ارسال پاسخ

۱ بهمن ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3336

pvc-asso.ir

تبدیل ضایعات پلاستیکی به مواد با ارزش در دمای پایین با یک کاتالیست

برای اولین بار، محققان از یک فرایند کاتالیستی جدید برای بازیافت نوعی از پلاستیک که در همه چیز از کیسه مواد غذایی و بسته بندی گرفته تا اسباب بازی و وسایل الکترونیکی وجود دارد به سوخت های مایع و وکس استفاده کردند.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

پلاستیک ها مواد اساسی برای زندگی ما هستند زیرا ایمنی و بهداشت را برای جامعه به همراه دارند. با این حال رشد تولید پلاستیک جهانی و نفوذ سریع پلاستیک به جامعه ما باعث سو مدیریت ضایعات پلاستیکی شده و منجر به ایجاد مسائل جدی زیست محیطی مانند آلودگی اقیانوس ها می شود.


پلاستیک های پلی اولفین- متداول ترین پلاستیک-دارای خصوصیات فیزیکی هستند که ایجاد تحول شیمیایی، تعامل مستقیم با عناصر مولکولی برای ایجاد تغییر را برای کاتالیست دشوار می کند.


تلاش های اخیر برای بازیافت به دمای حداقل 579 درجه کلوین و تا 1173 درجه کلوین نیاز است.برای درک بهتر از این دما یادآوری می شود که آب در دمای 373.15 درجه کلوین می جوشد و سطح خورشید 5778 درجه کلوین است.


محققان برای دستیابی به کاتالیست های ناهمگن در تلاش برای یافتن واکنشی بودند که برای فعال شدن به دمای پایین تری نیاز داشته باشد. آنها با استفاده از یک کاتالیزور در حالت ماده ای متفاوت با پلاستیک این فرضیه را مطرح کردند که واکنش در دمای پایین تر قوی تر خواهد بود.


آنها روتنیوم ، فلزی از خانواده پلاتینیوم را با دی اکسید سریم ترکیب کردند و یک کاتالیزور تولید کردند که باعث واکنش پلاستیک ها در دمای 473 درجه کلوین شد. این کاتالیست در مقایسه با سایر کاتالیست ها  به انرژی ورودی کمتری نیاز دارد.


کاتالیزور های مبتنی بر روتنیم در مقالات علمی تا به حال به عنوان راهی برای بازیافت مستقیم پلاستیک های پلی اولفین گزارش نشده اند. کاتالیزورهای ناهمگن موثر و قابل استفاده مجدد، فعالیت بسیار بالاتری را نسبت به سایر کاتالیزورها با ساپورت فلزی نشان میدهند و حتی در شرایط واکنش خفیف نیز کار می کند. علاوه بر این کیسه پلاستیکی و ضایعات پلاستیکی می توانند با بازده بالا به مواد شیمیایی با ارزش تبدیل شوند.


محققان کیسه پلاستیک و ضایعات پلاستیکی را با این کاتالیست پردازش کردند و با بازدهی 92% مواد مفید از جمله 77% سوخت مایع و 15% وکس تولید کردند.


انتظار می رود این سیستم کاتالیزور نه تنها به حذف ضایعات پلاستیکی بلکه استفاده از ضایعات به عنوان ماده اولیه برای تولید مواد شیمیایی کمک کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد