ارسال پاسخ

۱ خرداد ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n877

pvc-asso.ir

اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات زیست محیطی ترکیبات PVC

صنعت محصولات PVC در سال های  اخیر با تغییرات زیادی در مقررات مواد شیمیایی که تعدادی از آنها به حذف افزودنی های قدیمی را از بازار انجامیده مواجه بوده است.

لذا  جنبه های تجدید پذیر مواد و محصولات شامل استفاده از نرم کننده ها و سایر افزودنی های زیستی و قابل بازیافت اهمیت بسزایی دارد.

 

1-وینیل سبز:

 PVC به عنوان یک پلیمر متشکل از 43% هیدرو کربن و 57%کلر شناخته شده است.با افزایش قیمت نفت مسیر های جایگزین برای تولید اتیلن جذاب تر می شود یکی از این مسیرها، مسیر زیستی یا سبز نامیده می شود. این نوع اتیلن از اتانول بدست آمده از نیشکر حاصل می شود.

 

2- استفاده از پلاستی سایزر های بدون فتالات و زیستی: می توان به روغن سویای اپوکسید شده و روغن بزرک اپوکسیده شده اشاره کرد که این منابع تجدید پذیر بهبود آشکاری در کاهش گاز های گلخانه ای ایفا می کنند.

 

مزیت آنی مواد مشتق شده از گیاهان کاهش CO2  در جو است به عنوان مثال:

 یک تن از ترکیب PVC تجدیدپذیر با 100phr رزین PVC و 60 phr پلاستی سایزر گیاهی،4 phr از ESO (روغن سویای اپوکسید شده) و 1phr از استابلایزر Ca/Zn می تواند منجر به کاهش 4.3 تن از co2 جو می شود.

 

3- استفاده از استابلایزر کلیسم/زینک به جای استابلایزر های کادمیوم و سرب، خطرات کمتری برای سلامتی دارند.

 

4- استفاده از افزودنی ضد میکروبی و قارچی که اخیرا تولید شده و در برابر کپک ها و قارچ ها مقاوم هستند و دوام و ‌اثر نگهدارندگی بالای در معرض تابش نور ارائه می دهند. مواد ضد میکروبیVANQUISH  وZINC OMADINE سطح بالایی از حفاظت PVC را با انجام فعالیت های ضد میکروبی فراهم می آورند.

 

5- استفاده از فتالات های اصلاح شده که در ماتریس PVC باقی می مانند و مهاجرت نمی کنند.از این محصولات میتوان به DOP-SH(دی 2- اتیل هگزیل 4مرکاپتو فتالات) به عنوان نرم کننده اشاره کرد که این مولکول ها خواص فیزیکی مشابه DOP دارند، با این تفاوت که حاوی یک گروه عاملی اضافی برای ایجاد پیوند با پلیمر PVC بوده و منجر به عدم مهاجرت به داخل مواد غذایی و دیگر محصولات خواهد شد.

 

6-  استفاده از استابلایزرهای آلی که با فراهم آوردن شرایط حرارتی سازگار با محیط زیست در لوله‌های PVC استفاده شده و جایگزینی مناسب برای استابلایزرهای سربی و  کلسیم زینک هستند. یکی از ترکیبات آلی که به عنوان یک استابلایزر آلی بالقوه گزراش شده، مشتقات اوراسیل است. مشتقات اوراسیل کارایی خوبی برای کاهش تخریب گرمایی PVC دارند. یکی دیگر از استابلایزرهای آلی مورد توجه، اوژنول است که یکی از اجزای اصلی روغن میخک می‌باشد. و حاوی یک گروه چند عاملی بوده و با محصولات تخریب زنجیره‌ای که ناشی از عملیات گرمایی پلی (وینیل کلراید) است واکنش نشان می‌دهد. از طرف دیگر این ماده برای موجودات زنده کاملا بی خطر است.

 

7- بهره وری از اصلاح کننده زیستی PHA:

پلی هیدروکسی آلکانوات به طور قابل توجهی خصوصیات زیستی و مکانیکی PVC  را بهبود می بخشد.از جمله مزایای این بیوپلاستیک های باکتریایی می توان به قابلیت تجزیه بیولوژیکی آنها به CO2 و آب، ایجاد کمترین خطرات برای محیط زیست، تولید از منابع قابل تجدید به جای منابع فسیلی، امکان تولید آنها با استفاده از ضایعات کارخانجات صنایع غذایی و سایر صنایع، ویژگیهای مکانیکی خوب و قابلیت فرآیند مناسب اشاره کرد. ضمن این که فرآیند تولید این ترکیبات نیز هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند.کوپلیمر های لاستیکی PHA کارایی بهتری نسبت به بهترین اصلاح کننده های ضربه MBS  هسته/پوسته که در مقابل UV  با شفافیت PVC سازگار نیست، هستند.

 

 

شادی حق دوست، مدیر کنترل کیفیت شرکت آریان غرب کردستان

 

برای مشاهده اخبار شرکت آریان غرب کردستان می توانید اینجا را مشاهده کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
Davood jegarvand چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶
ممنون از مطالب مفیدتون
مخصوصا فتالات های اصلاح شده لازم به ذکره استفاده از نرم کننده های پلیمری برای کاهش خطرات زیست محیطی فتالات ها امروزه رو به افزایش هست ارسال پاسخ
محمد تقى غياثى جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷
خانم مهندس منكه سواد پليمرى دارم متوجه ترجمه هاى شما و دوستان ديكر نميشوم و بايد دو ويا سه بار بخوانم
در اين مورد لطفا كمى توجمه را با سواد خودتان تركيب نماييد
كه مفهوم شود ارسال پاسخ
مهدی لشکر بلوکی یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
ممنون از مطلب خوب و اطلاعات علمی به روز سایت. لطفا از سایر پلیمرهای صنعتی هم خبر منتشر کنید ارسال پاسخ