ارسال پاسخ

۱۱ تير ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n7072

pvc-asso.ir

تبدیل محصول جانبی حاصل از پالایش روغن پالم به استابلایزر حرارتی برای PVC

محققان توانستند با موفقیت یک استابلایزر حرارتی برای پلی وینیل کلرید (PVC) را از یک محصول جانبی فرآیند پالایش روغن پالم سنتز کنند که راه حلی موثر برای بازیافت مواد و پایداری حرارتی ارائه می دهد.

جستجو برای جایگزین های پایدار برای مواد متداول منجر به اکتشاف و استفاده از محصولات جانبی ضایعات به عنوان منابع بالقوه شده است. در یک رویکرد جدید، محققان موسسه Teknologi Bandung روشی را برای سنتز یک استابلایزر حرارتی مبتنی بر مرکاپتید ارگانوتین از تقطیر اسید چرب پالم (PFAD)، محصول جانبی صنعت پالایش روغن پالم، توسعه داده‌اند. این توسعه نه تنها راه حلی برای دفع PFAD ارائه می دهد، بلکه یک جایگزین رقابتی برای استابلایزرهای PVC موجود است.

این یافته ها در مجله Bioresources and Bioproducts منتشر شده است.

صنایع ساخت و ساز و پلاستیک اغلب برای دوام و تطبیق پذیری به پلی وینیل کلراید (PVC) متکی هستند. با این حال، پایداری حرارتی PVC یک نگرانی مهم است که استفاده از استابلایزرها را برای جلوگیری از تخریب در طول پردازش ضروری می‌کند.

استابلایزرهای های معمول، مانند استئارات فلزی مخلوط، اگرچه موثر هستند، اما ممکن است پایدارترین گزینه نباشند. تحقیقات ابتکاری انجام شده توسط I Dewa Gede Arsa Putrawan و Adli Azharuddin یک جایگزین سبز را معرفی می کند که از محصولات جانبی روغن پالم به دست می آید.

این مطالعه شامل یک فرآیند سنتز دو مرحله ای، تبدیل PFAD به مرکاپتواتیل پالمیتات (MEP) و متعاقبا به متیل قلع مرکاپتو اتیل پالمات سولفید (MTMEPS) بود. MTMEPS سنتز شده برای اثر پایداری حرارتی آن بر PVC مورد ارزیابی قرار گرفت و از نظر کارایی و صرفه اقتصادی با استئارات فلزی مخلوط مقایسه شد.

نتایج امیدوارکننده بود، MTMEPS پایداری حرارتی بهتری را در مقایسه با استئارات فلزی مخلوط در دوز پایین‌تر نشان داد. این مطالعه از آزمایش‌های دی هیدروکلراسیون و آزمایش‌های تغییر رنگ برای ارزیابی عملکرد این استابلایزر سنتز شده استفاده کرد. یافته ها نشان می دهد که MTMEPS نه تنها پایداری حرارتی PVC را افزایش می دهد، بلکه این کار را به طور موثرتر و اقتصادی تر از استابلایزرهای های معمولی انجام می دهد.

ارزیابی اقتصادی MTMEPS نشان داد که هزینه تولید آن رقابتی است، با هزینه مواد اولیه 6.52 یوان بر کیلوگرم و قیمت تخمینی بازار 13.00یوان بر کیلوگرم.

این نتایج، MTMEPS را با توجه به عملکرد و دوز کمتر مورد نیاز، به عنوان یک جایگزین اقتصادی مناسب برای استابلایزر های متداول قرار می دهد.

ارزش گذاری PFAD برای پایدار کننده حرارتی PVC گام مهمی در جهت استفاده پایدار از مواد و مدیریت ضایعات است. این یافته‌ها راه‌ حل هایی را برای تحقیق و توسعه بیشتر در استفاده از محصولات جانبی برای کاربردهای ارزش افزوده باز می‌کند و به اقتصاد دایره‌ای در صنایع شیمیایی و پلاستیک کمک می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد