ارسال پاسخ

۳ مرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1713

pvc-asso.ir

PVC خود ترمیم؛ یک جهش رو به جلو برای ترموپلاستیک ها

نتایج یک تحقیق نشان داده که می توان استحکام مکانیکی بسیاری از کامپوزیت های pvc آسیب دیده را  به صورت خود به خود، با سرعت بالا و در دمای اتاق در هوا با استفاده از شیمی کلیک بهبود بخشید.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: وعده مواد ترموپلاستیک خود ترمیم به لطف کار اخیر محققان چینی یک گام نزدیک تر شده است. ترموپلاستیک ها در محصولات مصرفی بی شماری به دلیل انطباق پذیری آنها استفاده می شود، آنها می توانند حرارت داده شوند و قبل از ایجاد هرگونه تخریب در ساختار مواد بارها شکل داده شوند.

 

 PVC یکی از مواد گرمانرم با استفاده گسترده است که در کفه کفش گرفته تا لوله آب یافت می شود. اما از آخرین روش های تحقیق در مورد پلیمرها عقب مانده، هیچ کس برای ساخت PVC که بتواند خود ترمیم باشد موفق نبوده است. پلیمرهای حاوی عوامل ترمیم میکرو کپسول شده،  نقطه کانونی مواد خود ترمیم در طول دهه گذشته بوده اند.

 

در اخرین شماره نشریه پلیمر [DOI:10.1016/j.polymer.2015.05.052]مینگ کیو ژانگ و تیمش یک گام فراتر از این روش نهاده اند.آنها برای اولین بار گزارش کردند که با استفاده از شیمی کلیک، یک کامپوزیت PVC که به طور خودکار در پاسخ به آسیب های مکانیکی خود را ترمیم می کند، تولید شد.

 

به جای اشاره به واکنش تک،  از شیمی کلیک نام برده می شود که مجموعه ای از فرایندهای بسیار کارآمد شیمیایی است که محصولاتی با پیوستن واحدهای کوچک به هم تولید می شود. این کار به سرعت و در دمای محیط و شرایط اتمسفر انجام می شود.

 

 روش ژانگ استفاده از شیمی کلیک تیول برای تولید کامپوزیت pvc خود ترمیم است. قبل از اینکه ماده ترمیم به pvc پودر شده اضافه شوند و فشرده سازی برای تولید نمونه های ازمایشی صورت گیرد، دو بخش مجزا از یک عامل ترمیم به طور جداگانه کپسوله می شوند. کامپوزیت های آماده شده سپس برای شکست در دمای محیط تحت فشار قرار گرفتند.

 

 با استفاده از فشار MPa 0.2 هر دو طرف ترک کنارهم آورده می شوند جایی که عامل ترمیم واکنش داده و ترک را پیوند می دهد. بعد از 2-3 ساعت، نمونه های ترمیم یافته برای شکست دوباره تحت ضربه قرار گرفتند،  که با عنوان بازدهی ترمیم که نسبت بین دو استحکام کششی است، تعریف می شود.

 

نتایج نشان داد که در سراسر ترک شبکه های کراس لینک شده زیادی بین  اجزای عامل ترمیم و pvc تشکیل می شود. با افزایش غلظت کپسول بازدهی ترمیم کامپوزیت بهبود می یابد، اما استحکام کششی کاهش می یابد،

 

بنابراین کار بیشتر برای بهینه سازی نسبت کپسول به پودر pvc همچنان در حال انجام است. این نتایج نشان می دهد که می توان استحکام مکانیکی بسیاری از کامپوزیت های pvc آسیب دیده را  به صورت خود به خود، با سرعت بالا و در دمای اتاق در هوا با استفاده از شیمی کلیک بهبود بخشید. این نه تنها به دانش ما در مورد مواد خود ترمیم کمک می کند بلکه دارای پیامد های گسترده تری در خانواده پلاستیک ترمو فرم است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
ناشناس دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
سلام میشه در این مورد اگر اطلاعاتی دارین بیشتر توضیح بدین به نظرتون برای لوله ها هم میشه این فرایند رو به کار برد ارسال پاسخ
شادی حق دوست دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
البته این خبر پژوهشی است که انجام شده و عامل خود ترمیم شونده تجاری سازی نشده است. اما نتایجی که از نمونه آزمایشی به دست آمده نشان می دهد که برای خود ترمیمی ترموپلاستیک ها قابل استفاده است. در این روش از ماده ای به نام گلیسریل متا آکریلات که هم دارای پیوند دوگانه کربن -کربن و هم گروه اپوکسید است و ماده ای به نام petmp به عنوان اجزای پلیمریزاسیون انتخاب شدند تا عامل خود ترمیمی را تشکیل دهند. در نتیجه این سنتز، پلیمری شبکه ای شده در مدت زمانی کوتاه تشکیل می شود که می تواند منجر به استحکام پیوندی مواد برای ترمیم شکستگی ها شود. اجزای تشکیل دهنده این ماده سنتزی دارای نقطه جوش بالایی هستند و قادر به تحمل فرایندهای حرارتی بالا در ترموپلاستیک ها می باشند. علاوه بر این این ماده سنتز شده سازگار با pvc است. این پژوهش،روش تولید مواد خود ترمیم کپسوله شده در کامپوزیت ها را بررسی کرده ه اما در آینده ای نه چندان دور احتمال پیدا کردن مواد خود ترمیم کپسوله شده در فرمولاسیون لوله دور از انتظار نیست. با توجه به اینکه روش خود ترمیم شوندگی برای لوله های پلی اتیلن گازی اجرا شده است


برای مطالعه بیشتر می توان به مقالهSelf-healing polyvinyl chloride (PVC) based on microencapsulated nucleophilic thiol-click chemistry مراجعه کرد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط