ارسال پاسخ

۲۵ آبان ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3208

 بخشی از مصاحبه ی مدیر اجرایی موسسه لوله های پی وی سی (Uni-Bell)

ویژگی‌ها و مزایای لوله‌های PVC

میشل لاکنبیل (Michael Luckenbill)، می گوید: استفاده از لوله هایی که ذاتا برای محیط های عملیاتی مانند خاک های آلوده مناسب هستند ، بسیار بهتر و پایدارتر است. این امر به افزایش سهم لوله های pvc کمک کرده تا به پرکاربردتربن محصول برای سیستم های آبرسانی و فاضلابی تبدیل شود.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: 

فاکتورهای اصلی یک خریدار با وجود انتخاب های بسیار زیاد در هنگام خرید لوله چیست؟

اولین و مهمترین فاکتور انتخاب مواد لوله، سازگاری ذاتی آن است. موادی که عملکرد طولانی مدت آنها به آستر، پوشش یا محافظت کاتدی وابسته است، فقط در مواردی که گزینه های جایگزین در دسترس نباشد،میتواند استفاده شود.استفاده از لوله هایی که ذاتا برای محیط های عملیاتی مانند خاک های آلوده مناسب هستند ، بسیار بهتر و پایدارتر است. این امر به افزایش سهم لوله های pvc کمک کرده تا به پرکاربردتربن محصول برای سیستم های آبرسانی و فاضلابی تبدیل شود. سازمان آب، ارزیابی از عملکرد واقعی لوله های  pvc ، در سطوح معمول را بدست آورده اند.

 

این لوله ها عملکرد بدون خوردگی و مقاوم در برابر نفوذ توسط هیدروکربن ها و هزینه نگهداری پایین را ارائه می دهد. عامل مهم بعدی در انتخاب، استحکام است. بدون ظرفیت فشار کافی و سفتی لوله، پایداری بهینه بلند مدت به خطر می افتد. طراحی ضخامت دیواره لوله باید برای تحمل کلیه بارهای داخلی و خارجی کافی باشد. این نیاز به درک صحیح از استحکام کششی بلند مدت ماده لوله و سفتی بلند مدت ( مدول الاستیسیته) دارد.علاوه بر این تمام بارها و تنش های پیش بینی شده باید در نظر گرفته شود. بنابرین برای طراحی لوله ها همیشه یک فاکتور ایمنی لحاظ می شود (معمولا 2) زیرا تنش های عملیاتی پیش بینی نشده می تواند در طول عمر هر لوله پیش بیاید. و در نهایت نصب و هزینه های نصب از عوامل انتخاب هستند. نوع یا روش نصب ممکن است مانع از استفاده برخی از محصولات لوله و یا انواع اتصالات شود و این مورد مطمئنا برای نصب های بدون ترانشه نیز صدق می کند.

 

چرا لوله های    pvc و PE  در کاربردهای بدون ترانشه پرطرفدار است؟

محبوبیت PVC و  PE به این دلیل است که این مواد ذاتا برای مصارف فاضلاب مدفون و لوله های آبرسانی مناسب هستند و کار با آنها و نصب آنها آسان است با این حال مهم است که بدانیم این دو نوع ماده یکسان نیستند. لوله های  HDPE  نرمتر با قابلیت خمش بیشتر است و این امر لوله های  HDPE را برای موقعیت های با شعاع خمش بیشتر مناسب تر می کند. از طرف دیگر  PVC ماده ای بسیار محکم و سخت است به همین دلیل از لوله های  PVC  بیشتر برای دفن مستقیم و نصب های بدون ترانشه استفاده می شود. لوله های  PVC شعاع خمش کمتری دارند اما  به مواد بسیار کمتری برای رسیدن به مقاومت های مطلوب نیاز دارند.

 

لوله های  PVC به اندازه ای سفت هستند که امکان اتصال مستقیم انها به شیرآلات مکانیکی، اتصالات غیر پلاستیکی و تجهیزات مختلف آب و فاضلاب را فراهم می کند. لوله های  HDPE نرمتر هستند و به سفتی حلقه ای و یا سایر آداپتورها برای ایجاد اتصالات مناسب نیاز دارند. مقاومت هوپ (حلقه ای) پلی اتیلن بر اساس طراحی هیدروستاتیک تنها 40% لوله پی وی سی می باشدو به دلیل استحکام کششی پایین تر آن، لوله تحت فشار HDPE باید ضخامت دیواره بالاتری داشته باشد. یک مطالعه اخیر با تامین اعتبار AwwaRF تایید کرده است که لوله های  PVC در برابر نفوذ گازولین همچنین نفوذ سایر آلاینده های هیدروکربنی شناخته شده در غلظت هایی که به طور معمول مشاهده می شوند، مقاوم هستند. همه این عوامل بر انتخاب و محبوبیت لوله های  PVC و PE تاثیر دارد.

 

اخیراً چه نوآوری یا تغییراتی در محصولات شما رخ داده است و چه تغییراتی در آینده انتظار می رود؟

پیشرفت های فنی در کنترل و نظارت بر فرایند تولید همراه با پیشرفت تجهیزات، عملکرد و سازگاری لوله های  PVC را بهبود داده است این پیشرفت ها تکاملی بوده و انقلابی نبوده است. توسعه چندین طراحی نوآورانه برای محل های اتصال، تولید کنندگان لوله های  PVC را قادر ساخته است تا آپشن های مختلفی از لوله های  PVC را که برای موقعیت های لوله بدون ترانشه بسیار مناسب است را ارائه دهند.

 

معمولا چه سوالاتی را از افرادی که لوله خریداری می کنند می شنوید و معمولا به دنبال چه ویژگی هایی هستند؟

با افزایش تعداد شکست های لوله و هزینه های بالای ناشی از آن، جایگزینی لوله ها با مواد مشابه یا همان جنس لوله منطقی نیست. سازمان های آب و فاضلاب پیشرفته به دنبال گزینه هایی هستند که دوام بیشتری داشته باشد و با حداقل تعمیر و یا بدون تعمیر عملکرد بهتری را ارائه دهد. بیش از 2 میلیون مایل لوله های آبرسانی و فاضلابی نصب شده، موفقیت را در دستیابی به اهداف خاص در سرتاسر آمریکای شمالی نشان داده است.

 

 عدم تمایل برخی سازمان ها برای استفاده از لوله های  pvc در نتیجه اطلاعات نامناسب تجاری همراه با عدم آموزش رسمی در ارتباط با مواد پلاستیکی است. مسلما بسیاری از پلاستیک ها برای استفاده به عنوان لوله های مدفون بسیار نرم و ضعیف هستند. از ابتدا صنعت لوله های  pvc  مجبور بوده است که سرمایه گذاری زیادی در آزمایشات و تحقیقات انجام دهد تا نگرانی ها را برطرف کند و به همراه مهندسان خود به سازمان های آب و فاضلاب آموزش دهد. آیا این جنس از لوله از استحکام کششی بلند مدت و سفتی کافی برخوردار است؟ ایا این جنس از لوله در برابر نفوذ در خاک های آلوده یا آب های زیر زمینی مقاوم است؟ آیا محل های اتصال محکم است؟ انتظار می رود لوله چه مدت دوام داشته باشد؟آیا لوله دچار خوردگی می شود؟ آیا نور خورشید به لوله آسیب می رساند؟ آیا می توان برای این جنس لوله از شیرآلات ، اتصالات و سایر تجهیزات برای محل های اتصال استفاده کرد؟ چگونه لوله را باید نصب کرد؟ در طول پنج دهه صنعت لوله ی  pvc و  unibell  از نظر فنی پاسخ صحیح این سوالات و موارد دیگر را داده است.

 

مواد لوله به عنوان بخشی از تصمیم خرید تا چه اندازه مهم هستند؟

کارایی و اثر بخشی سامانه های لوله کشی آب و فاضلاب تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست، بهداشت عمومی و بودجه سازمان های محلی دارد.  هزینه های مستقیم ناشی از خوردگی برای سامانه های لوله کشی آب و فاضلاب سالانه 276 میلیارد دلار در ایالت متحده است و خوردگی لوله نشان دهنده کاهش قابل توجه در  ارزش سرمایه گذاری در زیر ساخت های ایجاد شده توسط دولت محلی در سراسر کشور است. علاوه بر این در ایالت متحده در یک روز حدودا 850 شکست خطوط آب شهری وجود دارد و سالانه 2.2 تریلیون گالن آب تصفیه شده را از دست می دهیم که بیشتر به علت شکست و نشتی است. از طریق انتخاب متفکرانه مواد لوله که ذاتا مناسب شرایط عملیاتی و محیط پیش بینی شده هستند می توان میلیاردها دلار صرفه جویی کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط