ارسال پاسخ

۱۶ مهر ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6368

pvc-asso.ir

پیدا کردن نشتی در لوله ها

محققان دانشگاه فناوری گجرات در هند با استفاده از سنسور وایرلس و الگوریتم یادگیری ماشینی راهی برای تشخیص نشتی در شبکه توزیع آب ابداع کرده اند.

محققان یک مدل تجربی آزمایشگاهی را با استفاده از سنسورهای وایرلس (برای جمع آوری داده ها در زمان واقعی) با نظارت بر تغییرات فشار و جریان تحت سناریوهای مختلف نشت ابداع کردند. اصلاح مدل آزمایشگاهی با در نظر گرفتن یک شبکه حلقه( بسته) از لوله های توزیع - به جای مدل تجربی ساده انجام شد.

این مدل در نرم افزار EPANET تایید شد.الگوریتم یادگیری ماشینی - همراه با یک روش اعتبارسنجی متقابل به نام K-fold –برای تعیین محل نشتی استفاده شده است و با تعدادی از الگوریتم‌های دیگر مقایسه شده است.

این سیستم قادر بود حتی نشت های کوچک را با نظارت بر فشار و جریان تشخیص دهد. روش K-fold در الگوریتم یادگیری ماشینی، محل نشتی را با اعمال تغییرات مختلف در مدل تجربی از نظر فشار، اندازه نشتی، سطح مقطع لوله و سطح شبکه لوله نشان داد.

محققان همچنین روش اعتبارسنجی متقابل k-fold را از نظر دقت،تخمین اندازه دهانه نشتی، نوع مدل آزمایشی مورد استفاده و متغیرهای در نظر گرفته شده برای تعیین محل نشتی با سایر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مقایسه کردند.

این اولین نوع کار تحقیقاتی است که میانگین دقت 78 % را برای تعیین محل نشتی بر اساس داده‌های آزمایشی در یک شبکه حلقه با استفاده از رویکرد K-fold نشان می‌دهد.

در آینده، محققان می‌خواهند این روش را برای یک مورد واقعی اعمال کنند و به طور بالقوه از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی جایگزین برای دستیابی به کارایی بالاتر و عملکرد بهتر استفاده کنند.

این تحقیق در مجله علم و فناوری هند منتشر شده است.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد