ارسال پاسخ

۲۰ مهر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2459

عبدالحمید قنبری مشاور مدیریت آبفای خرمشهر عنوان کرد:

محصولات پی وی سی در بخش انشعاب لوله بی‌رقیب است

اگر تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ثبات کیفیتی، یعنی کیفیت را در هر دوره تولید رعایت کنند و یا کیفیت دو برند مختلف در یک محصول با یک مشخصات ظاهری، مثل هم باشد، کار برای مجریان تسهیل می‌شود.

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، به مزایا و معایب محصولات پی وی سی اشاره می‌کند و همچنین پیشنهادهایی را به تولیدکنندگان این حوزه می‌دهد. گفت و گو با وی را در ادامه می‌خوانید.

 

لطفا در ابتدا جایگاه محصولات پی وی سی را در پروژه های آب و فاضلاب شهر خرمشهر توضیح دهید و این که با توجه به تجارب شما، عمده مزایا و یا انتقادهایی که می‌توان در باره این محصولات بیان کرد را ذکر کنید.

 

ما بیشتر در قسمت‌های اتصال انشعاب فاضلاب‌های فرعی به فاضلاب شهری و اصلی از لوله های پی وی سی استفاده می‌کنیم.

از جمله مزایای لوله های pvc که می‌توان به آن اشاره کرد؛ وزن پایین، سبکی محصول در مقایسه با لوله های چدن، فولادی و آزبست است که در گذشته استفاده می‌شد و حمل و نقل آسان و نصب آسان این لوله ها از جمله مزایای آن است. یک نکته مهم این که اگر زیرسازی دقیق در نظر گرفته شود، این محصولات  با استقامت بسیار بالایی همراه بوده و دچار تغییر فرم نمی‌شود. اما مهمترین مزیت آن صرفه اقتصادی و ارزان بودن این محصول است.

اما در کنار مزایای فوق که به آنها اشاره شد، گزارش‌های زیادی از جویدگی لوله های پی وی سی توسط حیوانات موذی مثل موش منتشر شده است. در واقع یکی از مشکلات اصلی ما در گزارش‌های منتشر شده توسط همکاران در بازرسی سازمان، خوردگی این محصولات توسط موش های فاضلابی است.

 

به موارد خوبی اشاره کردید آیا در برخورد این محصولات با ریشه درختان هم گزارشی داشته‌اید؛ آیا مقاوم بوده‌اند یا آسیب‌پذیر؟

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردم درصورت زیرسازی صحیح در بخش نصب واجرای لوله های پی وی سی و در مقایسه با لوله های دیگر کمترین مشکل تا امروز در دوره کاری اینجانب گزارش شده است.

 

درسال های گذشته گزارشاتی مبنی بر ترک خوردن لوله ها و نفوذ ریشه درختان به داخل لوله گزارش شده بود که به نظر بنده این  علت را می توان به نبود نظارت کافی از سوی بازرسان سازمان و کیفیت لوله ها در گذشته عنوان کرد، اما در چندساله اخیر که از لوله های باکیفیتی استفاده می‌شود و نظارت و بازرسی کامل به صورت دوره‌ای انجام می‌شود گزارش و مشکلی وجود نداشته است.

 

آیا شما از اتصالات همان برند لوله در پروژه‌ها استفاده می‌کنید؟

بله، از همان برندی که لوله تهیه می‌شود اتصالات نیز تامین می‌شود...

 

آیا شما برای انتخاب محصول جهت اجرای یک پروژه، فهرست خاصی از برندها دارید یا به مراجعه خاصی مراجعه می کنید؟ اصولا به چه روشی محصول مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنید؟

انتخاب محصول به دو صورت است؛ یکی با درنظر گرفتن این که کدام برند در استان خوزستان و یا استان‌های مجاور بیشترین فروش را داشته است، درمورد پروژه ها خریدها به صورت کلی و توسط بخش بازرگانی استان انجام می‌شود و آن هم معمولا به این صورت است که علاوه بر تحقیقات میدانی که به آن اشاره شد، در خصوص ویژگی‌های لوله و اتصالات پی وی سی و محلی که لوله باید مورد استفاده قرار بگیرد، تحقیقاتی صورت می‌گیرد؛ از جمله این تحقیقات می‌توان به خصوصیات خاک، رانش زمین، سطح آب‌های زیرزمینی آن محل و... اشاره کرد.

 

همان طور که اشاره کردم درخصوص اجرای پروژه های مشابه در شهرهای دیگر و برندهای دیگر، تحقیقات لازم صورت می گیرد و با بررسی گزارش‌های دریافت شده از پروژه‌های مشابه دیگر در سایر استان‌ها، در خصوص انوع برندها و گزارش اجرای آنها در طول پروژه های مختلف، محصول مورد نظر انتخاب می‌شود.

 

شما اگر بخواهید پیشنهادهایی به تولیدکنندگان محصولات پی وی سی جهت تولید محصولی بهتر ، ارائه دهید، چه مواردی است.

 

به نظر بنده رعایت تولید با یک ثبات کیفیتی، یعنی کیفیت محصولات تولید شده در هر دوره تولید یکسان باشد و یا کیفیت دو برند مختلف در یک محصول با یک مشخصات ظاهری مثل هم باشد یک مورد مهم برای ما است؛ به طور مثال دو لوله با سایز 63 طبق استاندارد، باید دارای یک ویژگی باشد، اما گاها متفاوت هستند.

 

رقبای دیگر محصولات پی وی سی در حوزه کاری شما کدام هستند؟

درحال حاضر رقیب اصلی لوله های پی وی سی، لوله های پلی اتیلن است؛ اما در بخش انشعاب لوله و اتصالات فرعی به لوله های  فاضلاب شهری از پی وی سی استفاده می‌شود و در این بخش رقیبی ندارد.

 

البته در برخی استان های اطراف از لوله های  ppاستفاده می‌شود؛ اما در شهرستان خرمشهر در بخش انشعاب به فاضلاب شهری صرفا پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آیا درحال حاضر پروژه ای با پی وی سی در دست اقدام دارید؟

پروژه‌های مختلف استانی تایید شده، ولی هنوز به بخش مناقصات وارد نشده است تا شرکت‌ها نسبت به ارسال رزومه خود اقدام کنند.

 

چنانچه موردی که نیاز به ذکر دارد را لطفا بیان کنید.

به نظر بنده تنها اشکال موجود در لوله ها نفوذ و جوندگی توسط حیوانات موذی یعنی موش ها است. اگر همکاران در بخش کنترل کیفیت شرکت‌های تولیدکننده در بخش فرمولاسیون این محصولات بتوانند تغییراتی ایجاد کنند که جوندگی این لوله ها از بین رود، این محصولات بدون اشکال و با اطمینان ۱۰۰ درصدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد