ارسال پاسخ

۲۴ شهریور ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3079

pvc-asso.ir

راهنمای نصب سریع محل اتصال چسبی برای pvc(بخش اول)

این دستور العمل برگرفته از دستورالعمل روش اتصال در کشور استرالیا است که انواع چسب ها بر حسب رنگ و کاربرد تفکیک شده اند.

نکته : همیشه از چسب حلال مناسب بر حسب کاربرد استفاده کنید.

این دستور العمل برگرفته از دستورالعمل روش اتصال در کشور استرالیا است که انواع چسب ها بر حسب رنگ و کاربرد تفکیک شده اند. شایان یادآوری است که این نوع تفکیک عملا در ایران وجود ندارد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، روش کار و نحوه صحیح اتصال دهی است که در همه جای دنیا یکسان است.


نوع P ( سبز) : برای کاربردهای تحت فشار از جمله تأسیسات آب آشامیدنی (شرب) است که به جهت گسترش استحکام برشی بالا با اتصالات طراحی شده است.


نوع N ( آبی ) : برای کاربردهای بدون فشار با اتصالات است که در آن استحکام حداکثری مورد نیاز نیست. 


نوع G ( سفید ) : برای کاربردهای تحت فشار یا بدون فشار است که برای پرکردن شکاف در اتصالات دارای لقی طراحی شده است. 
مایع پرایمر( قرمز) : برای استفاده در اتصال با چسب حلال های نوع  P ، N و G مناسب است. 

روش انجام کار

 

1 . آماده سازی لوله 

قبل از اتصال ، بررسی کنید که لوله به صورت عمود بریده شده است و تمام پلیسه ها از لبه ی داخلی و خارج برداشته شده اند. لبه ی تیز را از داخل و خارج لوله با ابزار جدا کننده حذف کنید . پخ بزرگی ایجاد نکنید که محل تجمع چسب حلال شود. همه گرد و غبار، پلیسه و رطوبت را از روی سطح لوله و مادگی  لوله پاک کنید.

2. علامت گذاری روی لوله 
ضروری است که بتوانیم مشخص کنیم که لوله چه زمانی بطور کامل داخل مادگی است. روی لوله را با یک ماژیک به اندازه عمق داخلی مادگی، علامت گذاری کنید. 


3. تثبیت محل اتصال
نری را در مادگی تثبیت کنید، تراز بودن لوله را با اتصال بررسی کنید. لوله را برای تراز مناسب چک کنید، هرگونه تنظیماتی برای فیت شدن مناسب لوله باید در زمان اتصال انجام پذیرد و پس از اتصال، تنظیمات امکان پذیر نمی باشد. 
 

4. آماده سازی مایع پرایمر
لوله و مادگی خشک شده، از روغن و گرد و غبار پاک شده را با پارچه ای بدون کرک(الیاف طبیعی)  با مایع پرایمر آغشته کنید. مایع پرایمر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا سطح پی وی سی را برانگیخته ، و آن را برای تاثیر بیشتر چسب حلال نرم می کند. 
از دستکش های محافظ پلی اتیلن استفاده کنید . مایعات پرایمر و چسب حلال، در فرایند اتصال، به طور همزمان استفاده می شوند. 

 

5. انتخاب قلم مو
قلم مو باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا طی حداکثر 30 ثانیه چسب حلال را به محل اتصال بمالد. تقریباً یک سوم قطر لوله، اندازه خوبی برای آغشته کردن قلم مو می باشد و سرازیر شدن چسب حلال توصیه نمی شود زیرا هرگز نباید اضافی چسب حلال به ظرف برگردانده شود. برای لوله های با قطر بزرگ ، ممکن است لازم باشد از یک ظرف بزرگتر دهنه باز و یک قلم موی بزرگتر، برای یک اتصال در یک زمان استفاده شود. 


6. اعمال چسب حلال 
ابتدا با استفاده از یک قلم موی مناسب ، یک لایه ی نازک از چسب حلال را روی سطح داخلی مادگی بمالید. حلال های روی لوله نسبت به داخل مادگی سریعتر تبخیر می شوند، بنابراین باید دقت بیشتری به عمل آورد تا اطمینان حاصل شود که چسب حلال اضافی، در قسمت تحتانی مادگی تجمع نیابد. ( زیرا محل های تجمع چسب حلال، بهPVC  حمله کرده و لوله را تضعیف می کند) . 

 

سپس یک لایه چسب حلال ضخیم تر، تا خط علامت گذاری شده روی لوله بزنید. اطمینان حاصل کنید که تمام سطح از چسب حلال پوشانده شده است . یک ناحیه خشک و عاری از چسب، حتی اگر سطوح اتصال روی هم مونتاژ شده باشند، پیوند مناسبی را ایجاد نمی کند . یک ناحیه چسب کاری نشده، ممکن است دستیابی به یک اتصال کامل را دشوار کند. 
 

تهیه و تنظیم: اعظم مرسلی مدیر کنترل کیفیت شرکت پلیمر پارس امین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد