ارسال پاسخ

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2739

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در نامه ای خطاب به وزیر صنعت:

دست سودگران بازار از بورس کالا قطع شود / خسارت 400 میلیاردی در سه هفته به مصرف کنندگان PVC

​​​​​​​ متأسفانه در سه هفته اخیر، بازارسازی های صورت گرفته توسط سوداگران بورس کالا، سطح رقابت ها برای خرید رزین PVC را تا 35 درصد افزایش داده و برآوردها حاکی از آن است که بروز رقابت های غیر منطقی، در این بازه، زیانی بالغ بر 400 میلیارد ریال را به صنایع تکمیلی تحمیل نموده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن نامه ای خطاب به دکتر رحمانی وزیر صنعتف معدن و تجارت با موضوع، چالش تأمین مواد اولیه بنگاه های تولیدی از بورس کالا و تداوم خسران صنایع تکمیلیPVC، ارسال کرد که در بخشی از این نامه آمده است:

در ماه های اخیر ( اسفند ماه 98 تا کنون)، همچنان شاهد آن هستیم که با وجود روند نزولی قیمت مواد پلیمری در بازارهای جهانی، واسطه های بازار  PVCدر ایران، با سوء استفاده از ناکارآمدی سیستم رگولاتوری، اقدام به بازارسازی و رقابت ناسالم در معاملات بورس کالا نموده اند تا از ریزش قیمت PVC در بازار ایران جلوگیری نمایند.

 

متن کامل این نامه را که به امضای عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن رسیده است را می خوانید.

 

 

 جناب آقای دکتر رحمانی

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

    موضوع: چالش تأمین مواد اولیه بنگاه های تولیدی از بورس کالا و تداوم خسران صنایع تکمیلیPVC  

 

با سلام

احتراماً همانگونه که مستحضر می ‌باشید صنایع تکمیلیPVC  ماه های متمادی است که (از آبان 98 تا کنون)، با چالش‌های متعددی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از بورس کالا مواجه بوده اند، که متأسفانه تداوم این روند، حفظ و بقای این صنایع را به طور جدی به مخاطره انداخته است. در همین راستا پیرو نامه نگاری های متعدد با مسئولین ذیربط و به منظور انعکاس دغدغه ها و نگرانی های جدی صنایع پائین دست، به مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نامه ای از طرف این انجمن، با موضوع " چالش تأمین مواد اولیه صنایع پائین دست PVC از بورس کالا و تعطیلی واحدهای تولیدی" در اسفند ماه 98، به محضر جنابعالی تقدیم گردید (نامه پیوست).

 

اما در ماه های اخیر ( اسفند ماه 98 تا کنون)، همچنان شاهد آن هستیم که با وجود روند نزولی قیمت مواد پلیمری در بازارهای جهانی، واسطه های بازار  PVCدر ایران، با سوء استفاده از ناکارآمدی سیستم رگولاتوری، اقدام به بازارسازی و رقابت ناسالم در معاملات بورس کالا نموده اند تا از ریزش قیمت PVC در بازار ایران جلوگیری نمایند. با وجود آنکه بسیاری از واحدهای تولیدی، به دلیل رکود حاکم بر بازار و شیوع ویروس کرونا در کشور، با حداقل ظرفیت عملیاتی خود مشغول به فعالیت می باشند و تقاضای آنها برای خرید مواد اولیه محدودتر از قبل شده است، اما متأسفانه در سه هفته اخیر، بازارسازی های صورت گرفته توسط سوداگران بورس کالا، سطح رقابت ها برای خرید رزین PVC را تا 35% افزایش داده و برآوردها حاکی از آن است که بروز رقابت های غیر منطقی، در این بازه، زیانی بالغ بر 400 میلیارد ریال را به صنایع تکمیلی تحمیل نموده است. بی تردید، استمرار نابسامانی های واقع شده در بورس کالا، محصولات صنایع پائین دست PVC را چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، غیر رقابتی می نماید و در نهایت، واحدهای تولیدی صنایع تکمیلی و بالاخص صنعت لوله و اتصالات PVC (که بیش از 6 دهه در کشور فعال بوده و تأمین کننده نیازهای زیر ساختی کشور، در بخش های مختلف ساختمان، آب و فاضلاب، مخابرات، کشاورزی و .... می باشد) را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

      

بدینوسیله از حضرتعالی استدعا دارد به منظور برون رفت از آشفتگی های به وجود آمده و پیشگیری از وارد آمدن آسیب های جدی بیشتر به زیر ساخت های کشور و مصرف کنندگان این محصولات، تمهیداتی را عنایت فرمایید تا تولید صنایع تکمیلی در سال جهش تولید به رکود و تعطیلی سوق پیدا ننماید و دست سوداگران بازار، از بورس کالا قطع گردد.

 

شایان ذکر است، 9 انجمن و تشکل تخصصی صنایع پائین دست  PVCبه نمایندگی از بنگاه های تولیدی فعال  در صنایع کامپاند سازی، چرم مصنوعی، کفش، لوله و اتصالات، و پروفیل در و پنجره PVC ، به منظور حفظ اشتغال صنایع تکمیلی، راهکارها و پیشنهادات خود را طی نامه ای مشترک ( که به پیوست تقدیم گردیده) به نهادهای ذیربط، اعلام نموده اند که در همین زمینه، برگزاری نشست مشترک 9 انجمن با حضرتعالی، می تواند به حل ریشه ای چالش های موجود و پیشگیری از تعمیق بحران پدید آمده در زنجیره تأمین، کمک شایانی نماید.

پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی در رفع موانع تولید و عنایات لازم به منظور برگزاری نشست مشترک انجمن های تخصصی صنایع پائین دست  PVCبا جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد