ارسال پاسخ

۲۴ مهر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4440

pvc-asso.ir

هفتمین نمایشگاه بین المللی لوله و اتصالات ،ماشین آلات و تجهیزات وابسته ،شیرآلات ،فیلتر و پمپ

نمایشگاه لوله و اتصالات؛ بودن یا نبودن، مسئله این است... هفتمین نمایشگاه لوله و اتصالات همچنان موصوف به «بین المللی» است، تنها در صنعت پی وی سی که حدود 200 تولید کننده در ایران مشغول فعالیت هستند تنها 2 شرکت به عنوان غرفه‌گذار حضور یافته‌اند.

 

این حضور اندک نیاز به آسیب شناسی دارد و پیام و هشداری است برای متولیان کلان اقتصادی و سیاست‌گذاران حوزه صنعت. شاید مردان تازه بر کرسی...

این نمایشگاه در حالی روز 18 مهر ماه، درهای خود را بر روی مخاطبان خود گشود، که همچون سال گذشته، «کرونا» چتر خود را بر روی آن گسترانده است. شاید همین مسئله در کنار وضعیت اقتصادی کشور، دومین عامل و مانع حضور گسترده غرفه گذاران در این رویداد شده است.

همزمان با نمایشگاه لوله و اتصالات، نمایشگاه صنعت نیز که البته تنوع بسیار بالایی دارد در حال برگزاری است .

 

نکته ای که نگاه هر بیننده ای را در این نمایشگاه به سوی خود جذب می کند، میزان غرفه سازی ها نسبت به نمایشگاه های مشابه گذشته است که بسیاری ترجیح داده اند تا در همان پلتفرم تیپیکال نمایشگاهی، محصولات خود را به نمایش عموم بگذارند.

این رویداد با وجود آن که عنوان بین المللی را با خود به یدک می کشد؛ اما همه تولیدکنندگان لوله و اتصالات اعم از فولادی و پلیمری تنها در یک سالن حضور دارند که البته بیشتر غرفه ها نیز در تصاحب فولادی ها است. چرایی این حضور اندک، نیاز به آسیب شناسی دارد و پیام و هشداری است برای متولیان کلان اقتصادی و سیاست‌گذاران حوزه صنعت. شاید مردانی که تازه بر کرسی دولت سیزدهم تکیه زده اند تدبیری بیاندیشند؛ آن هم شاید و البته صنعتگران از این شایدها بسیار شنیده و در عمل اما شاهد «هیچ» بوده‌اند. 

در کنار موارد کلی فوق، حضور فعالان محصولات لوله و اتصالات پی وی سی در این نمایشگاه بحث محوری این گزارش است. بی‌تردید این صنعت ضعیف‌ترین حضور خود را به لحاظ آماری تجربه می‌کند. محصولات لوله و اتصالات پی وی سی که حدود 200 تولیدکننده در ایران دارد؛ تنها با دو غرفه گذار در این نمایشگاه حاضر شده است! شرکت «پلیمر توس» و شرکت «گل پلیمر رشیدی». مسئولان هر دوی این شرکت ها از استقبال خوب مخاطبان خبر می دهند؛ مخاطبانی از همه جای ایران و حتی کشورهای مجاور؛ آنهایی هم که نیامده‌اند برای خود دلایلی دارند...

خرازی: وضعیت اقتصادی خوب نیست؛ نیامدیم

«محسن خرازی»، از مدیران شرکت آب و خاک شهراب گستر که به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور یافته بود، درباره علت شرکت نکردن در این رویداد، توضیح داد: ما به دلایل اقتصادی ترجیح دادیم که در این دوره از این نمایشگاه حضور پیدا نکنیم. البته در حال حاضر تمرکز ما بیشتر بر روی توسعه و نوآوری است.

وی ادامه داد: بر اساس مشاهداتی که از این نمایشگاه داشتم بیشتر در زمینه اتصالات و پمپ فعالیت دارد در حالی که تولیدات شرکت ما بیشتر در بحث لوله و در زمینه کشاورزی است.

خرازی درباره برنامه های این شرکت به ویژه در بحث نوآوری توضیح داد: این کار بیشتر در زمینه بهینه سازی تولید و لوله های جدید است، به ویژه مواردی که نورم بازار نیست؛ هر چند این موارد در مرحله تحقیق قرار داشته و هنوز به مرحله تولید نرسیده است. البته این محصولات بیشتر برای نیاز بازار داخلی است.

وی درباره بازارهای صادراتی این شرکت توضیح داد: قبلا ما به کشور عراق صادرات داشتیم اما بنا به دلایلی به ویژه با توجه به اوضاع اقتصادی عراق، اکنون این صادرات متوقف شده است.

خرازی در مجموع برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه لوله و اتصالات را ضعیف توصیف کرد که به گفته وی تنها 2 شرکت پلیمری در آن حضور یافته و بیشتر غرفه ها متعلق به تولیدکنندگان لوله های فولادی است.

 

محمدنژاد: رونق در بازار داخلی و از دست رفتن بازارهای صادراتی

داوود محمدنژاد مدیر بازرگانی شرکت پلیمر توس از دیگر غرفه گذاران این نمایشگاه؛ وضعیت کلی این رویداد را خوب عنوان کرد و گفت: هر چند در 2 روز اول، استقبال مخاطبان با توجه به شرایط کرونا ضعیف بود؛ اما در روزهای بعد بازدیدکنندگان زیادی حضور یافتند.

وی در خصوص برنامه‌های آینده این شرکت به ویژه در بحث تولید محصولات جدید توضیح داد: یکی از کارهای مهم شرکت در بحث اتصالات pn16 است که فروش زیادی دارد. این محصول از کشور ترکیه به ایران وارد می شود. ما در این زمینه زانو، سه راه و... را تولید می کنیم؛ و با وجود همه ناملایمات و بی مهری ها؛ همچنان این کار را ادامه می دهیم.

محمدنژاد در خصوص وضعیت بازارهای داخلی و خارجی محصولات لوله و اتصالات پی وی سی توضیح داد: با توجه به ممنوعیت واردات، اکنون در بازار داخلی به صورت نسبی شاهد رونق هستیم. در بحث بازارهای خارجی حضور محصولات ایرانی کم رنگ شده است و رقیبی مانند ترکیه با سرعت همه بازارهای صادراتی را از آن خود کرده است.

مدیر بازرگانی شرکت پلیمر توس درباره وضعیت پروژه های دولتی، گفت: تعداد این پروژه ها بسیار زیاد است اما دولت منابع مالی لازم را نداشته و بیشتر مایل به انجام کار به صورت تهاتر است. با این وجود وضعیت شرکت های خصوصی بسیار بهتر است.

نوآوری گل پلیمر در نمایشگاه؛ ایران چهارمین تولیدکننده این محصول در دنیا است

اما یکی دیگر ار اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، که حضوری متفاوت در این رویداد داشت شرکت «گل پلیمر رشیدی» بود این شرکت پس از تلاش ها و رایزنی های بسیار موفق به تولید یک محصول جدید برای نخستین بار در ایران شده است؛ یک محصول بی رقیب و انحصاری.

به گفته مدیران شرکت، محصول «آب برون»؛ تحت لیسانس کشور سوئد تولید می شود و در ایران هم ثبت اختراع شده است.

مشروح گزارش این نوآوری به زودی منتشر می شود.

تهیه کننده: روابط عمومی انجمن لوله واتصالات PVC – سامان عابری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد