ارسال پاسخ

۱۸ مهر ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6374

pvc-asso.ir

تخفیف ۵ درصدی خوراک پالایشگاه ها تصویب شد/ شرط شمولیت پتروشیمی ها

مجلس در راستای افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی، تخفیف ۵ درصدی خوراک به شرکت های پالایشی را تصویب کرد.

به گزارش انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از بورس پرس ، رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ماده ۴۵ این لایحه مخالفت کردند و در نهایت پیشنهاد اصلاح کل این ماده از سوی کمیسیون انرژی ارائه شد و علی رغم مخالفت دولت به تصویب مجلس رسید.

بر اساس این گزارش، طبق اصلاحیه کل ماده ۴۵ دولت مکلف است در راستای افزایش ارزش افزوده محصولات در زنجیره پایین دستی پترو پالایشگاهی و نیز افزایش کیفیت فرآورده های نفتی و تطابق آن با استانداردها و الزامات قانونی داخلی و بین المللی ساز و کارهای مورد نیاز برای ارتقای کیفی فرآورده های تولیدی و کاهش تولید فرآورده های سنگین را به نحوی تهیه کند که تا سال پایان برنامه، ترکیب و کیفیت فرآورده های نفتی تولید شده توسط شرکت های پالایشی و پترو پالایشگاهی از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

تبصره: تخفیف ۵ درصدی خوراک شرکت های پالایشگاهی و نیز تخفیف خوراک گاز طبیعی تحویلی به شرکت های پتروشیمی موجود مابه تفاوت قیمت خوراک گاز تحویلی با تکلیف مندرج در قانون هدفمندی یارانه ها، مشروط به اختصاص حداقل ۴۰ درصد از سود خالص سالانه این شرکت ها به حساب اندوخته سرمایه ای مخصوص طرح های کیفی سازی و توسعه زنجیره ای پایین دستی صنعت آنها است.

آیین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت نفت و با همکاری وزرات اقتصاد و سازمان حفاظت محیط زیست ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بیگی نژاد در خصوص پیشنهاد اصلاح کل این ماده گفت: ۵ درصد تخفیف خوراک به پالایشگاه ها اختصاص می‌یابد به شرطی که پالایش با کیفیت انجام دهند. چون طبق گزارشات حدود ۲۳ درصد از نفت را به نفت کوره تبدیل می‌کنند که قیمت آن از نفت کوره کمتر است و این به صلاح نیست. ۵ درصد تخفیف خوراک به شرطی به شرکت های تولیدی اختصاص می یابد که در افزایش کیفیت فرآورده سرمایه گذاری کنند و درصد تولید نفت کوره را پایین بیاورند. 

وی افزود: در شرایط فعلی پالایشگاه با کیفیت و بی کیفیت  هیچ تفاوتی ندارد و رغبتی  هم برای افزایش کیفیت محصولات ندارد این تخفیف به بهینه سازی و افزایش کیفیت در حوزه محصولات پالایشگاهی کمک می کند. 

نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد گفت: کاهش نفت کوره از سوی دولت هدف گذاری شده و قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه میزان نفت کوره به ۴۹ میلیون لیتر در روز برسد. تولید نفت و گاز و بنزین یورو ۴ با کیفیت در برنامه های دولت هدف گذاری کمی شده و ضمانت اجرایی برای افزایش کیفیت  این محصولات در دستور کار دولت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد