ارسال پاسخ

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3703

pvc-asso.ir

آیا سرمایه گذاری سبز ارزش شرکت های پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تمایل به سرمایه‌گذاری سبز و پایدار به شدت افزایش یافته است، اما هنوز تاثیر آن بر شرکت‌های پتروشیمی روشن نیست.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نیپنا ، در چند سال گذشته بازار سهام با غول‌های پتروشیمی یعنی شرکت‌های دو پونت، تری ام و چمورس، چندان مهربان نبوده است.  بین ژانویه سال ۲۰۱۸ و سپتامبر سال ۲۰۲۰، ارزش سهام شرکت دو پونت  اندازه ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد،  ارزش شرکت تری ام ۳۱ درصد و ارزش شرکت چمورس نیز ۵۹ درصد تنزل کرد. این یعنی مجموع ارزش این سه شرکت به اندازه ۸۰ میلیارد دلار آمریکا کاهش یافته است.

 

 این کاهش ارزش به دلیل آلودگی حاصل از انتشار مواد پلی فلور آلکیل (PFAS)  اتفاق افتاد که این سه شرکت تولید کنندگان اصلی آن بودند.  این یک مثال اغراق آمیز - اهمیت این موضوع وقتی زیاد می‌شود که بدانیم این شرکت ها میلیاردها دلار تعهد بالقوه برای خود ایجاد کرده‌اند که به شدت توجه رسانه ها قرار گرفت-  از تاثیر تخریب محیط زیست بر ارزش شرکت های پتروشیمی در بازارهای سهام است.

 

 رابطه بین شرکت های پتروشیمی و سرمایه‌گذاران توسط ای اس جی،  در مقیاس بزرگتر اما کمتر شفاف به تصویر کشیده شده است:  سرمایه‌گذاران متغیرهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی را همراه با متغیرهای مالی در هنگام تصمیم گیری لحاظ می کنند.

 

 اقدام به سرمایه‌گذاری مسئولانه از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد زمانی که سرمایه گذاران سهام شرکت‌ها یا کل صنایعی که از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی بودند- مانند صنعت تنباکو-  را از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود خارج کردند.

 

 از آن زمان تا کنون،  میزان پولی که در شرکت های پتروشیمی و ارزش های خاص و کسب و کار خاص به شدت افزایش یافته است، این موضوع تا حد زیادی به این دلیل بوده است که میزان آگاهی سرمایه‌گذاران نسبت به بحران آب و هوا افزایش یافته است و مصرف کنندگان نیز تمایل دارند پول خود را در شرکت‌های سرمایه‌گذاری کنند که مسائل آب و هوا را نیز در نظر می گیرند.

 

 اما در حالی که نگاه کردن به این روندها به عنوان موتور محرکه تغییرات مثبت در صنعت، بسیار فریبنده است برخی از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا اصولاً سرمایه گذاری سبز این قدرت را دارد که رشت مالی یک شرکت را به صورت کامل تحت تاثیر قرار دهد؟

 اندی هد برگ، مدیر روابط سرمایه گذاران در شرکت اکولب، که در ایالت مینه سوتا واقع شده است متخصصان امور مربوط به تصفیه آب است،  او معتقد است که میزان سرمایه‌گذاری در پروفایل های پایدار و سبز شرکت اکو لب افزایش یافته است، زیرا سرمایه گذاری سبز تبدیل به یکی از خط های اصلی فکری سرمایه‌گذاران شده است.

 

وی در این باره می‌گوید، " تا ۱۰ سال پیش این نوع سرمایه گذاری ها بسیار اندک بود و اکثراً در نوردیکس در اروپا وجود داشت".  اما اکنون تمرکز بر روی سرمایه گذاری سبز جایگزین سرمایه گذاری های  سبز در سراسر دنیا شده است. هدبرگ ادامه می دهد، «سرمایه‌گذارانی که پیشتر توجهی به سرمایه‌گذاری سبز نداشتند، اکنون از سوی سیاست‌گذاران تشویق به این نوع سرمایه گذاری می شوند».

 

 شرکت پتروشیمی اکو لب در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی شرکت‌های پتروشیمی پایدار و سبز که توسط شرکت غیرانتفاعی جاست کپیتال انجام شد، رتبه نخست را به خود اختصاص داد. هدبرگ و همکار او مایک موناهان،  رئیس  روابط خارجی شرکت پتروشیمی اکولب، می گویند که تأثیر واقعی چنین رتبه‌بندی بر قیمت سهام شرکت پتروشیمی اکولب تقریبا غیر قابل تشخیص است.

 

موناهان در این باره می گوید:«هر عامل مهمی  از چرخه های تجاری خاص گرفته تا ترجیحات مربوط به یک صنعت خواست می تواند یک نقشی را در این زمینه ایفا کند." اما در شرایطی که نسبت قیمت به درآمد سهام یک بنگاه در طول چند سال گذشته به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است، " باید این را در نظر بگیرید که بخشی از آن مربوط به  سرمایه گذاری سبز بوده است».

 

 داده های تحلیل‌گران نیز از این نظریه حمایت می کند.  بر اساس گزارشی که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ توسط بنگاه سرمایه گذاری جفریز  تهیه شده است، در طول دهه گذشته سهام شرکت های پتروشیمی که رتبه بالایی را از نظر شاخص های ای اس جی از بنگاه مالی MSCI  دریافت کرده اند بسیار بالاتر از شرکتهایی بوده است که رتبه آنها در حدود ۴/۸ درصد در سال بوده است. عامل مربوط به محیط زیست در ای اس جی فاکتور  اصلی در تعیین عملکرد بهتر در  ایالات متحده آمریکا بوده است، این در حالی است که  در اروپا شاخص حکمرانی بسیار مهم بوده است.

 

جفریز  برای تهیه این گزارش بیش از ۲۱۰۰ خصوصی را در کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و چین مورد بررسی قرار داده است. نتیجه  این مطالعه این بوده است که اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در شرکت‌های سرمایه‌گذاری کنند که تمرکز آنها بر روی پایداری است "به نظر می رسد که چنین تقاضایی باعث شده است که مدیران مالی انگیزه بیشتری برای در نظر گرفتن ای اس جی در فرایند سرمایه‌گذاری خود داشته باشند، لازم به ذکر است که آب و هوایی در این میان بهترین میزان توجه را محدود به خود کرده است." در حال حاضر تخمین زده می شود که مبلغی در حدود ۳۵ تریلیون دلار آمریکا برای اهداف سرمایه‌گذاری پایدار سرمایه گذاری شده است.

 

 برای برخی از شرکت‌های پتروشیمی این موقعیت مشوقی برای تصمیم‌گیری‌های پایدار است. موناهان در این باره می گوید، پروفایل قوی ای اس جی باعث شد که چنین وجوهی در سرمایه گذاری پایدار ثبت شود.  اما شرکت اکولب  نیز تصمیمات و سیاست گذاری های خود را به نحوی اتخاذ کرده است که جذابیت سرمایه‌گذاری سبز برای سرمایه‌گذاران افزایش یابد. به عنوان مثال این شرکت محصول را تولید کرده است که باعث می‌شود حیوانات کمتر دچار بیماری های عفونی شوند و کمتر نیاز به آنتی‌بیوتیک پیدا کنند.

 

 وقتی که الهام کدری مدیرعامل شرکت پتروشیمی سولووی شد، سرمایه گذاری سبز را تمرکز استراتژیک این شرکت قرار داد.  این شرکت بلژیکی در ماه فوریه برنامه سرمایه‌گذاری سبز خود، تحت عنوان یک سیاره سولوی، را که از برنامه توسعه پایدار سازمان ملل الهام گرفته است آغاز کرد. در ماه اکتبر،  چتری در یک برنامه سخنرانی آنلاین برای سرمایه گذاران به آنها قول داد که این شرکت میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را بر اساس نوآوری اهداف بر پایه علم کاهش دهد، برنامه ای که در آن به هیچ عنوان سود شرکت را در نظر نگرفته است

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد