مدت طولانی اساس عرضه/تقاضای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. درگیری طولانی‌تر همراه با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و اقدامات متقابل روسیه می‌تواند جهان و بازارهای رزین را به سمت شرایطی سوق دهد که پیش‌بینی آن دشوار است.

از منظر کوتاه مدت باید چگونگی تغییر قیمت نفت را در نظر گرفت. قیمت پلی اولفین در آسیا با قیمت نفت ارتباطی تنگاتنگ دارد. بنابراین با افزایش قیمت نفت، قیمت پلی اولفین در آسیا نیز افزایش خواهد یافت. روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت و سایر سوخت‌های مایع در جهان است و می‌توان گفت به‌طور قطع تحریم‌ها علیه این کشور با افزایش بیشتر قیمت نفت همراه خواهد بود.

روسیه نزدیک به 16 درصد از کل تولید پتروشیمی اروپا را به خود اختصاص داده است که بیشترین میزان زنجیره تامین پلی اتیلن است. این امر روسیه را به یک مشارکت کننده مهم - اما نه حیاتی - در صنعت تبدیل می کند.

با افزایش قیمت پلی اتیلن، قیمت پلی پروپیلن نیز بالاخواهد ماند نسبت قیمت PP  به  PE  در آمریکای شمالی از سال 2018 بین 1.15 تا 1.25 بوده است. این نسبت در ماه های اخیر روی 1.25 بوده است و انتظار می رود تا زمانی که عرضه در این منطقه پایین است  از 1.15 پایین تر نیاید. بنابراین اگر قیمت پلی اتیلن بالا بماند قیمت  PP روند مشابهی را به خود خواهد گرفت.

سایر بازارهای مرتبط با رزین نیز ممکن است تحت تأثیر این بحران قرار گیرند. براساس پایگاه داده عرضه و تقاضا ICIS، اوکراین سالانه حدود 1.9 میلیارد پوند بنزن - ماده اولیه ای که برای تولید مونومر استایرن استفاده می شود - و بیش از 1.6 میلیارد پوند رزین PVC صادر می کند. این کشور همچنین سالانه بیش از 1.4 میلیارد پوند رزین PP و بیش از 1 میلیارد پوند PET وارد می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد