ارسال پاسخ

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n19

pvc-asso.ir

تجلیل از منتخبان صنعتی به مناسبت روز صنعت و معدن و تجارت

به مناسبت روز صنعت و معدن و تجارت ضیافتی در هتل اسپینانس به منظور تجلیل از منتخبان صنعتی روز چهارشنبه 03/04/94 برگزار گردید.

حمایت از تشکل‌ها، اولویت نخست دوره پس از تحریم است

پس از لغو تحریم‌ها، اولین کار در اتاق بازرگانی حمایت از تشکل‌ها هم از نظر فنی، کارشناسی و هم از جنبه بنیه اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن بیان جمله فوق اظهار کرد: نبودن صدای واحد از سوی تشکل‌ها  یکی از ضعف‌های اساسی آنها است؛ این مسئله در هنگام مذاکره با دولت موجب می‌شود که صدایی واحد از آنها به گوش نرسد.

بزرگداشت روز صنعت و معدن استان تهران، چهارشنبه 3 تیر ماه سال جاری در هتل اسپیناس با تجلیل از منتخبان صنعتی برگزار شد. در این مراسم؛ رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع مجلس، سید حسین هاشمی استاندار تهران، علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سید محمد رضا مرتضوی رئیس خانه صنعت و معدن تهران و جمعی از تولید کنندگان استان تهران حضور داشتند.

 

 

«خیر» و «شر» از دیدگاه یک فعال صنعتی

سید محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت و معدن تهران در ابتدا از کارگران و کارمندان برای آن که با حقوق اندک چرخ موسسه‌های صنعتی را به گردش در می‌آورند، قدردانی کرد.

وی در ادامه به بیان تعریف واژه «خیر» از دیدگاه خود به عنوان یک فرد صنعتی، گفت: به تصور بنده خیر به سرزمین‌های آباد، کارخانه‌های فعال، مردم با نشاط، کارگران کوشا و راضی، کودکان شاد و مدارس پر هیاهو اتلاق می‌شود و خیرخیزترین مکان هم حکومت‌های درست و متصدیان امین است.

مرتضوی در همین ارتباط به تلقی خود از شر پرداخت و گفت: شر هنگامی رخ می‌دهد که؛ زمین‌ها خشک، کارخانه‌ها با 30 تا 40 درصد ظرفیت فعالیت کنند، هیاهوی کودکان شنیده نشود، کارگران با وجود کار و زحمت اما شرمنده خانواده های خود باشند و ماموران دولت نیز فاسد باشند.

این مقام مسئول؛ نشانه‌های شر را این گونه عنوان کرد که به جای این که به مردم شوق داده شود آنها را به نان یارانه عادت می‌دهند و به نوعی صدقه بگیر می‌کنند و همواره چشم‌ها به دست دولت خواهد بود که چه زمان یارانه می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که روزی فرا رسد که دستگیری مردم توسط حکومت از راه صنعت باشد.

مرتضوی در پایان سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: اکنون کاسه تحریم‌ها شکسته شده است و این امید وجود دارد که به زودی شاهد باشیم که دیگر نیازی به دلال برای دور زدن تحریم‌ها وجود نخواهد داشت.

 

اقتصاد نیازمند اصلاحات ساختاری

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران دیگر سخنران این مراسم با اشاره به تجربه انقلاب صنعتی اروپا و توسعه کشورهای آسیای جنوب شرقی، گفت: این تجربه نشان می‌دهد که صنعت در ابتدا رشد پیدا کرد و سپس جامعه و اقتصاد آن کشورها توسعه یافتند.

وی گفت: علاوه بر ارزش افزوده صنعت، اشتغالزایی آن نیز دارای اهمیت است. از سال 2010 تا 2013، بر اساس آمارهای جهانی، بخش صنعت بیشترین درصد اشتغالزایی در جهان را داشته است.

به باور این فعال اقتصادی مهمترین عامل محرک دیگر بخش‌ها، صنعت است؛ چون صنعت به دلیل آن که نوآوری دارد و تکنولوژی های جدید را وارد می کند، موجب به حرکت درآمدن سایر بخش‌های اقتصادی دیگر خواهد شد.

وی در این زمینه به مثال کره جنوبی اشاره کرد که همزمان با ایران روند صنعتی شدن را آغاز کرده است و گفت: متاسفانه ایران همانند کره جنوبی نتوانست در این حوزه پیشرفت کند.

خوانساری با بیان این که در ایران، صنعت حدود 18 درصد تولید ناخالص ملی را بر عهده دارد، تصریح کرد: در سال 93 و  پس از دو سال رشد منفی، صنعت توانست اقتصاد را تا حدودی به رشد برساند که 6/1 دهم درصد آن مدیون صنعت کشور است.

رییس اتاق بازرگانی اظهار امیدواری کرد که صادرات ایران بر واردات آن پیشی بگیرد. وی در همین زمینه گفت: ایران دارای بیش از 700 میلیارد دلار ذخایر معدنی است، اما تنها 7 تا 8 درصد آن به بهره‌برداری رسیده است. در این بخش باید دولت سعه صدر بیشتری به خرج دهد، که این موضوع، محرکه صنعت کشور خواهد بود.

خوانساری پایبندی به برخی از اصول را لازمه توسعه صنعت و اقتصاد کشور دانست و از توسعه بخش خصوصی مبتنی بر اصل رقابت در بازار، به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر نام برد.

وی در همین ارتباط عنوان کرد: باید از دخالت دولت در موضوع قیمت‌ها جلوگیری شود.

دسترسی به بازارهای بین المللی دومین اصلی بود که از سوی خوانساری بیان شد. وی اظهار کرد: ما راهی برای رشد صنعت نداریم جز این که به بازارهای بین المللی ورود کنیم؛ هم از راه جذب سرمایه گذار خارجی و هم به کارگیری تکنولوژی‌های جدید.

اصل دیگر بازتعریف نقش دولت در حفظ و حراست مالکیت، بود که این مقام مسئول به توضیح آن پرداخت. به گفته وی  تقویت رابطه بنگاه با نظام تصمیم گیری، از دیگر اصول مهم است که متاسفانه در حال حاضر ارتباط بین بنگاه و نظام بیشتر یک سویه است.

چرا بنگاه های کوچک هیچ وقت بزرگ نشده‌اند و بنگاه‌های بزرگ هم یا توسط دولت ایجاد شده و یا از اول بزرگ بوده اند؟ این پرسش از سوی خوانساری مطرح شد و درخواست کرد تا این نقیصه از سوی جامعه شناسان و صنعتگران مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

خوانساری خواستار دادن میدان به بخش خصوسی و کاهش تصدی گری دولت شد. به گفته وی دولت باید وظیفه حاکمیتی خود را انجام دهد.

به گفته این مقام مسئول در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، اقتصاد ما نیاز به اصلاح ساختاری دارد. وی گفت: حتی با وجود رفع تحریم‌ها و عدم اصلاح ساختاری، مشکلات برطرف نخواهند شد.

خوانساری با بیان این که در اتاق به وضعیت پسا تحریم و این که چه باید کرد، فکر شده است، گفت: نخستین کار در این زمینه، حمایت از تشکل‌ها هم از نظر فنی، کارشناسی و هم از جنبه بنیه اقتصادی است. در حال حاضر مشکل اصلی تشکل‌ها ضعف در بنیه کارشناسی است.

رئیس اتاق تهران نبودن صدای واحد از سوی تشکل‌ها را یکی از ضعف‌های اساسی برشمرد و گفت: گاهی به دلیل تضاد منافع اعضاء در تشکل‌ها، همصدایی آنها کم است. این مسئله در هنگام مذاکره با دولت موجب می‌شود که صدایی واحد از آنها به گوش نرسد.

وی در پایان خواستار این شد که دولت اجازه دهد تا بخش صنعت به صورت آزادانه و در یک بازار آزاد رقابتی، فعالیت کند. به گفته خوانساری اکنون این نگاه در دولت به وجود آمده است.

 

‌‌‌‌‌‌‌‌    

 

بیکاری کشور را تهدید می‌کند

رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اظهار این که هدف از تحریم تخریب صنعت بود، گفت: در پی تحریم‌ها نرخ ارز 3 برابر شد و تورم نیز افزایش یافت که نشانه منفی آنها در مرحله اول خود را در صنعت نشان داد.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که در 29 ماده تدوین شده است، ضمن پیشرو بودن آن نسبت به زمان، از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا آن را مطالعه کنند.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر  بیکاری مملکت و نظام را تهدید می‌کند؛ تورم هم یکی از مشکلات است، هر چند دولت توانست آن را کنترل کند.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نقدینگی مشکل امروز واحدهای تولیدی است. وی درخصوص رفع تحریم‌ها نیز ابراز داشت: با توجه به تمام فواید رفع تحریم‌ها، اما این تهدید را هم در پی دارد که با آزاد شدن منابع بلوکه شده و در صورت این که یک تدبیر برای آن نشود، این موضوع خطر جدی در پی دارد.

 

یک پنجم اشتغال در تهران است

علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به بیانیه اخیر مشاور وزیر در امور فرهنگی در خصوص نهضت ملی حمایت از تولید داخلی، گفت: بر اساس مرکز آمار ایران در پایان سال 93 آمار بیکاری در تهران نسبت به میانگین کشور یک درصد بالاتر بود، اما همین استان 6/19 دهم درصد واحدهای تولیدی کشور را در اختیار دارد؛ یعنی یک پنم اشتغال و یک پنجم تولید در استان تهران است.

یزدانی در همین ارتباط به ذکر آمارهای دیگر گفت: از 8200 اتحادیه صنفی در کشور حدود 500 اتحادیه در تهران قرار دارد.‌‌

 

در بخشی از این برنامه به شرکت‌های منتخب، تندیس و لوح‌های تقدیر اهدا شد.

اسامی شرکت‌های منتخب و مدیران عامل

ابر بسپار آرمان – حمید منشیی

آرا پژوهش – سید عباس شاهمرادی

پارس آسفالت دماوند – فرامرز ضابطی ترقی

پاکدشت بتن – هاشم رحمتی گوارین

پردازش تصویر رایان – محسن سجادی نیا

پل ایده آل تجهیز – غلامعلی فلاتی

پوششگران گران جامه – محمد حاج سلیمی

پویا پلیمر - شیرزاد سلطانی

پویش رایان تصویر – جواد جرجانی

تجارت الکترونیک پارسیان کیش – سیدامیر میرافضل

توسعه و تجارت ماتریس – حسن مقدم اصل

توربو کمپروسور نفت – سعید محتوی

تهران دلتا – محمدرضا داورپناه فخر

دارو سازی ابوریحان – شهروز صارمی

رنگ و رزین خوش – صادق کحالی

سمیه – مجید کلانتری داریان

شوفاژ کار – علی مردان علایی

شیشه و گاز – سعید بیات

صنایع چراغ اتومبیل مدرن – علی چنگی

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی – شهاب‌الدین

صنایع شیمی ساختمانی آبادگران – البرز مجذوب

فردوس کاران امید – محمد مالامیری

فرنام بسپار - رضا قصری

کناف ایران – افشین مدنی

منگان – محمدعلی عباسپور

نوری تازه – محمدنقی کلافچی

ونوس شیشه – محمدحسن نوروزی

ویتانا – محمدرضا فخرالدینی

 

جناب آقای دکتر رحمانی، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

 ‌

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد