ارسال پاسخ

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6822

pvc-asso.ir

افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی

تشدید تنش در منطقه موجب شد تا شاخص برنت روند افزایشی به خود بگیرد؛ از این‌رو این شاخص در کانال ۹۰دلار قرار گرفت. قیمت پایه جهانی محصولات پتروشیمی نیز در کانال افزایشی قرار گرفت و افزایش قیمت پایه داخلی نیز تحت‌تاثیر بازار جهانی قرار دارد. همچنین بهبود شرایط اقتصاد چین در ماه مارس میزان تقاضا را برای محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی کرد که بخشی از افزایش قیمت‌ها را می‌‌‌توان به این موضوع مرتبط دانست.

 

Untitled-8 copy

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در شرایطی اعلام شد که مبنای قیمت‌گذاری برای کالاها، دلار 40‌هزار و 648تومانی بود که نسبت به دلار 40‌هزار و 585تومانی 19 فروردین افزایش ناچیزی داشته است. در حالی که نرخ دلار مبنای قیمت‌گذاری طی دو هفته متوالی تغییر چندانی نداشته، قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی بود. این در حالی است که روز یکشنبه 26فروردین‌ماه قیمت پایه محصول پلیمری PVC-S65 حدود 33‌هزار و 111تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته حدود 499تومان معادل 0.16‌درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که قیمت جهانی PVC-S65 با رشد همراه بوده است.  قیمت پایه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های نساجی، از دیگر محصولات پلیمری، حدود 43‌هزار و 790تومان اعلام شد که با توجه به عدم‌تغییر محسوس بهای ارز در دو هفته متوالی قیمت پایه این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته با کاهش ناچیزی همراه بوده و قیمت جهانی پلی‌‌‌پروپیلن نساجی نیز کاهش محدودی داشته است.

همچنین قیمت پایه پلی‌‌‌استایرن معمولی 1540، از دیگر گروه‌‌های کالایی‌‌‌ محصولات پلیمری که حدود 38‌هزار و 990تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد، نسبت به قیمت 19فروردین‌ماه حدود 258تومان معادل 0.67‌درصد افزایش داشته و در صدر افزایش قیمت محصولات پلیمری قرار گرفته است. پلی‌‌‌اتیلن سبک خطی، دیگر محصول پلیمری است که در رده دوم افزایش قیمت قرار گرفته است، از این رو قیمت این محصول با 0.61‌درصد افزایش به 35‌هزار و 455تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. قیمت پایه پلی‌‌‌اتیلن سبک فیلم هم 0.16‌درصد معادل 58تومان نسبت به هفته گذشته افزایش داشته و در رده آخر افزایش قیمت محصولات پلیمری قرار گرفته است. همچنین محصولات پلیمری که بر مبنای دلار 28‌هزار و 500تومانی نیز قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی در کانال صعودی قرار گرفته‌‌‌اند.

 

ادامه افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی

محصولات شیمیایی نیز همچون محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته با افزایش قیمت پایه همراه بودند. اما در بین محصولات پتروشیمی، متانول و اوره پریل به ترتیب با 1.89‌درصد و 7.17‌درصد کاهش قیمت در قعر جدول محصولات شیمیایی قرار گرفتند و اسید استیک با قیمت پایه اعلام‌شده 16‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در رتبه نخست محصولات شیمیایی قرار گرفته که نسبت به هفته گذشته 4.11‌درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.

بررسی قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی و پلیمری نشان می‌دهد که بخش اعظم محصولات در روز 26فروردین‌ماه افزایش قیمت داشته‌‌‌اند، این در حالی است که قیمت دلار مبنا برای قیمت‌گذاری ظرف دوهفته اخیر افزایش ناچیز 0.16درصدی داشته است. از این رو افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری را می‌‌‌توان تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی ناشی از تشدید تنش‌‌‌های منطقه خاورمیانه دانست. از آنجا که قیمت محصولات پتروشیمی تحت‌تاثیر مولفه‌‌‌های مختلفی همچون قیمت جهانی نفت قرار دارد و هر نوع تغییر سیگنالی در قیمت جهانی نفت و نفتا، قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی را نیز با افت و خیز همراه می‌کند، بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت نفت طی دو هفته اخیر تحت‌تاثیر جنگ در منطقه خاورمیانه روند افزایشی را طی ‌‌‌کرد و از این رو محصولات پتروشیمی مسیر افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند و بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد بازارهای جهانی واهمه دارند که با تشدید جنگ در منطقه بهای نفت بیش از پیش افزایش یابد. همچنین بهبود اقتصاد چین در ماه مارس میزان تقاضا را برای محصولات شیمیایی و پلیمری افزایش داد که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت‌های پایه جهانی محصولات پتروشیمی شده است.

 

بازگشت رونق به بازار فیزیکی پتروشیمی

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در هفته سوم فروردین‌ماه (18 تا 24فروردین) نشان می‌دهد که این بازار در مدت مورد بررسی میزبان 111‌هزار و 407تن محصول پلیمری بود که این میزان با تقاضای 154‌هزار و 655تنی مواجه شد و از این مقدار حدود 997‌هزار و 90تن مورد معامله قرار گرفت. حجم عرضه و معاملات طی هفته مورد بررسی نسبت به دو هفته پیشین افزایشی بوده، به طوری که میزان معالات 10.6درصد رشد را به ثبت رسانده است. این رقم بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی این محصولات از این بازار ظرف سال گذشته است. بنابراین نمی‌‌‌توان از واژه رکود برای توصیف معاملات محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالا استفاده کرد. با این حال، نسبت حجم معامله به حجم عرضه در هفته سوم فروردین‌ماه به 65درصد رسید.

 از این‌رو می‌‌‌توان گفت که تب خرید محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورسی کالای ایران تا حدودی از رکود خارج شده است و با وجود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین افزایش شاخص برنت در بازار جهانی، معاملات از تب و تاب نیفتاده‌‌‌اند.رینگ محصولات شیمیایی ظرف هفته اخیر، منتهی به ‌روز جمعه سوم شهریورماه، برخلاف جریان حاکم بر معاملات محصولات پلیمری کم‌رونق بود. از این رو بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی طی هفته سوم فروردین‌ماه نشان می‌دهد که در مدت مورد نظر حدود 44‌هزار و 981تن محصول شیمیایی در این بازار عرضه شده که با تقاضای 38‌هزار و 382تنی مواجه شد و از این میزان حدود 29‌هزار و 317تن محصول شیمیایی به فروش رسید. بررسی رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از ابتدای فروردین‌ماه نشان می‌دهد که میزان معاملات در سال‌جاری نسبت به اسفندماه سال گذشته روندی نزولی داشته است که این موضوع را می‌‌‌توان به افزایش انتظارات تورمی و افزایش بهای نفت در بازار جهانی ناشی از تشدید تنش‌‌‌های منطقه خاورمیانه نسبت داد.


 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد