ارسال پاسخ

۶ دى ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4657

pvc-asso.ir

آثار حذف ارز ترجیحی بر تولید چیست؟

مهدی صادقی شاهدانی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص آثار حذف ارز ترجیحی بر روی بخش تولید کشور گفت: صنایعی که در سال‌های اخیر از ارز ترجیحی بهره‌مند شده‌اند، مستعد آسیب و کاهش سطح تولید هستند که می‌تواند به افزایش تورم منتهی شود. دولت باید در راستای سیاست حذف ارز 4200 تومانی، یک برنامه حمایتی از این تولید‌کنندگان تدوین کند تا محصولات و خدمات تولیدی با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از راهبرد معاصر، سیاست حذف ارز 4200 تومانی به مراحل پایانی رسیده است و دولت سیزدهم قصد دارد تا با جایگزینی یارانه ریالی به جای توزیع مفسده‌برانگیز ارز ترجیحی، ضمن کاهش فشار ارزی بر منابع دولت، از معیشت طبقات کم‌درامد در مقابل افزایش قیمت احتمالی برخی از محصولات حمایت کند. صادقی شاهدانی، کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید در کنار برنامه حمایتی از مردم، یک برنامه حمایتی از تولید‌کنندگان هم تدوین کند.

مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در خصوص حذف ارز 4200 تومانی و لزوم حمایت‌های دولت از تولید‌کننده گفت: آنچه که مشخص است برنامه حذف ارز ترجیحی یک اقدام درست است که از سوی دولت سیزدهم کلید خورده است. توزیع این ارز به  توزیع رانت و فسادی منتهی شده است که اقتصاد ایران را درگیر کرده و نزدیک به 60 میلیارد تومان از منابع ارزی کشور را هدر داده است؛ اما آنچه بعد از حذف ارز 4200 تومانی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، جبران هزینه‌هایی است که به بخش تولید تحمیل میشود. اگر دولت مایل به حذف ارز ترجیحی برای جلوگیری از توزیع رانت و فساد است برای از مواجه با احتمال افت  تولید در بنگاه های کوچک و متوسط باید الگویی حمایتی از بخش تولید طراحی کند. عدم حمایت از بنگاه‌های تولیدی در یک مقطع زمانی کوتاه و میان‌مدت به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

 

صادقی شاهدانی دراین‌باره تصریح کرد: از این جهت حمایت از تولید با طراحی الگوی مناسبی مهم است چرا که اگر تولید بدون حمایت به حال خود رها شود و به لحاظ تامین نقدینگی از آنها حمایتی به عمل نیاید طبیعی است، این موضوع بار تورمی بیشتری در اقتصاد کشور ایجاد می کند.  بی‌تردید بحث تامین نقدینگی بنگاه ها موضوع مهمی است که نباید از دید دولت پنهان بماند. حذف بوروکراسی ناکارآمد اداری در روند حمایت از تولید در نظام بانکی کشور موضوع مهمی است تا بانکها بدون اتلاف زمان، تسهیلات لازم را در اختیار واحدهای تولیدی آسیب‌پذیر قرار  بدهد.

 

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: برای حمایت از تولید و اینکه منابع مالی باز هم به سمت توزیع رانت و فساد دیگری در اقتصاد نرود لازم است تا در این موضوع مهم کار کارشناسی صورت بگیرد. به این دلیل که دولت حمایتی به نام  ارز 4200 تومانی را قطع کرده لذا لازم است الگوی جدید حمایتی برای باقی ماندن و سرپا ماندن تولید طراحی کند.  برای این منظور مثلا دولت می تواند بنگاه هایی که نهاده وارد می کنند یا وارد کنندگان را از سود بازرگانی و تعرفه گمرکی که باید پرداخت کنند معاف کند این مدل نوعی حمایت به شمار می رود.

 

مهدی صادقی شاهدانی در خصوص نوع حمایت از دهک های کم‌درامد جامعه نیز گفت: حمایت از معیشت مردم موضوع مهمی است که دولت باید اهتمام ویژه‌ای بدان داشته باشد.  البته دولت باید متوجه این موضوع باشد که بدون رشد تولید تزریق نقدینگی زمینه های افزایش تورم را ایجاد می کند. در وضعیت کنونی اقتصاد، تزریق منابع نقدی به حساب سرپرستان می‌تواند به رشد تورم کمک کند و بهتر است که حمایت‌های دولتی به سمت  تولید‌کننده متمایل شود تا محصولات و خدمات با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.  حمایت از تولید پروژه بزرگی است که دولت و مجلس باید با کار کارشناسی آن را در دستور برنامه های اجرایی خود قرار دهند. مسائلی مثل چگونگی حذف ارز ترجیحی و تعریف قالب حمایتی جدید، مسائل مهمی است که باید بررسی شود. مثل اینکه جاده قدیم تهران شمال از مسیر اصلی خارج شود قطعا دولت باید جاده ای برای سهولت تردد مردم داشته باشد، مساله حذف ارز ترجیحی و راهکار حمایتی دیگری از تولید نیز مانند این موضوع مهم است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد