ارسال پاسخ

۱۶ تير ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4035

pvc-asso.ir

جلسه هیئت مدیره در تابستان سال 1400 برگزار شد

جلسه بیستم هيئت مديره دوره نهم انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به صورت مجازی در 14 تیر ماه برگزار شد.

دستورات جلسه:


1-  بررسي پيشنهاد دفتر توسعه صنايع تكميلي در عقد قراردادهای پريميوم و موضع گيری انجمن


2- بررسي نامه رياست دفتر توسعه صنايع تكميلي در خصوص دفاع از نحوه قيمت گذاری قيمت پايه مواد پليمری


3- بررسي پيشنهاد تغيير ارزش صادراتي لوله و اتصالات PVCمطرح شده توسط سازمان توسعه تجارت


4- تصميم گيری در خصوص برگزاری مجمع ٩٩با توجه به محدوديت های كرونايي

 

 

 

 


زمان : دوشنبه 14/4/1400  ساعت 15 الی 18
مكان : گروه اسكايپ ويژه اعضاي هيئت مديره
رياست جلسه : آقاي مهندس قديمی

در ابتدای جلسه موضوعی که از جلسه قبل مانده بود مورد بحث قرار گرفت. این موضوع انتخاب مشاور برای هم‌افزایی اثربخشی بین انجمن و تعاونی و نزدیک کردن این دو تشکل به یکدیگر بود. قرار بر آن شد که یک جلسه مشترک (ترجیحا حضوری) با کاندیداها به منظور بررسی صلاحیت این افراد که توسط آقای سحرناز انتخاب شده برگزار شود.

 

اولین بند دستورجلسه:

بررسي پيشنهاد دفتر توسعه صنايع تكميلي در عقد قراردادهای پريميوم و موضع گيری انجمن

 

فرزانه خرمیان در مورد این این نامه گفت بررسی این قرارداد به دقت بسیار بالایی نیاز دارد. با توجه به مشکلاتی که در گذشته به وجود آمده وتجربه ای که صنعت از پتروشیمی‌ها دارد ، تمامی شرایط مانند رکود بازار داخل در شرایط فعلی و فرمول محاسبه ی قیمت در شرایط رقابتی باید در نظر گرفته شود.

آقای سحرناز در این باره گفتند که بازه‌ی سه ماهه به سود این انجمن نیست و مدت زمان باید حداقل 6 ماه باشد. همچنین ضمانت نامه‌ی گفته شده در این قرارداد باید حذف شود؛ هم از جانب تولیدکنندگان و هم از جانب پتروشیمی‌ها. قیمت توافق شده باید کارشناسی شده و دقیق باشد زیرا ممکن است این قیمت‌ها در آینده ثابت باشد و یا ممکن در یک هفته چندین درصد افزایش داشته باشد. در نهایت نظر ایشان این بود که انجمن مایل به مذاکره می‌باشد اما قیمت پایه‌ای که در این قرارداد  وجود خواهد داشت، بستگی به شرایط دارد.

آقای فارسی در این باره افزودند که پتروشیمی به دلیل اینکه به حاکمیت نزدیک‌تر هستند اطلاع از آینده اقتصادی کشور دارند و برای همین مایل به فروش مواد خود هستند. همچنین احتمال میدهم که تولیدات آن ها در انبارها مانده است که نیاز به فروش دارند.

آقای متوسلیان درباره‌ی این بند گفتند طی تماسی که با آقای متقی داشته‌اند گلایه‌های خود در مورد کیفیت پی‌وی‌سی آبادان و مشکلات قیمت پی‌وی‌سی را به ایشان ابراز کرده‌‌اند. نظر ایشان این بود که تصمیم گیری در مورد موضوع پریمیوم ، به بعد از یک جلسه مشترک با آقای متقی که در مورد این دو موضوع بسیار مهم خواهد بود، موکول شود. در مورد روند قیمت پی‌وی‌سی در داخل که در جهت خلاف قیمتهای جهانی می‌باشد گلایه های خود را به آقای متقی ارائه دادند. این شرایط در حالی است که سایر مواد ازجمله پلی اتیلن حتی پایین‌تر از قیمتی که باید خریداری می‌شوند

جمع بندی افراد حاضر در جلسه در مورد این موضوع به این صورت بود که ابتدا جلسه حضوری با آقای متقی انجام شود و پس از به نتیجه رسیدن آن جلسه موضوع قرارداد پریمیوم پیگیری و بررسی شود.

دومین بند دستورجلسه:

بررسي نامه رياست دفتر توسعه صنايع تكميلي در خصوص دفاع از نحوه قيمت گذاری قيمت پايه مواد پليمری

صحبت در خصوص این بند تقریبا در نظراتی که در مورد موضوع قبلی بود به صور تقریبی انجام شد و نتایج و تصمیم گیری به بعد از جلسه با آقای متقی موکول شد. آقای متوسلیان در این زمینه گفتند که سوال اصلی این است که چرا با وجود کاهش قیمت جهانی پی وی سی، قیمت پی وی سی در ایران رو به افزایش است. ایشان افزودند که کاهش خرید از پتروشیمی ها منجر به کاهش قیمت عرضه نخواهد شد زیرا از تکنیک بازارگردانی استفاده می‌شود و این خریداران که در این شرایط هجوم می آوردند خریداران واقعی نیستند.

سومین بند دستورجلسه:

بررسي پيشنهاد تغيير ارزش صادراتي لوله و اتصالات PVCمطرح شده توسط سازمان توسعه تجارت

آقای مجید غیاثی در این زمینه گفتند که با توجه به ارزش گذاری های قبلی، مدتی است که به مشکل برخورده ایم. و با توجه به نامه نگاری های انجام شده عدد نهایی برای قیمت لوله و اتصالات باید به گمرک ارائه شود.

آقای سحرناز با توجه به سابقه ای که در این زمینه داشتند گفتند که اگر بخواهیم حداقل سود را داشته باشیم باید اتصالات بالای 2 دلار فروخته شود. و قیمت لوله هم باید بالای 1.43 تا 1.5 دلار باشد. این مقادیر برای حداقل سود ها است. با در نظر گرفتن فرمولاسیون توسعه ای بازار. مقایسه قیمت فروش مواد در داخل و در عراق ، همینک نیز خطراتی مانند ورود زیرپله ای ها به بازار، لزوم پاسخ گویی به سازمان‌هایی ذی ربط مانند سازمان حمایت ، صنعت را تهدید می کند و در نتیجه آن قیمت در عراق شکسته میشود و بازار آن نسبت به بازار ایران بی پروا میشود.

ایشان افزودند که در جلسه ای که قبلا ایشان حضور داشتند سازمان گمرک فرمولاسیون مواد و قیمت تک به تک اجزا را داشتند و دقیقا قیمت نهایی را میدانستند.

آقای متوسلیان در این زمینه گفتند که با سخنان آقای سحرناز کاملا موافق هستند و در مورد خطر ورود زیرپله ای ها به بازار هشدار دادند.

آقای خرازی در ادامه گفتند که در شرایط بازار نرمال این صحبت ها منطقی میباشد. ایشان در رابطه با قیمت 1.3 برای لوله و 1.6 اتصالات گفتند که کار سختی است اما ناممکن نیست، و اذعان داشتند که اگر فرایند صادرات سود نداشته باشد طبعا نباید این کار انجام شود.

آقای سحرناز در پاسخ به این مسائل گفتند که حتی قیمت 1.6 دلار تنها در صورتی که ظرفیت مازاد وجود داشته باشد منطقی است و در غیر این صورت دیگر این صادرات منطقی نیست.

آقای مجید غیاثی گفتند که قیمت مواد عربستانی، اردنی و ترکیه ای در بازار عراق پایین تر از ایران میباشد و نمیتوان قیمت را بالاتر از این برد. ایشان افزودند که اگر بتوانیم 0.1 دلار هم سود داشته باشیم در این فرآیند باز هم سود است و باید در نظر گرفته شود.

آقای سحرناز گفتند که تولید اتصالات با 1.6 دلار اصلا به صرفه نیست. و 10-20 سنت هیچ کمکی به تولیدکنندگان نمیکند.

آقای مجید غیاثی افزودند که این اعداد خیلی در گمرک مورد بررسی قرار نمیگیرد و بیشتر در موارد واردات یا استرداد مورد بررسی قرار میگیرد و در اینجا عددی که مورد اتفاق نظر باشد را میتوانند در گمرک به کرسی بنشانند.

بعد از یک مکالمه نسبتا طولانی بین آقایان مجید غیاثی و سحرناز سایر افراد نظر خود را گفتند.

آقای متوسلیان گفتند که قیمتی که ارائه میشود باید قابل دفاع باشد  و همچنین یک قیمتی باشد که زیرپله ای ها نتوانند به صادرات هجوم بیاورند. و طوری نشود که در دو سال آینده با توجه به قیمت کمی که گذاشته شده است کیفیت ها پایین بیاید و محصولات ایران در عراق بدنام شود و به خاطر یک سود کوتاه مدت آسیب بزرگی به صنعت وارد شود.

در نهایت جمع بندی به این صورت شد که نتیجه گیری در مورد این موضوع به جلسه ی تخصصی دیگری موکول شود و در این رابطه فکر شود و تصمیم دقیقی گرفته شود.

 

 

 

 

چهارمین بند دستورجلسه:

تصميم گيری در خصوص برگزاری مجمع ٩٩با توجه به محدوديت های كرونايي

 

سرکار خانم خرمیان در ابتدا توضیحاتی دادند که در سال گذشته قرار بود مجمع برگذار شود و نامه نگاری ها انجام شده بود اما با توجه به شیوع دوباره ویروس ، این مجمع لغو گردید. برای امسال نیز با توجه به بررسی های انجام شده میتوان در مکان های مشخص با دادن تعهد های معلوم شده، قبول مسولیت و دریافت مجوزهای لازم از ستاد کرونا ، مجمع را برگزار کرد. ایشان افزودند که با  توجه به نبود انتخابات در این مجمع موضوع خیلی فوری ای وجود ندارد که بخواهیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم و جلسه ی حضوری برگزار کنیم.

آقای متوسلیان گفتند که حتما مجمع را برگزار کنیم و کارهای انجام شده را به سمع و نظر سایرین برسانیم. میتوان زمان برگزاری را به تاخیر انداخت تا در زمان مناسب و با رعایت پروتکل ها این مهم انجام شود . می توان در خصوص برگزاریاز اعضا  نظرسنجی کرد که آیا این مجمع را در مکان مشخص برگزار کنیم یا خیر.

جناب آقای فارسی و سحرناز و غیاثی و خرازی گفتند که تابع نظر آقای متوسلیان و خانم خرمیان هستند.

در نهایت طبق نظر آقای متوسلیان که تعویق و یا نظرسنجی بود، قرار به انجام شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد