ارسال پاسخ

۹ مرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1724

pvc-asso.ir

جایگزینی نشاسته با پلاستیک­های معمولی در بسته­ بندی مواد غذایی

در تحقیقات انجام شده ، از مخلوط نشاسته و لیگنین استفاده شد تا یک مانع حفاظتی ایجاد شود.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در نهایت تمام مواد نفتی موجود در بسته­بندی مواد غذایی باید با مواد زیستی جایگزین شود. تحقیقات انجام شده در دانشگاه Karlstad نشان می­دهد، مخلوطی از نشاسته و پلیمرهای دیگر یک سد حفاظتی موثر ایجاد می ­کند.

بسته ­بندی مواد غذایی باید موجب حفاظت و افزایش طول­عمر مواد غذایی شده و همچنین باید در حین حمل و نقل نیز موثر باشد. Asif Javed، دکتر دانشگاه مهندسی شیمی در Karlstad می­گوید: «برای برآوردن این خواسته­ها، یک سد حفاظتی موردنیاز است، مانند بسته­بندی کاغذی آب­میوه­ها و یا مواد لبنی از بسته­بندی کاغذی استفاده می­شود».

 

مانع حفاظتی در برابر آب و اکسیژن

در بسته­بندی بر پایه کاغذ در مواد غذایی برای جلوگیری از نفوذ آب یا اکسیژن به داخل مواد غذایی و فاسدشدن آنها، به یک مانع حفاظتی نیاز است. معمولا این پوشش محافظ از پلاستیک­های بر پایه نفت تولید می­شوند. برای چندین دهه، محققان تلاش کردند، مواد جایگزین خوبی بر پایه زیستی برای جایگزینی موادخام فسیلی پیدا کنند.

 

تحقیقات انجام شده در دانشگاه Karlstad، نشان می­دهد که ترکیب لیگنین از چوب و نشاسته از سیب زمینی یا ذرت به طور بالقوه می­توانند این کار را به خوبی پلاستیک­ها انجام دهند.

 

«در تحقیقات انجام شده ، از مخلوط نشاسته و لیگنین استفاده شد تا یک مانع حفاظتی ایجاد شود». «اگر مواد جدید مورد استفاده قرار گیرد، باید حداقل به اندازه مواد نفتی یا بهتر از آنها کارایی داشته باشند ـ همچنین درباره مواردی چون؛ افزایش طول عمر موادغذایی، کاهش هزینه و تاثیر در تولید و حمل و نقل، در رابطه با فرآیند زیست­تخریب­پذیری مخلوط نشاسته و برخی از ماکرومولکول­های نفتی تحقیقاتی انجام شد. هرچند این مواد 100% براساس منابع تجدیدپذیر نیستند،  اما دارای مزایای مهم طبیعی بی نظیر هستند، بدون اینکه ماکروپلاستیک­های خطرناکی از آنها خارج شود، حتی اگر در جنگل­ها، دریاچه­ها و اقیانوس­ها باشند»

 

امروزه جایگزین­های مختلف زیستی در بسته­بندی موادغذایی استفاده می­شود، اما تحقیقات بیشتری برای جایگزینی کامل مواد نفتی در بلند مدت لازم است.

 

Asif Javed، می­گوید: «امیدوارم بتوانیم تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم». «در منطقه ما فرصت­های خوبی برای تحقیق بر روی فرآیند و محصولات مبتنی بر فیبر در مشارکت با صنعت وجود دارد».

 تهیه و ترجمه: سمیه صلاحی از شرکت پارس پولیکا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد