ارسال پاسخ

۱۹ بهمن ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3371

pvc-asso.ir

رونق تقاضا در بازار محصولات پتروشیمیایی

 در تالار محصولات پتروشیمیایی بورس کالا، هفته گذشته رونق چشمگیری به ثبت رسید که خبرهای خوشایندی برای این بازار غرق در رکود تقاضا به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، شاید بی‌ثباتی‌های اخیر در این بازار که با افت و خیزهای مداوم همراه بود را بتوان دورخیز برای دستیابی به چنین رکوردی افزایشی و جذاب در نظر گرفت که بازگشت تقاضای مواد اولیه پتروشیمیایی را مرتفع کرد. نکته برجسته بازار معاملاتی هفته گذشته مربوط به حجم تقاضاست که رقمی جذاب در کارنامه معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به شمار می‌رود.

 

۱۲۱ هزار و ۳۱۶ تن میزان تقاضایی بود که در هفته گذشته در برابر حجم عرضه‌ها شکل گرفت که نسبت به هفته ماقبل از رشد ۵۴/ ۴۴ درصدی حکایت دارد. گذر زمان و جایگزینی میانگین هفتگی بهای نیمایی ارز به جای میانگین ماهانه سبب شد که اثرات کاهش نوسان بهای ارز در نرخ‌های پایه با وقفه کمتر منعکس شود و قیمت مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا به نرخ‌های واقعی همگرا شود. این عامل اصلی‌ترین دلیل بازگشت تقاضای پرقدرت به این بازار پس از مدت ۱۸ هفته به شمار می‌رود که انگیزه لازم برای خرید متقاضیان را فراهم کرده است.

 

تحرک قیمتی در بازار جهانی نفت خام از اواسط هفته گذشته به میزانی رسید که چیزی نمانده قیمت هر بشکه نفت برنت مرز ۶۰ دلاری را رد کند. تجربه دستیابی به چنین قیمتی برای نفت خام، تداعی‌کننده اثرگذاری دومینووار رشد نرخ‌ها در سایر بازارهای کالایی است. در بین این بازارها، صنایع پتروشیمیایی اثرپذیری سریع‌تری نسبت به تکانه‌های بازار نفت از خود نشان می‌دهند؛ چرا که به دنبال رشد بهای نفت خام، نفتا نیز در قله‌های صعودی قیمت به پرواز درآمده و در قله قیمتی ۵۳۲ دلار نوسان می‌کند. اگر جریان افزایشی قیمت نفت خام بازارهای جهانی در مرزی بالای ۶۰ دلار تثبیت شود، می‌تواند دورنمای متفاوتی را برای بازارهای کالایی ترسیم کند. آن هم به شکلی که چهره‌ای جدید و متمایز از یک سال گذشته را به‌ویژه برای صنایع پتروشیمیایی رقم ‌زند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد