ارسال پاسخ

۹ اسفند ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1411

pvc-asso.ir

گواهی سپرده کالایی در بورس کالا فقط برای بهین‌یابی‌ها

بورس کالا که قبلا اعلام کرده بود از ابتدای سال ۱۳۹۷، روش جدیدی را برای فروش محصولات پتروشیمی با روش فروش از انبار در نظر گرفته، در اطلاعیه ای اعلام کرده است که این روش، صرفا مشمول واحدهایی می شود که کد بهین یابی دارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل ویکی پلاست، بورس کالای ایران در نظر دارد با آغاز سال ۹۷ به سمت معاملات پیوسته برود و به این طریق نقش دلالان و واسطه‌ها در این بازار‌ها کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شود. 

علاوه بر این موضوع استفاده از این روش موجب می‌شود که هر روز کشف قیمت در تالار نقره‌ای انجام پذیرد. به این معنا که اگر تعداد کالاهای وارد‌شده به انبارها و همچنین گردش انبارها و محصولات خریداری شده از انبارها زیاد باشد، بورس کالا می‌تواند علاوه بر کشف قیمت در سه‌شنبه‌ها برای عمده‌فروشی، هر روزه برای معاملات خرده‌فروشی نیز قیمت داشته باشد که قیمت هر روزه می‌تواند موتور محرکی برای سایر بازارها باشد و موجب تقویت این بازارها هم بشود.
 

حالا و در اطلاعیه ای جدید، (به تاریخ 8 اسفند 1396) بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرده است: با توجه به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالاهای پتروشیمی، خریداران این معاملات باید دارای سهمیه بهین یاب باشند و کارگزاران ملزم به کنترل این موضوع در زمان دریافت سفارش مشتریان بوده و از انجام سفارشات مشتریانی که از طریق سامانه بهین یاب به بورس کالا معرفی نشده اند خودداری کنند.

 

بنابر اطلاعیه بورس کالا، صرفا شرکت هایی می توانند گواهی های سپرده کالایی محصولات پلیمری را خریداری کنند که تولیدکننده بوده و دارای سهمیه بهین یاب باشند. 

 

 این طرح که قرار بود از سال 97 آغاز شود، در هفته جاری استارت خورد و برای شروع شرکت بازرگای پتروشیمی با پذیرش انبار و خرید اولین محموله پلی اتیلن سنگین بادی BL3 از پتروشیمی جم این کار را شروع کرد. 

 

در حال حاضر نماد این گواهی در سامانه بورس اوراق بهادار ثبت شده و قابلیت معامله دارد. البته اگر محدودیت داشتن سهمیه بهین یاب برای این طرح وجود نداشت بهتر بود و مشارکت کننده های بیشتری وجود داشت. هر چند که مهم شروع این فرآیند بود تا به مرور زمان ایرادات و محدودیت های این طرح مشخص شده و بعد از رفع آن ها بتوان سیستم معاملاتی کاملا بهینه ای را طراحی و اجرا کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد