ارسال پاسخ

۱۵ فروردین ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1450

pvc-asso.ir

میل pvc ها به خاموش شدن در آتش سوزی

چرا در ساختمان سازی از پی وی سی استفاده می شود درحالی که آتش می تواند منجر به انتشار مواد سمی از جمله دی اکسین ها شود؟

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در بین همه پلاستیک ها، pvc به طور گسترده ای در ساختمان سازی مثلا برای لوله های فاضلابی و یا لوله های آب آشامیدنی، قاب پنجره، فویل های کف و سقف، دیوار پوش ها و پوشش کابل ها استفاده می شود.

 

محصولات Pvc مانند سایر مواد آلی که در ساختمان استفاده می شود (سایر پلاستیک ها، چوب و ..) pvc در معرض حرارت کافی آتش می گیرند. اگر چه برخلاف سایر مواد  محصولات pvc به طور طبیعی خود خاموش شونده است و اگر منبع آتش از بین برود، سوختن این محصولات متوقف خواهد شد. زیرا درجه حرارت مورد نیاز برای احتراق PVC سخت 150 درجه بالاتر از دمایی است که برای آتش گرفتن چوب مورد نیاز است.

 

بیشتر بخوانید: PVC و آتش

 

 همچنین به دلیل محتوای بالای کلر در محصولات pvc، دارای ویژگی های اشتعالی کاملا مطلوب و رضایت بخش است به عنوان مثال به سختی شعله ور می شوند و تولید گرما نسبتا کم بوده و تمایل به تشکیل  خاکستر دارند.

 

اما اگر آتش سوزی بزرگی در یک ساختمان اتفاق بیافتد محصولات pvc مانند سایر مواد آلی، شروع به سوختن می کند و مواد سمی را انتشار می دهد. خطرناک ترین مواد سمی منتشر شده در طول اتش سوزی مونوکسید کربن است  که 90 تا 95 درصد مرگ و میرها از آتش سوزی را منجر می شود.  COیک قاتل زیرک است زیرا هیچ بویی ندارد. اکثر مردم زمانی که خواب هستند در آتش سوزی می میرند. البته CO  از تمام مواد الی از جمله چوب، پارچه و یا پلاستیک ها منتشر می شود و انتشار این گاز تنها مختص به پی وی سی نیست.

 

 PVC و همچنین برخی از مواد دیگر اسید ها را منتشر می کنند اسیدهای آلی و یا معدنی. این انتشارها تحریک کننده سیستم بویایی است و به سرعت می تواند مردم را از وجود آتش باخبر کند. یک اسید ویژه که با سوختن پی وی سی در ارتباط است هیدروژن کلراید و چند محصول مرتبط با آن است و از لحاظ علمی مشخص شده است که علت مرگ قربانیان اتش سوزی ناشی از مسمومیت با HCL نبوده است.

 

چند سال پیش در مورد آتش  سوزی های بزرگ بدون دیوکسین و نقش مهم آن در جوامع بحث نمی شد. اما امروزه می دانیم دی اکسین که از آتش منتشر می شود، خطر ناشی از آن برای مردم تاثیر گذار نیست. زیرا افراد در معرض آتش سوزی در چندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند. سطح دیوکسین اندازه گیری شده در این مطالعات از سطح پیش بینی شده برای تاثیرگذاری درجه سمیت کمتر بوده است. این واقعیت مهمی است که در گزارش های رسمی شناخته شده است. بسیاری از مواد سرطان زا مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH)  و ذرات ریز که خطر بسیار بیشتری نسبت به دیوکسین دارند، از آتش منتشر می شوند.

 

ماده ای با شاخص اکسیژن بالاتر از 21(هوا شامل 21%اکسیژن است) نباید در هوا و در دمای اتاق دچار سوختگی شود و مقدار بالای 25تا27 به این معنی است که این ماده تنها تحت حرارت بسیار بالا خواهد سوخت. پی وی سی سخت دارای یک شاخص اکسیژن بین 45تا50 است که درمقایسه باچوب و بسیاری از ترموپلاستیکها مقاومت قابل توجهی دارد.

 

جدول شاخص اکسیژن برای پی وی سی و سایر پلیمرها

 

بنابراین دلایل بسیار خوبی برای استفاده از محصولات پی وی سی در ساختمان ها وجود دارد زیرا از لحاظ فنی به درستی کار می کنند. دارای ویژگی های خوب زیست محیطی و از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند و نسبت به سایر مواد تاثیرات سمی ناشی از آتش سوزی به وجود نمی آورند.

 

-----

بیشتر بخوانید

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

5 گام کنترل ظاهری لوله و اتصالات پی وی سی

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد