ارسال پاسخ

۱۸ بهمن ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2093

pvc-asso.ir

نوسان نرخ در بازار پلیمرها

بهتر است به پتانسيل جرقه‌هاي رشد قيمتي هم نيم‌نگاهي داشته باشيم؛ يعني بازار امکان دارد ناغافل براي برخي از گريدها افزايش نرخ را به ثبت برساند که البته چندان هم غيرمنطقي نيست.


به گزارش روابط عمومي انجمن لوله و اتصالات پي وي سي به نقل از دنياي اقتصاد؛ نوسان قيمت پليمرها در بازار آزاد شرايط جذابي پيدا کرده است و شاهد هستيم که در گفت‌وگوي اهالي بازار تحليل‌هاي مختلفي به بحث گذاشته مي‌شود. اغلب نوسان قيمت‌ها در بازار آزاد را متاثر از نوسان قيمت‌هاي پايه در بورس کالا مي‌دانند؛ يعني با رشد قيمت‌ها در بورس بايد بازار هم افزايشي شود ولي تاکنون که چنين ذهنيتي به‌صورت جامع و کامل محقق نشده است حتي شواهدي از عکس اين ذهنيت هم ديده مي‌شود.

اگر زماني را صرف جمع آوري اظهارنظرها و داده‌هاي افراد مختلف و جمع‌بندي آنها کنيد متوجه خواهيد شد که بازار در کل از يک نظر قطعي و يکسان برخوردار نشده و يک رويه مشخص در اين بازار دنبال نمي‌شود. البته در بازار پليمرها با گريدهايي به شدت پراکنده اين شرايط چندان هم غيرمنطقي نيست و شايد بتوان اين وضعيت را يک رويه غالب در سال‌هاي اخير به شمار آورد؛ ولي اين يک روي سکه است. 

 

بازار هميشه چهره‌هاي مختلفي از خود نشان داده زيرا بازار هر گريد به‌صورت مجزا، از داده‌هاي مختلفي سود و زيان مي‌برد که در نهايت به کشف نرخ مجزايي بدل شده است. اين در حالي است که مي‌توان براي تحليل بازار به يک رويه ديگر هم اشاره کرد و آن توجه به جريان غالب به‌صورت عام و توجه به خرده جريان‌هاي قيمتي به‌صورت خاص است.

 

به‌صورت دقيق‌تر مي‌توان گفت که بازار هميشه از يک جريان غالب قيمتي برخوردار است که اغلب گروه‌هاي کالايي پليمري به اين وضعيت توجه داشته و در صورت توان از آن تبعيت مي‌کنند؛ ولي در کنار آن برخي از انواع ديگر با اندکي تغيير، مسيري ديگر را مي‌پيمايند. با توجه به اين شرايط گريدهاي رايج در بازار، گريدهاي جذاب و گريدهايي را که از عرضه بالايي برخوردار است، مي‌توان ? جريان قيمتي در بازار به شمار آورد. 

 

گريدهاي رايج را مي‌توان در گريدهاي سنگين جست‌وجو کرد، گريدهاي جذاب اغلب به پلي‌پروپيلن‌ها باز‌مي‌گردد و در بازه‌اي از زمان‌ها پلي‌استايرن‌ها، سنگين اکستروژن و حتي PVC هم به اين گرو‌ه‌ها اضافه مي‌شود و گريدها با عرضه ( و تقاضاي بالا) را مي‌توان گريدهاي سبک فيلم و حتي سبک خطي دانست. 

 

البته اين قبيل تقسيم‌بندي‌ها را بايد در مقايسه با شرايط بازار سنجيد و بارها آن‌ را بازتعريف کرد؛ زيرا هر‌گونه خطا در اين موارد به معني اشتباه محاسباتي جدي در تعيين قيمت‌هاي احتمالي خواهد بود.  اما بررسي بازار نشان مي‌دهد که جريان غالب را مي‌توان با ثبات ارزيابي کرد؛ ولي در کل تکانه‌هاي افت نرخ هم گسترش بالايي داشته و هم از تنوع قابل توجهي برخوردار است.

 

اين وضعيت به اين معني است که بازار يا افزايش قيمت‌هاي پايه در بورس کالا را به رسميت نشناخته يا تقاضا در برابر عرضه ايفاي نقش جذابي نداشته يا بازار مستعد رشد نرخ نبوده و نيست. تمام اين موارد مي‌تواند صحيح باشد؛ ولي در همين فاز بهتر است به يکي از مواردي که در روزهاي قبل به آن اشاره کرديم باز هم بپردازيم. 

 

در گذشته به صراحت عنوان شد که حجم معاملات پليمرها در روزهاي گذشته در بورس کالا يکي از رکوردهاي مهم امسال بود؛ اگرچه در ? هفته اخير به‌صورت کلي شاهد بالابودن حجم معاملات بوديم و البته قيمت‌هاي پايه هم به نسبت پايين بودند و البته حجم عرضه‌ها نيز جذاب و قابل توجه بود. اين شرايط در کل به معني ايجاد يک سرعت‌گير جدي در برابر رشد قيمت‌هاست يعني بازار توان استفاده از افزايش قيمت‌هاي پايه در هفته جاري را ندارد. اين شرايط به وضوح در بازار در حال خودنمايي است اگرچه برخي از گريدهاي جذاب در بازار داخلي با رشد قيمت‌ها نيز روبه‌رو شده‌اند.

 

اين مطلب البته در کنار بالابودن حجم معاملات پليمرها در بورس کالا به معني تداوم جذابيت توليد و تجربه روزهاي خوبي است که مي‌تواند صنايع پايين دستي از آن بهره ببرد. تداوم اين شرايط جذاب را مي‌توان در وضعيت معاملات و حجم داد و ستد هفتگي در بورس کالا مشاهده و رهگيري کرد که در گزارش‌هاي هفته آينده مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

 

در هر حال بازار در مسير افت نرخ قرار داشته و براي هفته آينده هم قيمت‌هاي پايه جديدي اعلام نخواهد شد. اين شرايط به اين معناست که در نگاه اول بازار همين مسير را طي مي‌کند؛ ولي از هم‌اکنون بهتر است به پتانسيل جرقه‌هاي رشد قيمتي هم نيم‌نگاهي داشته باشيم؛ يعني بازار امکان دارد ناغافل براي برخي از گريدها افزايش نرخ را به ثبت برساند که البته چندان هم غيرمنطقي نيست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد