ارسال پاسخ

يكشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n245

pvc-asso.ir

برخی به نام تولیدکننده وارد بهین یاب شدند

شورای رقابت و نهادهای نظارتی در تقسیم‌بندی‌های حاکمیتی و نظارتی در کجا قرار دارند و چه اتفاق‌هایی می‌افتد که برخی بخش‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از اقتصاد آنلاین، عباس یعقوبی مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران در نشست خبری بررسی قراردادهای بلندمدت پتروشیمی بورس کالا و نرخ ارز، اظهار کرد: مبنای قیمت‌گذاری در قراردادهای بلندمدت به صورت مجزا و بر اساس حجم عرضه و تقاضاست، به طوری که نوع کالا، فصلی بودن و رفتار مجتمع‌های تولیدی در تخصیص‌ها از اهمیت برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر محصولات پتروشیمی و تقاضای کالا مصوبات و مقررات بسیاری وجود دارد،‌گفت: آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که پیگیری‌کننده مصوبات و مقررات تدوین شده در کجا قرار دارد؟   شورای رقابت و نهادهای نظارتی در تقسیم‌بندی‌های حاکمیتی و نظارتی در کجا قرار دارند و چه اتفاق‌هایی می‌افتد که برخی بخش‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟

یعقوبی با اشاره به اینکه  طبق مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سامانه بهین‌یاب باید نسبت به شناسایی واحدهای تولیدی واجد شرایط اقدام کند، ‌افزود: این واحدها باید حتماً از سابقه تولید برخوردار باشند، این در حالی است که از ابتدای امسال به یکباره برای PVC افزایش 30 درصدی ظرفیت مصرفی در سامانه بهین‌یاب به وجود آمد.

به گفته او سامانه بهین‌یاب مشروط بر اینکه بازبینی‌ها بر اساس نظارت انجمن‌های مرتبط فعال شود می‌تواند بسیاری از مشکلات واحدهای پایین‌دستی را برطرف کند.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا ادامه داد: گاهی اوقات دیده می‌شود که شخصی با اجاره سوله 250 متری و یا حتی خالی نگه داشتن زمین آن متقاضی دریافت محصول به عنوان واحد تولیدی فعال در سامانه بهین‌یاب بوده است بنابراین برخی از افزایش ظرفیت‌ها و تقاضاهای موجود در این سامانه باید با کمک انجمن‌ها بازبینی شوند، چرا که تقاضاهای کاذب بازار را به هم می‌‌زند.

یعقوبی تاکید کرد: طبیعی است که برخی به نام تولیدکننده ممکن است وارد بهین‌یاب شده و با عملکرد خود بازار را تخریب کند که مکتوب آن به وزارت صنعت اعلام شده است.

وی صادرات محصولات پتروشیمی به رغم  نیاز بالای مصرف داخلی را از دیگر مشکلات بازار پتروشیمی‌ها عنوان و اظهار کرد:بورس به دلیل برخورداری از شفافیت همچون دماسنج ،‌ چنانچه عیب و یا مشکلی در عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، آن را نمایان می‌کند.

به گفته او هم اکنون کمبود عرضه در بخش محصولات PVC در شرایطی که رقابت‌های باز در بورس کالا وجود دارد، به خوبی نمایان می‌شود  این در حالی است که بورس کالا از تمام ابزار خود برای کشف قیمت و عرضه و تقاضای متعادل استفاده می‌کند و نباید وظایف سایر ارگان‌ها و نهادهای نظارتی را نیز از بورس کالا انتظار داشت.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا با اشاره به برخی مجوزهای داده شده خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با وجود این مجوزها ممکن است، کالا در منطقه آزاد به دلیل عدم نظارت کافی وارد نشود و در عین حال حق و حقوق دولت نیز پایمال شود.

این مقام مسوول به نظارت بر عرضه محصولات پتروشیمی در بازار اشاره  و تصریح کرد: کاهش نظارت‌ها در این زمینه باعث شده تا در اوج رقابت معاملات پتروشیمی کالاها در خارج از بورس فروخته شود.

به گفته او طبق مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها تنظیم بازار وظیفه اصلی وزارت صنعت بوده و ضعف نظارتی در بخش عرضه و تقاضا باعث شده تا مشکلات مختلفی در بخش‌های مختلف برای بازار پتروشیمی ایجاد شود. نمونه این مشکلات می‌توان به پرونده‌هایی که طی سه سال گذشته به تعزیرات حکومتی ارسال شده اشاره کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یعقوبی با بیان اینکه تمامی نکات و مواردی که وزارت صنعت همواره به عنوان دغدغه خود برای تعادل نظام عرضه و تقاضا در بازار محصولات پتروشیمی عنوان کرده در بورس کالا فراهم و بسترسازی شده است، افزود: علاوه بر تسهیل بستر لازم برای معاملات پتروشیمی در بخش قراردادهای بلندمدت نیز شرایط شفاف برای جلوگیری از ایجاد رانت ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه بارها عنوان شده که شرایط معاملات عادلانه و شفاف در بورس کالا برای مجتمع‌های پتروشیمی فراهم است مگر اینکه کسی آن را نخواهد،‌ادامه داد: بر اساس مقررات موجود اگر محصولی در بورس کالا طی دو مرحله به فروش نرسید، باید در بازار آزاد عرضه شود، این در حالی است که امکان فروش اعتباری یا فروش بر اساس تخفیف از طریق بورس کالا برای عرضه‌کننده وجود دارد.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران با طرح سوال که چرا عده‌ای همواره موضوع فروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را عنوان می‌کنند، گفت: در مدیریت عرضه و تقاضا همواره بورس کالا تلاش کرده تا زمینه رانت را از بین ببرد این در حالی است که در برخی موارد از فعالیت تعدادی از کدهای معاملاتی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌شود یک واحد تولیدی در عرض یک روز با افزایش تقاضای 3 هزار تنی نسبت به ظرفیت همیشگی خود مواجه شود،‌تاکید کرد: این اتفاقات ناشی از شفافیت بورس کالاست که امکان رصد آن برای همه میسر است.

یعقوبی با اشاره به جزئیات قراردادهای بلندمدت پتروشیمی، گفت: در این زمینه ممکن است هر شرکتی امکان ورود به قراردادهای بلندمدت را نداشته باشد، از جمله شرایط مورد نیاز برای این قراردادها سابقه خوش‌حسابی شرکت‌ها، سابقه تولید و میزانی که از عرضه بلندمدت محصولات پتروشیمی می گذرد می‌تواند به آن تخصیص یابد مورد توجه قرار می‌گیرد. به علاوه باید واحد تولیدی باید به طور شفاف عنوان کند که قالب خام قرارداد آن در فرایند بلندمدت با چه چارچوب و شاکله‌ای روبه ‌رو است .

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا  در مورد انتقاد فعالان پایین‌دستی پتروشیمی در زمینه برچیده شدن سقف قیمت برخی محصولات، گقت: برداشتن سقف قیمت از جمله وظایف بورس کالاست.

وی ادامه داد:وقتی طی یک روز به یکباره انبوهی از تقاضاهای برخوردار از مجوز به بازار هجوم می‌آورند نشان‌دهنده وجود مشکل در اوج مصرف محصولات پتروشیمی است. وقتی شرکت‌های پتروشیمی که در برنامه اورهال هستند، به یکباره با افزایش تقاضای محصولات در بورس کالا مواجه می‌شوند، چاره‌ای به جز افزایش عرضه از طریق رایزنی‌ها و یا مدیریت سایر ابزارهای در اختیار وجود ندارد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بازار پتروشیمی در فصل اوج مصرف خود قرار دارد و باید مدیریت لازم در عرضه و تقاضای محصولات بر اساس گریدهای مختلف و صادرات محصولات صورت گیرد تا بازار به خوبی مدیریت شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد