ارسال پاسخ

۶ آبان ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n7420

pvc-asso.ir

جریان بازیافت pvc با وجود چالش های پیش رو

اگرچه بازیافت پسا صنعتی پی وی سی به خوبی تثبیت شده است، اما بازیافت محصولات پس از مصرف (PCR) تا همین اواخر در مقیاس کوچکتری بوده است. صنعت پی وی سی نیاز به بازیافت گسترده‌تر مواد پس از مصرف را تشخیص داده و در تلاش است تا چالش‌هایی مانند جمع‌آوری و جداسازی را حل کند تا دامنه آن را گسترش دهد.

کالاهای PVC بادوام، مانند سایدینگ وینیل، سقف، سامانه لوله کشی، کفپوش و سایر محصولات بادوام در نهایت به پایان عمر می رسند. همچنین بازیافت محصولات PVC یکبار مصرف، مانند اقلام مربوط به مراقبت های بهداشتی در حال توسعه است.

صنعت پی وی سی اروپا (شامل اتحادیه اروپا-27، انگلستان، نروژ و سوئیس) تعهد بلندمدتی برای رسیدن به پایداری به نام VinylPlus دارد. این گروه بیش از 20 سال است که در زمینه کاهش اثرات زیست محیطی PVC فعال بوده است و اعضا در حال حاضر در راستای تعهد VinylPlus 2030 کار می کنند. بخش بزرگی از این تعهد این است که زنجیره ارزش PVC اروپا را به سمت دایره ای شدن( اقتصاد چرخشی) با افزایش حجم PVC بازیافت شده به محصولات جدید به حجم 1 میلیون تن در سال تا سال 2030 برساند.

 

کاهش بازیافت در اروپا

 به گفته وینیل پلاس ، طبق آخرین آماری که برای تمام سال در دسترس است، نرخ بازیافت پی وی سی در اروپا در سال 2023 بیش از 9 درصد کاهش یافته است .

گزارش شد که در سال 2023 نزدیک به 738000 تن ضایعات پی وی سی در اتحادیه اروپا-27، به اضافه نروژ، سوئیس و بریتانیا بازیافت شد  که کاهش 9.3 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. این حدود 24 درصد از کل ضایعات PVC تولید شده در اروپا را تشکیل می دهد.

در مجموع، 62٪ ضایعات قبل از مصرف - جایی که کارخانه ها ضایعات داخلی خود را دوباره پردازش می کنند - و 38٪ ضایعات پس از مصرف (جایی که PVC پس از استفاده جمع آوری می شود) بود. در سال 2023، بازیافت قبل از مصرف 10٪ و بازیافت پس از مصرف حدود 7٪ کاهش یافت.

بازیافت «محصولات انعطاف پذیر» - از جمله «پارچه‌های روکش‌شده» و «کف‌پوش» - به نظر می‌رسد در سال 2023 حدود 14 درصد کاهش یافته است. بازیافت «فیلم سخت» در حدود 20000 تن ثابت بوده است.

وینیل پلاس دلایل این کاهش را قیمت رقابتی مواد اولیه، واردات؛ رکود در ساخت و ساز؛ و تأثیر مقررات اروپایی برای افزودنی های منسوخ شده اعلام کرد.

بازیافت و تولید از مواد بازیافتی نیز در سراسر اروپا ، هم بازیافت قبل از مصرف - که در آن به علت تولید کمتر باعث کاهش مقدار ضایعات در دسترس شد - و هم بازیافت پس از مصرف، به دلیل رکود در صنعت ساخت و ساز ، کاهشی بوده است. بخش کفپوش و لوله بیشترین کاهش را به ویژه در بازیافت ضایعات قبل از مصرف داشته است.

به گفته وینیل پلاس، تقاضا برای پی وی سی بازیافتی (rPVC) نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد کاهش یافته است. تقاضای ثبت شده rPVC از تولیدکنندگان حدود 470000 تن در سال 2023 بود که 16 درصد کاهش داشت.

کارل مارتین شلر، رئیس وینیل پلاس گفت: «تورم بالا بر بخش ساخت‌وساز تأثیر گذاشت، بازیافت‌کنندگان را در مشکل قرار داد و تقاضا برای مواد بازیافتی را در اتحادیه اروپا کاهش داد.»

 

افزودنی های منسوخ شده

VinylPlus همچنین در تلاش است تا چالش به اصطلاح افزودنی‌های از رده خارج را حل کند - افزودنی‌های موجود در محصولات PVC که پایان عمر آنها فرا رسیده است،اکنون توسط مقررات در اتحادیه اروپا محدود شده‌اند. PVC از طیف وسیعی از افزودنی ها استفاده می کند و فرمولاسیون آن در طول سال ها تغییر کرده است. زیرا نگرانی های زیست محیطی و بهداشتی برای برخی از مواد شیمیایی مطرح شده است.

در اروپا، یکی از افزودنی های منسوخ شده در PVC استابلایزرهای مبتنی بر سرب است که ممکن است در محصولات PVC تولید شده قبل از سال 2015 (زمانی که صنعت پی وی سی اروپا حذف تدریجی آنها را تکمیل کرد) یافت شود.

وجود بالقوه سرب در PVC بازیافتی موضوع بحث بوده است از آنجایی که سرب و ترکیبات آن تحت Reach محدود شده‌اند، معافیت‌های خاصی در مورد مقدار و کاربرد آن وجود دارد و در شرایط خاصی برای بازیافت پی وی سی با این افزودنی ها اجازه داده می شود . برخی از نرم کننده های ارتوفتالات مورد استفاده در PVC انعطاف پذیر به دلیل طبقه بندی آنها (به عنوان Repr. 1B، سمی برای تولید مثل) در اتحادیه اروپا محدود شده اند. در نوامبر 2023، آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) تحقیقاتی را در مورد 63 ماده افزودنی PVC و رزین PVC، طبق درخواست کمیسیون اروپا تکمیل کرد.

ECHA همچنین پیشنهاد کرد که اقدامات نظارتی برای برخی نرم‌کننده‌های ارتوفتالات، برخی استابلایزرهای ارگانوتین‌ و کاهش انتشار مواد بازدارنده شعله انجام شود.

 

جمع آوری ضایعات پس از مصرف( PCR)

در ایالات متحده،  برای افزودنی های منسوخ شده مانند اروپا دغدغه ای وجود ندارد. چالش های بازیافت پی وی سی در اینجا در مورد تسهیل جمع آوری و استفاده مجدد است.

موسسه وینیل (VI) گزارش می دهد که یک نظرسنجی در سال 2022 از بازیافت های پی وی سی در ایالات متحده و کانادا نشان داد که میزان PVC بازیافتی از سال 2019 به میزان 17 درصد افزایش یافته و به 1.3 میلیارد پوند رسیده است.

این رشد به دلیل افزایش بازیافت PVC پسا صنعتی بود، اما حجم  ضایعات پس از مصرف در آن دوره کاهش یافت. با این حال، صنعت اخیراً برای کمک به ایجاد ظرفیت جمع آوری  pvc  پس از مصرف کار کرده است.

"تطبیق عرضه و تقاضا برای ارائه یک جریان ثابت از مواد که نیازهای مشتری را به روشی مقرون به صرفه برآورده می کند، بزرگترین چالش پیش روی بازیافت به طور کلی است. جی توماس، نایب رئیس پایداری در VI و مدیر اجرایی شورای پایداری وینیل، گفت: این یک چالش بزرگ است که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی از کل زنجیره ارزش دارد.

 

سایدینگ وینیل

مؤسسه سایدینگ وینیل ایالات متحده (VSI) کمک‌های مالی از VI برای Revinylize Recycling Collaborative دریافت کرده است که به دنبال توسعه بازیافت محصولات وینیل سخت PCR است. VSI دو برنامه آزمایشی در مقیاس کوچک را در سال‌های 2021 و 2022 اجرا کرد که سایدینگ وینیل مسکونی را جمع‌آوری کرد و در سال 2023 در یک مقیاس بزرگ‌تر بیش از 500000 پوند جمع‌آوری کرد.

VSI امیدوار است که برنامه نسل بعدی بتواند در سراسر ایالات متحده عملی شود. مت دابسون، نایب رئیس VSI گفت: "ما فرصتی برای جمع آوری حجم زیادی از سایدینگ از پروژه های بازسازی داریم، زیرا سایدینگ وینیل که در دهه 1950 و 1960 نصب شده بود به پایان عمر خود نزدیک شده است."

هدف این موسسه کمک به رفع موانع و ایجاد حرکت با افزایش عضویت در این برنامه است که بازیافت‌کنندگان، کسانی که می‌توانند برای  جمع‌آوری خدمت کنند را گرد هم می‌آورد. وب سایت این موسسه همچنین راهی را برای مصرف کنندگان، پیمانکاران و شرکت های تخریب ساختمان فراهم می کند تا نقاط جمع آوری بازیافت را پیدا کنند که می تواند به توسعه این برنامه کمک کند .

 

بازیافت پزشکی

در رویداد تیوب پزشکی سال گذشته در ایالات متحده - که توسط AMI سازماندهی شد - توبیاس جانسن، مدیر ارتباطات PVC Med Alliance، به نمایندگان گفت که PVC حدود 27٪ از کل پلیمرهای پزشکی در اروپا و حدود 31٪ از تیوب های پزشکی را تشکیل می دهد و بیشترین سهم را دارد. وی افزود که تعداد زیادی از طرح های در حال جمع آوری و بازیافت مکانیکی ضایعات پی وی سی مربوط به کاربرد پزشکی هستند.

او گفت PVC برای بازیافت مکانیکی مناسب است.  زیرا می تواند 8 تا 10 سیکل حرارتی برای پی وی سی سخت و حداقل چهار چرخه برای PVC انعطاف پذیر را تحمل کند. این واقعیت که بسیاری از مواد مصرفی PVC محصولات تک لایه هستند، به بازیافت کمک می کند.

جانسن گفت ضایعات پی وی سی را می توان به سایر محصولات بادوام برای بخش بهداشت تبدیل کرد، مانند دیوار پوش بیمارستان، کفپوش، و تجهیزات توانبخشی.

کشورهایی از جمله استرالیا، نیوزلند، بریتانیا، آفریقای جنوبی، کانادا و ایالات متحده همگی طرح‌هایی دارند که ضایعات پزشکی PVC را جمع‌آوری و بازیافت می‌کنند.

VinylPlus Med، طرحی که در سال 2022 در بلژیک راه اندازی شد، دارای شبکه ای از 29 بیمارستان است که 30 بیمارستان دیگر در لیست انتظار قرار دارند. این طرح در حال توسعه به فرانسه است و شامل مجموعه ای از محصولات ساخته شده از PVC انعطاف پذیر (مانند تیوب و کیسه) و PVC سخت می شود.

جانسن همچنین به آنالیز چرخه حیات (LCA) تیوب های پزشکی PVC در اروپا اشاره کرد که توسط Ecovamed انجام شد، که نشان داد بازیافت مکانیکی انتشار دی اکسید کربن را در مقایسه با سوزاندن ضایعات حدود 25 درصد کاهش می دهد.

VinylPlus همچنین Aimplas اسپانیا را مأمور کرده است تا بررسی کند که تیوب های پزشکی PVC چند چرخه حرارتی را می توانند بدون تخریب قابل توجه تحمل کند که تا به امروز، چهار چرخه را بدون از دست دادن قابل توجه خواص مانند رنگ، استحکام کششی یا مدول الاستیک تحمل کرده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد