ارسال پاسخ

۱۷ مهر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4419

pvc-asso.ir

ضرورت حمایت مالیاتی از تولید داخلی

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی با تاکید بر ضرورت حمایت مالیاتی از تولید داخلی گفت: برای حمایت از تولید نرخ 20 درصدی مالیات بسیار زیاد است، چرا که تولید کشور در وضعیت کنونی نیازمند حمایت‌های بسیار زیادی است. از این رو باید نرخ مالیات برای اینکه سرمایه‌گذاران به مشارکت در تولید ترغیب شوند کاهش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از راهبرد معاصر ؛ یکی از مسائلی که عموما تولید کنندگان، کارآفرینان و سرمایه داران را برای شروع و یا تداوم فعالیت تولیدی نگران می کند، تحمیل مالیات های بالاست. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی تاکید دارند تا زمانی که بنگاه تولیدی به سود آوری و تثبیت قطعی فعالیت کاری خود نرسیده باشد، دولت در امر اخذ مالیات نباید شتاب کند و با این اهرم نباید سرمایه ها از سمت تولید به سمت فعالیت های سوداگری سوق داده شوند. از این رو تعریف پایه های مالیاتی جدید و حمایت از تولید با عدم افزایش مالیات یکی از موضوعاتی است که می تواند توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

«سیاوش غیبی پور»، کارشناس مالیاتی در گفتگو با «راهبرد معاصر» با تاکید بر اهمیت پرداخت و دریافت مالیات در کشورهای توسعه یافته و نقش مالیات در توسعه اقتصاد کشور گفت: شرایط و مقتضیات هر جامعه برای اخذ مالیات متفاوت از یکدیگر است. به گونه ای که حتی شهروندان کشورهای اروپایی مالیاتی به نام مالیات شهروندی به دولت های خود می پردازند. به هر حال توسعه خدمات و رفاه عمومی در شهرهای اروپایی امکان اخذ مالیات بیشتر از شهروندان را فراهم کرده است اما قانون اساسی در ایران اجازه دریافت چنین مالیاتی را از عموم جامعه به دولتمردان نمی دهد.

 

وی افزود: البته در چند سال اخیر نیز در ایران مالیات هایی مثل مالیات برخانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و سودسپرده ها مورد توجه قانونگذاران بوده است. این در حالی است که بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای اروپایی حتی پایه مالیاتی به نام مالیات بر ارث نیز گذاشته شد. لذا دولت ها بنا بر اقتضائات اقتصادی و توسعه ای خود می توانند پایه های جدید مالیاتی در راستای خدمات دهی بیشتر به عموم شهروندان و توسعه اقتصاد کشور ایجاد کنند. مثلا در ایران یکی از انواع مالیات هایی که گرفته می شود مالیت بر سود خالص شرکت هاست که یک چهارم یا ۲۵ درصد مالیات متعلقه آن شرکت یا شخص حقوقی به دولت می رسد.

 

این کارشناس امور مالیاتی با تاکید بر ضرورت حمایت مالیاتی از تولید داخلی گفت: دولت باید تصمیم بگیرد برای حمایت از تولید داخلی آیا نرخ مالیات باید کاهش پیدا کند یا نه. اینکه برای حمایت از تولید و اخذ مالیات از پایه های مختلف باید چه مواردی در نظر گرفته شود، برای تغییر نرخ مالیات ها و اجرای پایه های جدیدی که با اقتصاد کشور سازگاری داشته باشد و به توسعه اقتصادی کمک کند از جمله موضوعات مهمی است که دولت و مجلس برای آن باید رایزنی های بیشتری داشته باشند. مثلا برای حمایت از تولید نرخ 20 درصدی مالیات بسیار زیاد است. چرا که تولید کشور در وضعیت کنونی نیازمند حمایت های بسیار زیادی است از این رو باید نرخ مالیات برای اینکه سرمایه گذاران به مشارکت در تولید ترغیب شوند کاهش چشمگیری داشته باشد. ضمن اینکه دولت و مجلس باید همه اشکالات برجسته و مهمی که در پایه های جدید مالیاتی مثل مالیات برخانه های لوکس خانه های خالی، مالیات برعایدی سرمایه وجود دارد را برطرف کنند.

غیبی پور به ضرورت متناسب‌سازی مالیات با شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اگر شرایط و مقتضیات با اقتصاد کشور در نظر گرفته نشود با توجه به اینکه سرمایه شناور است مردم سرمایه های خود را به سمت مسائلی مثل خرید خانه در ترکیه هدایت می کنند، یعنی مالیات ها به جای اینکه در ایران پرداخت شود به سمت ترکیه می رود. از این رو اگر نرخ مالیاتی را متناسب با کشورهای همسایه نکنیم و استانداردهای جهانی ر رعایت نکنیم قطعا در امر اخذ مالیات و توسعه کشور با مشکلات جدی رو به رو می شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد