ارسال پاسخ

۲۱ تير ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4059

pvc-asso.ir

اقدامات تاریخی که در مسیر دشوار توسعه صنعت برق دیده نشد

رئیس‌جمهوری در آخرین روزهای حضور در رأس قوه مجریه از مردم بابت قطعی‌های ادامه‌دار برق عذرخواهی کرد. این پوزش خواستن در حالی است که در هشت سال گذشته برخی از شاخص‌های صنعت برق برای نخستین بار، رکوردهای جدیدی را ثبت کرده‌ است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی به نقل از ایرنا،  قطعی‌های ادامه‌دار برق در روزهای اخیر موجب تغییر ساعت کاری اداره‌ها و کسب‌وکارها شده و مردم همچنان در برخی ساعات روز ناچار به تحمل خاموشی‌ها هستند و این موضوع، موجب عذرخواهی حسن روحانی از مردم شد.

وی هفته گذشته در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان مناطق آزاد تجاری، ‌صنعتی، و ویژه اقتصادی گفت: برق برای زندگی و آسایش و حیات مردم و تولید کشور مهم است و امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم؛ بارندگی امسال ۵۲ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و برق‌آبی ما تقریباً قطع شده است. دو توربین ما در دو سد کار می‌کند و آن هم ممکن است به دلیل خشکسالی قطع شود. نیروگاه بوشهر ما که هزار مگاوات تولید دارد، از مدار خارج شد و نیاز به تعمیراتی داشت و به‌تازگی دوباره به مدار برگشت. در زمینه گاز، تولید ما افزایش یافته و در زمینه برق نیز توسعه ما مناسب بوده؛ اشکال خشکسالی است و البته مصرف هم افزایش یافته که یکی از دلایل آن گرماست. تولیدات صنعتی ما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و همچنین بحث رمزارزها نیز مطرح بوده است.

روحانی همچنین بر ضرورت همکاری صنایع و مردم در زمینه مدیریت مصرف برق تاکید کرد و گفت: بخشی از صنعت کشور ما باید همراهی کند و ساعات فعالیت صنعت را تغییر دهیم یا برخی صنایع دوره تعطیلات برای کارگران را زودتر بگذارند. مهم آن است که مردم ساعت خاموشی را بدانند و آگاه باشند این ۲تا ۳ ساعت قطعی، برای چه زمانی است؛ این کار باید حتماً انجام شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به دلیل برخی مشکلات فنی ناچار شدند به صورت اتوماتیک، به برخی از مناطق خاموشی بدهند که کل برق کشور دچار افت نشود، ادامه داد: نسبت به مردمی که دچار مشکل و رنج شوند عذرخواهی و خواهش می‌کنم همراهی و همکاری کنند. هر چند وزارت نیرو مقصر نیست، اما وزیر نیرو باید به مردم توضیح دهد و بگوید مشکل چه بوده و راه حل مشکل را نیز پیدا و عملیاتی کنیم و مردم همراهی کنند.

رشد مصرف در اوج بار کاهش یافت
با وجود عذرخواهی رئیس جمهوری بابت قطعی برق از مردم، اقدامات دو دوره دولت روحانی در صنعت برق را  نمی‌توان نادیده گرفت. برخی از مهم‌ترین دستاوردهای هشت سال گذشته در زمینه صنعت برق را می‌توان کاهش و تثبیت رشد اوج بار سالانه مصرف برق از پنج درصد به یک درصد و نیز تک رقمی شدن تلفات شبکه توزیع نیروی برق دانست.

میزان مصرف برق در زمان اوج‌بار یکی از چالش‌های اصلی مدیریت مصرف برق و از عوامل اصلی قطعی است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برای نخستین‌بار رشد اوج بار مصرفی در دولت روحانی به یک درصد رسید. این در حالی است که میانگین ۱۰ ساله رشد اوج بار مصرفی در ۱۰ سال منتهی به ۱۳۹۷ بیش از پنج درصد بوده است.

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برای نخستین‌بار رشد اوج بار مصرفی در دولت روحانی به یک درصد رسید. این در حالی است که میانگین ۱۰ ساله رشد اوج بار مصرفی در ۱۰ سال منتهی به ۱۳۹۷ بیش از پنج درصد بوده است.


افزایش بازدهی تولید برق برای نخستین بار
دیگر دستاورد دولت روحانی، افزایش حدود ۲۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی برق کشور است. در برنامه ششم توسعه ۲۴ هزار و ۳۳۷ مگاوات ظرفیت‌سازی شروع شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات، یعنی حدود ۲۰ هزار مگاوات در هشت سال گذشته به ظرفیت نیروگاهی برق کشور اضافه شد.

بخشی از افزایش ظرفیت تولید برق به دلیل با اضافه شدن موفق بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه‌هاست که به صورت سالیانه انجام شده و علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، ارتقای بازدهی نیروگاه‌های کشور را نیز به‌ همراه داشته است.
بر این اساس، بازدهی سالیانه نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال ۱۳۹۸ با افزایش حدود ۴ درصدی برای نخستین بار به حدود ۳۹ درصد رسید و ایران را در جایگاهی بالاتر از کشورهایی همچون کانادا، آلمان، فرانسه، روسیه و امارات متحده عربی در زمینه بازدهی نیروگاه‌های حرارتی قرار داد.

افزایش تولید برق بدون سوخت فسیلی
دغدغه‌های محیط زیستی ‌تولید برق نیز مورد توجه دولت روحانی بوده است. در واقع استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه‌های برق، همواره به نگرانی‌هایی درباره تجدیدپذیر نبودن این نوع سوخت دامن می‌زند. اقدامات انجام‌ شده در دولت روحانی موجب شد برای نخستین‌بار بیش از ۲۵ درصد برق تولید شده توسط نیروگاه‌های کشور بدون استفاده از سوخت فسیلی به تولید برسد که در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم یعنی سال ۱۳۹۳ برابر با ۱۷.۶ درصد بوده است.

این ارتقای بازدهی نیز در شرایط تحریم و حضور نداشتن شرکت‌های فنی و مهندسی خارجی در کشور، با استفاده از توان داخلی انجام شده است. شرکت مپنا طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل پیشرفته نیروگاه‌ها را در داخل کشور انجام داد و با نصب این سیستم‌ها روی دو واحد نیروگاهی، آن‌ها به شبکه سراسری برق کشور متصل شدند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد