ارسال پاسخ

۵ دى ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6579

pvc-asso.ir

هزارتوی تامین ارز تولید

فرآیند طولانی تخصیص ارز موردنیاز تولید در شرایطی که تولیدکننده مجبور به بلوکه‌کردن سپرده ریالی برای دریافت ارز در وضعیت کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، بخش مولد اقتصاد را به زانو درآورده است. تولیدکنندگان چالش‌‌‌های مربوط به تامین مالی ارزی و ریالی، تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی را از اصلی‌‌‌ترین موانعی می‌‌‌دانند که تولید با آن روبه‌روست.

در حالی که تولیدکنندگان با سیاست قیمت‌گذاری دستوری روبه‌رو هستند و امکان افزایش قیمت تولیدات و خدمات را متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت نهاده‌‌‌های تولید ندارند، ادامه این وضعیت تعطیلی و توقف خطوط تولید را به دنبال دارد.

عزت‌الله زینعلی، عضو سندیکای تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز را یکی از اصلی‌‌‌ترین موانع تولید و سد راه تولیدکنندگان عنوان کرد. به گفته او بلوکه‌کردن سپرده ریالی برای تخصیص ارز در شرایطی که بنگاه‌‌‌ها با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند، تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.  این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه فرآیند تخصیص ارز پیش از این با سرعت بیشتری انجام می‌‌‌شد، عنوان می‌کند: در دوره‌‌‌های قبلی با ارسال پروند به بانک مرکزی و تایید ارز، پرداخت صورت می‌‌‌گرفت و ارز خریداری می‌‌‌شد، اما در حال حاضر این فرآیند بسیار طولانی شده است. به گفته او در حال حاضر با وجود ارسال پرونده و تکمیل مدارک و مسدود کردن وجه، تایید و تخصیص ارز ماه‌‌‌ها زمان می‌برد.

این در حالی است که با طولانی شدن این روند فرآیند تامین مواد اولیه و نهاده‌‌‌های تولید نیز به دلیل عدم‌تامین نقدینگی و ارز موردنیاز با مانع روبه‌رو می‌شود.  زینعلی ادامه می‌دهد: این وضعیت علاوه بر مختل کردن فرآیند تولید و توقف خطوط تولیدی، به بلاتکلیفی تولیدکننده منجر می‌شود. از طرف دیگر فشار نقدینگی باعث می‌شود تامین مواد اولیه به‌کندی صورت بگیرد و خطوط تولید متوقف شود. به گفته او این وضعیت در حالی است که در حال حاضر نیز تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان با دشواری‌‌‌های زیادی همراه است؛ چراکه مواد اولیه‌‌‌ای که در بورس عرضه می‌شود به دلیل حجم کم، قیمت و رقابت خریداران کفاف نیاز تولید را نمی‌‌‌دهد و تولیدکننده مجبور به تامین این مواد اولیه از خارج از بورس با قیمت‌های بالاتر می‌شود. 

زینعلی با اشاره به اینکه میزان عرضه در بورس کافی نیست، به عرضه قطره‌‌‌چکانی مواد اولیه از سوی واحدهای بالادستی اشاره می‌کند و می‌‌‌گوید: صنایع بالادستی به بهانه‌‌‌های مختلف عرضه را قطع می‌کنند و با شروع عرضه به قیمت پایه بنگاه‌‌‌ها به دلیل عدم‌اطمینان از وضعیت عرضه مواد موردنیاز در آینده به‌ناچار و برای سرپا نگه داشتن واحد تولیدی، مجبور به تامین این مواد اولیه و رقابت با سایر واحدهای تولیدی هستند. به گفته او، عرضه قطره‌‌‌چکانی مواد اولیه و مشکلات تامین مالی و ارزی نهایتا افزایش قیمت تولیدات را به دنبال دارد و این فرآیند به افزایش تورم دامن می‌‌‌زند. این فعال اقتصادی در پایان عنوان می‌کند: در حال حاضر به دلیل عرضه نابسامان مواد اولیه و مشکلات تخصیص ارز، وضعیت بخش مولد کشور به نوعی نابسامان است. با ادامه این شرایط بنگاه‌‌‌های بیشتری زمین‌‌‌گیر و خطوط تولیدی بیشتری متوقف می‌‌‌شوند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد