ارسال پاسخ

۲۴ فروردین ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3599

pvc-asso.ir

اولین جلسه هیئت مدیره در سال 1400 برگزار شد

جلسه هجدهم هيئت مديره دوره نهم  انجمن  لوله و اتصالات پی وی سی به صورت مجازی روز گذشته 23 فروردین ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دستور این جلسه به شرح زیر بود:
-    بررسي شرايط آغازين سال 1400 در چهارچوب صنعت پي وی سي
-    بررسي ضرورت ابطال طرح گريدبندی پي وی سي و اعلام تصميم در اين خصوص
-    نگاهي به بازارهای عام مصرف، بررسي بازارهای مناقصاتي و تصميم گيری در اين خصوص

محمدتقی غیاثی که ریاست دوره ای این جلسه را بر عهده داشت در باره بند اول دستور جلسه یعنی « بررسي شرايط آغازين سال 1400 در چهارچوب صنعت پي وی سي»، اظهار کرد: به باور بنده مصرف مواد اولیه به دلایلی مانند؛ شرایط رکود و تورم پیوسته، چندان افزایش نمی یابد.


عباسعلی متوسلیان نیز در همین باره گفت: مجهولات در معادلات اقتصادی و سیاسی در ایران بسیار بالا است و تولیدکنندگان به روزمرگی مبتلا شده اند از این رو باید مراقب ریسک های پیش روی بود.


وی ادامه داد: مصرف کنندگان مواد PVC در مقایسه با سایر گریدهای پلیمری، آسیب بیشتری دیده اند به همین دلیل ضرورت دارد که روی موضوع پیگیری و دریافت سهمیه های اختصاصی متمرکز شد.


بیژن سحرناز دیگر عضو هیئت مدیره انجمن نیز اذعان کرد: بر اساس برخی پیش بینی ها امکان افزایش پی وی سی تا 1900 دلار در هر تن در کشور ترکیه وجود دارد.


وی پیشنهاد داد که بر روی توسعه بازارهای صادراتی و همپنین جلوگیری از صادرات کامپاند متمرکز شد.

کمال کاوه با بیان این که ارزیابی بازار کالایی در ایران دشوار است، گفت: انجمن باید نگاه ویژه ای بر روی بازارهای همجوار مانند عراق و افغانستان داشته باشد و اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه دهد.

 

مهدی اخلاص گفت: یک نوع تهدید در زمینه تامین مواد اولیه احساس می شود و این موضوع نقش انجمن و تعاونی را بیش از گذشته نمایان می سازد. ضررت دارد که برنامه ای جامع تهیه شود و همچنین موضوع پیش خرید مواد اولیه برای تامین نیاز تولیدکنندگان پیگیری شود.

 

محمدحسن خرازی از دیگر حاضران در این نشست، گفت: موضوع بازارهای صادراتی اهمیت زیادی دارد که باید برای ورود به آن تلاش کرد. با این حال اگر PVC به 1900 دلار برسد یک مسئله پیچیده است که نیاز به بررسی دارد.


وی بر روی تجمیع نظرات اعضای انجمن و پرداختن به موضوع مواد اولیه به صورت جامعتر، تاکید کرد.


منصور قدیمی عضو هیئت مدیره انجمن نیز در این نشست اظهار کرد: رویدادها در کشور لحظه ای است و همین مسئله باعث می شود که نتوانیم یک سیاست قطعی را تبیین کنیم آن چه که روشن است این که هر روز وضعیت شرایط ناگوارتری پیدا می کند. 


وی پیشنهاد داد تا قراردادهای داخلی به منظور تامین مواد اولیه برای اعضا، منعقد شود.
نماینده انجمن پی وی سی در انجمن ملی درباره وضعیت بازارهای صادراتی گفت: صورت های صادراتی افزایش یافته است اما مشکلاتی مانند ارسال محصولات بی کیفیت به عراق و افغانستان نیز وجود دارد.

 

پس از بند اول دستور جلسه، بند دوم که بحث ضرورت ابطال طرح گريدبندی پي وی سي و اعلام تصميم در اين باره اختصاص داشت، مورد بررسی قرار گرفت. منصور قدیمی در همین ارتباط گفت: انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در مکاتبات خود درخواست گریدهای 57 و 60 را داشت اما اداره صنایع از انجام آن سر باز زد.


وی ادامه داد: در آخرین نشست انجمن ملی در سال گذشته، بنده بار دیگر مخالفت خود را با موضوع گریدبندی به دلیل مهیا نبودن زیرساخت های آن، اظهار کردم.


قدیمی گفت: در همان جلسه هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به صورت تلویحی پذیرفت که اداره صنایع بر اساس اهداف انجمن در خصوص گریدبندی، عمل نکرده است.


این عضو هیئت مدیره بار دیگر تاکید کرد که باید تا مهیا شدن شرایط، موضوع گریدبندی تعلیق شود.

بیژن سحرناز نیز در همین باره گفت: انجمن لوله و اتصالات پی وی سی باید به دو نکته که توان آن را نیز دارد توجه داشته باشد؛ نخست این که پیگیری برای عرضه گرید 60 تا این که تولیدکنندگان امکان تولید با کیفیت و مناسب را داشته باشند به ویژه برای صادرات.


وی درباره نکته دوم نیز عنوان کرد: مسئولان مرتبط هیچ برنامه ای برای افزایش سهمیه ها ندارند این در حالی است که وارد فصل پیک کاری و افزایش مصرف می شویم؛ از این روی انجمن باید به این موضوع ورود کند و با همکاری انجمن ملی در این زمینه فعال شوند.

 

عباسعلی متوسلیان نیز درباره این بند دستور جلسه گفت: ما از ابتدا با موضوع گریدبندی به صورت صریح مخالفت خود را ابراز کردیم. این حق اعضا است که گرید مصرفی به صورت مستقیم به دست خود آنها برسد. متاسفانه بیشتر تصمیم گیران اصلی ما در حوزه صنعت، سیاسی هستند و ما تولیدکنندگان غیرسیاسی هستیم که نباید وارد بازی سیاست شد.


متوسلیان گفت: ما به عنوان تولیدکننده امتیازاتی مانند ایجاد اشتغال و ارزش افزوده داریم. متولیان گریدبندی، در میان همه پلیمرها، اولین گرید برای انجام این کار را PVC، انتخاب کردند. 

 

محمدحسن خرازی هم درخصوص موضوع گریدبندی ضمن مخالفت با آن، گفت: نظر بنده ابطال آن است. این موضوع هم به طرف مقابل انتقال داده شده است.


وی پیشنهاد داد تا سایر تشکل های مرتبط با پی وی سی نیز در مسئله ابطال گریدبندی ورود کنند.


خرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای جایگزین کردن کمبود مواد اولیه به ویژه در آینده، باید برنامه ریزی انجام شود.
کمال کاوه نیز درباره این بند اظهار کرد: در مقطعی که تعاونی اقدام به واردات گرید 57 کرد، به دلیل کمبود آن اقدام به سهمیه بندی و اختصاص آن به مصرف کنندگان این کالا کرد؛ از این روی شاید سیاست گذار در مقاطعی که با کمبود روبرو هستیم چاره ای جز سهمیه بندی نداشته باشد.


کاوه گفت: اعتراض ما به گرید 60 است چون در سال یک یا 2 بار تولید می شودکه اگر میزان آن زیاد باشد، سهمیه سوخت می شود.
وی ادامه داد: بنده بر این باورم که اتفاق بهتر این است که انتخاب را به تولیدکننده واگذار کنند.


مهدی اخلاص هم در این ارتباط تصریح کرد: باید همگرایی بین انجمن و تعاونی شکل بگیرد ما در حال حاضر با مشکلی به نام تامین مواد اولیه روبرو هستیم. اگر کمبود وجود دارد باید برای واردات آن برنامه ریزی شود. ضرورت دارد تا برای تامین مواد مورد نیاز تولیدکنندگان، یک ضمانت صورت گیرد.


اخلاص گفت: بنده با موضوع گریدبندی به دلیل ایجاد محدودیت برای تولیدکنندگان، مخالف هستم.


منصور قدیمی نیز با تاکید بر بازنگری درباره گریدبندی، گفت: اکنون هر یک یا چند گرید را به یک صنعت اختصاص داده اند مثلا 60 را برای داروسازان و بخشی از آن را به لوله و اتصالات تخصیص داده اند که این مسائل موجب محدودیت های بیشتر برای ما شده است.
وی گفت: اگر گریدبندی به صورت درستی انجام می گرفت، خوب بود اما به شیوه کنونی مناسب نیست.


قدیمی در پاسخ به برخی از پرسش های محمدتقی غیاثی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: گریدبندی برای همه واحدهای تولیدی لوله و اتصالات، اجرایی شده است. همچنین روی جواز واحدها هیچ تغییری صورت نگرفته است؛چون یکی از مشکلات اداره صنایع همین پروانه های بهره برداری است که هر استانی با یک نوع ادبیات آن را صادر کرده است.


محمدتقی غیاثی گفت: ما با گریدبندی و خط کشی، مخالف بوده و باید اشخاص و واحدها بر اساس توانمندی های خود امکان رشد داشته باشند.


عباسعلی متوسلیان در خصوص مسئله گریدبندی پیشنهاد داد تا برای کاهش تبعات مخالفت با گریدبندی؛ بحث بازنگری و اصلاح آن مطرح شود مثلا درخواست برای تخصیص 3 گرید به لوله و 2 گرید هم برای اتصالات.


رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی گفت: باید در بحث گریدبندی بر اساس شرایط کشور و همچنین شناختی که از انجمن ملی صنایع پلیمر، وزارت صمت و کارگروه های مرتبط وجود دارد؛ عمل کنیم. پیشنهاد بنده این است که با اصل گریدبندی موافقت کنیم اما اظهار شود که در حق تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی اجحاف شده باید این رویه اصلاح شود. همچنین در بهین یاب نیز بر اساس خود اظهاری عمل کنند.


منصور قدیمی نیز در همین باره تصریح کرد: ما باید روی تعلیق گریدبندی تمرکز کنیم تا شرایط لازم مهیا شود.
قدیمی در پاسخ به غیاثی درباره تشکیل فراکسیون پی وی سی، توضیح داد: برای تشکیل این فراکسیون باید فراخوان داده شود و پس از برگزاری نشست با تشکل های مرتبط؛ راهکارهای آن را تهیه کنیم.

 

نگاهي به بازارهای عام مصرف، بررسي بازارهای مناقصاتي و تصميم گيری در اين خصوص؛ دیگر بند دستور جلسه هیئت مدیره بود.
مهدی اخلاص در این باره پیشنهاد تاسیس یک شرکت صادراتی توسط انجمن را داد.


بیژن سحرناز نیز درباره این بند اظهار کرد: بنده برای بازار، آینده ای را متصور نیستم و در کوتاه مدت نمی توان تصمیمات قطعی اتخاذ کرد. در شرایط فعلی و به دلیل اتفاقات پیش روی مانند انتخابات ریاست جمهوری، مدیران میانی شجاعت در تصمیم گیری را نداشته و همچنین بودجه کافی برای پروژه ها نیز وجود ندارد.


وی ادامه داد: موضوع دیگر این که در شرایط حاضر و به دلیل افزایش قیمت محصولات پی وی سی، برخی از مزیت های این محصول از دست رفته است. انجمن در بحث مناقصات تلاش زیادی کرد و با برگزاری همایش ها و و دوره های آموزشی، جایگاه این محصول به خوبی تبیین شد.


سحرناز درباره بازار آزاد هم گفت: در این زمینه باید ظرفیت های اسمی و واقعی را مورد توجه قرار دهیم. ظرفیت واقعی ما هم مستلزم تامین مواد اولیه است که باید در این بخش محدودیت گریدهای 57 و 60 برداشته شود.


این عضو هیئت مدیره در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون چند فرصت وجود دارد یکی همین بحث چک های صیاد و... است که به زودی هم اجرایی می شود. این طرح بنکدارها را تحت تاثیر قرار می دهد و تا اندازه ای برای زیر پله ای ها مشکل ایجاد می کند.

موضوع دوم، ضرورت افزایش سرمایه در گردش است که باید بین تعاونی و انجمن همگرایی بیشتری ایجاد شود. 

متوسلیان نیز گفت: اگر می خواهیم در این صنعت پایدار بمانیم باید به صورت منسجم عمل کنیم در حال حاضر که قیمت این محصولات افزایش یافته باید روی سایر نقاط قوت مانند کیفیت تمرکز شود. به طور قطع PVC در بلندمدت بهتر از سایر پلیمرها پاسخگو است.


این عضو هیئت مدیره بر حفظ بازار کنونی، مقابله با زیرپله ای ها و تمرکز بر سمینارهای آموزشی تاکید کرد.


محمدحسن خرازی نیز گفت: بر اساس اطلاعات موجود برای سال 1400 پروژه ای وجود ندارد و پروژه های محدود نیز با ابهام در تامین منابع مالی روبرو است؛ پیشنهاد بنده نیز تمرکز بر بازارهای صادراتی است. 


 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد