ارسال پاسخ

۱۴ آبان ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2493

pvc-asso.ir

ملاحظات دمای پی وی سی

مشخصات مکانیکیPVC وابسته به دما است. فشارهای کاری اسمی در C °20 تعیین می شوند.

حداکثر دمای سرویس

لوله های تحت فشار پی وی سی سخت 1(PVC-U) و اصلاح شده 2(PVC-M)   برای استفاده در دمای سرویس تا C°50 مناسب هستند. 

برای لوله های پی وی سی آرایش یافته3( PVC-O)   حداکثر  دمای عملیاتی مداوم باید به C°45 محدود شود. توجه داشته باشید که دمای سرویس برای کلیه لوله های انتقال آب شرب، مطابق با الزامات استاندارد آب سرد  (AS/NZS 4020)  فقط تا C°40 اعتبار دارد و انجمن خدمات آب استرالیا  4(WSAA)  توصیه می کند سیستم های آبرسانی به این مقدار محدود شوند. 

 

تأثیر دما بر رده های  فشار

مشخصات مکانیکیPVC  وابسته به دما است. فشارهای کاری اسمی  در C °20 تعیین می شوند. برای دماهای عملیاتی پایین تر از C °20، هر چند ویژگی هایی مانند استحکام کششی بزرگتر هستند، ولی از  همان رده بندی  C °20 استفاده می شود. هنگامی که دما کاهش می یابد، توصیه می شود که برای جلوگیری از صدمات ناشی از ضربه مراقبت بیشتری صورت گیرد زیرا مقاومت به ضربه با دما، کاهش می یابد. دماهای عملیاتی زیر صفر، کاربردهای ویژه ای دارند. ( لوله های پی وی سی را در کاربرد های با درجه حرارت پایین ببینید ) و مرجع آن می تواند Vinidex  باشد. برای دماهای بیشتر از C °20، حداکثر فشار کاری لوله های پی وی سی باید کاهش یابد. در جدول زیر حداکثر فشارهای عملیاتی توصیه شده برای لوله های  PVC-U ، PVC-M و PVC-O ارائه شده است .

 

دمای مواد تحت ملاحظات، میانگین دمای دیواره لوله در شرایط عملیاتی است. در اکثر موارد ممکن است فرض شود که دمای لوله برابر با دمای سیال داخل لوله است. زمانی که یک اختلاف دما بین سیال در لوله و محیط خارجی وجود دارد، دمای عملیاتی ممکن است به عنوان میانگین دمای سطح داخلی و خارجی لوله در نظر گرفته شود. نرخ انتقال حرارت در سراسر دیواره ی یک لوله پی وی سی کم است و به شرط اینکه محیط بیرونی لوله، به خوبی تهویه شود، دمای سطح خارجی لوله نزدیک به دمای محیط خواهد بود. جایی که انتقال حرارت به داخل یا از اطراف مواد بسیار کند است، دمای سطح خارجی نزدیک به سطح داخلی خواهد بود. در موارد بحرانی ممکن است تعیین دمای سطح لوله، توسط آزمایش انجام شود. برای وضعیت خط لوله مدفون با آب جاری، فرمول زیر مناسب است :    

میانگین دمای مواد =  

دمای آب = 

دمای خاک=    

لازم به ذکر است که شرایط فشار در جایی که جریان متوقف می شود نیز باید بررسی شود. در این رخداد، دمای آب و دمای محیط با هم یکسان در نظر گرفته می شود. همچنین دما می تواند میانگینی نسبت به زمان باشد.

 

میانگین دما ممکن است به عنوان میانگین وزنی دماها مطابق با درصد زمان سپری شده در هر دما ، تحت فشارهای عملیاتی، در نظر گرفته شود:

 

که  برابر  است با نسبت زمان سپری شده در دمای 

این تقریب به شرطی که تغییرات دمای میانگین ازc ° 10±  تجاوز نکند منطقی است که معمولاً برای لوله های دفن شده در خاک با عمق کمتر از 300 میلی متر می باشد. برای اکثر سیستم های آبرسانی زیرزمینی، میانگین کلی دمای هوا، در آمار هواشناسی به منظور انتخاب رده مناسب است زیرا این آمار نشان دهنده ی میانگین الگوهای سالانه و روزانه دمای متناوب است. برای سیستم هایی که در معرض تغییرات بزرگتر قرار دارند، جهت رده بندی، دما باید حداکثر کمتر از c ° 10 باشد اما بالاترین دما نباید از c ° 60   تجاوز کند.                                           

 

انبساط و انقباض

همه مواد منبسط می شوند و با تغییرات دما تغییر می کنند.

ضریب انبساط حرارتی  است . بطور تجربی، مقدار تغییر طول برای هر 10 متر از لوله پی وی سی به ازای هر c°10 افزایش دما، مقدار 7  میلی متر است. 

 

مثال :

یک خط 150 متری لوله پی وی سی در دمای  c°28 نصب می شود . دمای سرویس   c°18خواهد بود. چه مقدار مجازی  باید برای انبساط لحاظ شود؟                                      

 

1. اختلاف بین حداکثر و حداقل دما را محاسبه کنید.            

 

2. از روی نمودار فوق با دمای بدست آمده (   ) انبساط خطی را پیدا کنید           

 

 3. جواب را به طول کل خط ضرب کنید.                                                                                                     

این بدان معنی است که لوله در هنگام کار حدود 1/0 متر منقبض می شود.

 

*روشهای تهیه انبساط یا انقباض حرارتی به ماهیت نصب و اینکه آیا در بالا یا زیر زمین باشد بستگی دارد .

 

ترجمه:  اعظم مرسلی مدیر کنترل کیفیت شرکت پلیمر پارس امین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد