ارسال پاسخ

۳۱ شهریور ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4372

pvc-asso.ir

ابزارهای بورس کالا برای حمایت از بازار پتروشیمیایی‌‌‌ها

نوسان حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی و پلیمرها طی روزها و هفته‌‌‌های اخیر، پیچیدگی‌‌‌های جدیدی را به این بازار وارد کرده است؛ اگرچه هنوز اوضاع کلی در این بازار متعادل ارزیابی می‌شود. نوسان بهای آزاد و نیمایی ارز در کنار رشد مستمر قیمت‌های جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر، چهره جدیدی از این بازار را ترسیم کرده که با ماه‌‌‌های گذشته متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از دنیای اقتصاد، با ورود محصولات پتروشیمیایی به بورس کالا چهره جدیدی از این بازار ترسیم شده که تاکنون خروجی آن برای صنایع مصرف‌کننده مواد اولیه مثبت بوده است. با توجه به رویکرد جدید بدنه تصمیم‌‌‌سازی دولتی برای حمایت از تولید داخلی، نقش بورس کالا باز هم برجسته‌‌‌تر خواهد شد. در این خصوص، ویکی شیمی در گفت‌وگوی کوتاهی با محمد حسنی سعدی، سخنگوی بورس کالای ایران به این موارد پرداخته است.

وضعیت معاملات به صورت کلی در نیمه نخست امسال تاکنون چگونه بوده و چه تغییری با سال گذشته داشته است؟

تا اواخر شهریورماه، کل معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا از لحاظ حجم، رشد ۴۵ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۱۹درصدی را به خود اختصاص داده است و بیشترین رشد حجم معاملات به گروه محصولات صنعتی و معدنی بازمی‌‌گردد. همچنین بازار فرعی رشد ۱۰۱درصدی حجم را تجربه کرده است؛ اگرچه بازار محصولات پتروشیمیایی با افت ۵درصدی و بازار فرآورده‌‌‌ها با کاهش ۱۹درصدی حجم معاملات روبه‌‌‌رو بود. نوسان بهای ارز تاکنون مهم‌ترین فاکتور در کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمیایی بود که موجب شد حجم خرید این گروه کالایی کاهش یابد. این موارد در نهایت موجب شد تا ارزش معاملات در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بازار فیزیکی بورس کالا رشد ۹۴درصدی داشته باشد.

   در حال حاضر، بورس کالا چه ابزارهایی را برای حمایت از عرضه‌‌‌کنندگان و خریداران در اختیار اهالی بازار قرار می‌دهد؟

مهم‌ترین تلاش بورس کالا، همان‌‌‌گونه که از ماهیت آن مشخص است، تنوع قراردادها بوده و پیگیری‌‌‌های بسیاری صورت گرفته است تا بهترین شرایط خرید برای مصرف‌کننده مواد اولیه فراهم شود. قراردادهای کشف پریمیوم، گام به گام در حال توسعه و افزایش است، شاهد رونق معاملات سلف هستیم و در بسیاری از موارد تلاش کرده‌‌‌ایم معاملات به صورت اعتباری انجام شود؛ اگرچه این شیوه داد و ستد به نظر فروشنده بازمی‌گردد و بورس کالا برای توسعه معاملات اعتباری و نسیه آمادگی کامل دارد.

 

   با توجه به هدف‌‌‌گذاری حمایت از تولید در ادبیات دولت جدید، بورس کالا چه برنامه‌‌‌هایی برای حمایت از مصرف‌کننده مواد اولیه پتروشیمیایی در ماه‌‌‌های آینده دارد؟

یکی از مهم‌ترین حمایت‌‌‌ها از مصرف‌کنندگان مواد اولیه، تامین مالی قراردادهاست. تلاش داریم قراردادهای خرید دین راه‌‌‌اندازی شود تا حمایت‌‌‌های اعتباری در بستر رسمی صورت پذیرد. همان‌‌‌گونه که عنوان شد، معاملات اعتباری اغلب در قرارداد بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود، ولی در صورت راه‌‌‌اندازی معاملات خرید دین، نهادهای مالی دیگر نیز امکان حضور در فرآیند تامین مالی را خواهند داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد